5 powodów, dla których warto jeść maliny

MalinyChociaż świeże maliny już trudno dostać, to właśnie nadszedł sezon, by korzystać obficie z ich przetworów. Oto 5 powodów, dla których warto włączyć je do swojej diety:

1. Maliny chronią przed nowotworem

Maliny są bogactwem kwasu elagowego, który jest silna bronią w walce z nowotworami. Związek ten jest bardzo silnym antyoksydantem, hamuje mutację komórek, czyli pierwszy etap procesu rakotwórczego. Udowodniło to doświadczenie podwójnej ślepej próby przeprowadzone w Instytucie Raka Hollingsa na Uniwersytecie Medycznym Karoliny Południowej w USA. Okazało się, że kwas elagowy po dotarciu do komórek nowotworowych w 48 godzin hamuje podział komórek rakowych, natomiast w 72 godziny powoduje ich obumieranie. Wyniki tych badań potwierdzono przy nowotworze piersi, trzustki, skóry, płuc, gardła, prostaty i okrężnicy.

2. Maliny poprawiają pamięć

Owoce jagodowe, w tym maliny, są źródłem antocyjanów - barwników nadających im kolor. Wyniki wielu badań pokazują, że ryzyko chorób degeneracyjnych mózgu jest mniejsze im więcej antocyjanów w diecie. Badanie przeprowadzone przez naukowców z University of East Anglia i Harvard University na łamach "Neurology" potwierdza korzystny wpływ antocyjanów na komórki mózgowe. Stwierdzono, że antocyjany zawarte w owocach jagodowych obniżają ryzyko wystąpienia chorób degeneracyjnych mózgu. Uczeni doszli do tych wniosków po przeanalizowaniu danych 130 tysięcy kobiet i mężczyzn, wśród których 800 zachorowało na chorobę Parkinsona w ciągu 20 lat od rozpoczęcia badania. Okazało się, że osoby, które jadły duże ilości tych drobnych owoców, byli o 40 % mniej zagrożeni chorobą Parkinsona w porównaniu do osób, w których diecie owoce te pojawiały się sporadycznie.

Maliny

3. Maliny mają działanie przeciwreumatyczne

Badania miały na celu ocenę efektów przeciwzapalnych i chroniących chrząstkę stawową wzbogaconego w polifenole ekstraktu z owoców maliny właściwej - standaryzowanego w zakresie całkowitej zawartości fenoli, antocyjanów i elagotanin (RRE). Badania przeprowadzono na szczurach. Okazało się, że ekstrakt z maliny powodował hamowanie procesu degradacji proteoglikanu i kolagenu typu II. Autorzy badania sugerują, że regularne spożywanie owoców maliny czerwonej może mieć korzystny wpływ na hamowanie progresji choroby reumatoidalnej.

4. Maliny chronią przed wrzodami żołądka

Ekstrakt z maliny działa zabójczo na Helicobater pylori - bakterii powodującej chorobę wrzodową żołądka. Celem badań była ocena efektów biologicznych elagotanin z owoców rodzaju Rubus w zapaleniu błony śluzowej żołądka. Badaniom poddano wzbogacone w elagotaniny ekstrakty z owoców maliny (Rubus idaeus) i jeżyny (Rubus fruticosus). Ochronny efekt elagotanin in vivo był obserwowany w modelu indukowanego etanolem uszkodzenia błony śluzowej u szczurów. Rezultaty badań po raz pierwszy ujawniają profilaktyczne i ochronne efekty elagotanin w zapaleniu błony śluzowej żołądka i wskazują na możliwość użycia ekstraktów w chorobie wrzodowej.

5. Maliny pomogą w przeziębieniu

Właściwości napotne maliny były wykorzystywane już przez Hipokratesa. Dziś wiemy już, że sok z malin działa napotnie pomagając zwalczyć wysoką gorączkę dzięki zawartości salicylanów. Dzięki temu doskonale sprawdzają się jako składnik diety przy przeziębieniu i grypie.

Mgr inż. Małgorzata Różańska

Dietetyk, autorka "Super Żywność, czyli superfoods po polsku"

Poradnia Dietetyczna Foodarea

Artykuł został opracowany przez portal Zdrowe zdrowie, specjalizujący się w poradach dietetycznych, psychologicznych i wychowawczych. www.zdrowezdrowie.pl.

Komentarze