Brukselka w diecie - wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne. Witaminy zawarte w brukselce

BrukselkaChociaż nie cieszy się w Polsce zbyt dużą popularnością, nie ulega wątpliwości, że warto włączyć ją do swojej diety. Przekonali się już o tym weganie, wegetarianie oraz diabetycy. Coraz chętniej sięgają po nią również miłośnicy zdrowej zbilansowanej diety, wiedząc, że brukselka wcale nie musi odstraszać zapachem oraz gorzkawym smakiem. Trzeba jedynie znać kilka reguł i stosować je w czasie przygotowania potraw, w których gra pierwszo- lub drugoplanową rolę.

Zachętą będzie z pewnością informacja, że brukselka ma niesamowite właściwości odmładzające i wyśmienicie wzmacnia kondycję całego organizmu.

Jak uprawiać brukselkę?

Pełna nazwa brukselki to kapusta warzywna brukselska. Powstała ze skrzyżowania kapusty oraz jarmużu. Łatwo domyślić się, że jej ojczyzną jest Belgia i to właśnie jej zawdzięcza swoją nazwę. Wyglądem przypomina miniaturową kapustę. Brukselka przybiera postać wysokiej łodygi, na której może rosnąć nawet 80 sztuk pojedynczych warzyw wielkości mniejszej niż orzech włoski. Warto mieć na uwadze, że owoc, tworzący się na samym jej szczycie, nie nadaje się do jedzenia. Brukselka dobrze znosi trudne warunki klimatyczne. W fazie początkowej najlepiej rośnie w temperaturze nieprzekraczającej 12 stopni Celsjusza. Zbyt ciepła pogoda może ograniczać rozwijanie się główek oraz potęgować ich gorzki smak. Warto jednak pamiętać, aby zapewnić jej odpowiednie warunki glebowe. Żyzne, dobrze nawilżone lecz nie podmokłe podłoże jest gwarancją obfitych zbiorów.

Brukselka - wartości odżywcze

Chociaż trudno w to uwierzyć, brukselka jest cennym źródłem witaminy C. Już 100 gramów warzywa pokrywa całkowicie dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na kwas askorbinowy oraz dwukrotnie zapotrzebowanie na witaminę K. W brukselce nie brakuje beta karotenu oraz witamin z grupy B. Obecność witaminy E sprawia, że warzywo pozwala walczyć ze stresem oksydacyjnym i hamuje procesy starzenia się komórek. Co jeszcze można w nim znaleźć? Przede wszystkim minerały. Brukselka zawiera wysokie stężenie:

  • magnezu,
  • wapnia,
  • manganu,
  • żelaza,
  • potasu,
  • cynku,
  • miedzi,
  • fosforu.

Brukselka - właściwości i zastosowanie

Wszystkie te wartości odżywcze sprawiają, że regularne spożywanie brukselki pozwala kompleksowo zadbać o organizm i prawidłowy przebieg metabolizmu. Ponadto jej stosowanie w codziennym jadłospisie przynosi wiele korzyści.

Naturalny lek w profilaktyce i leczeniu raka

Brukselka dostarcza ponadto cennych związków fitochemicznych, które pozwalają przeciwdziałać i zwalczać nowotwory. Do najważniejszych z nich zalicza się: indol-3-karbinol, sulforafan, glukozynolany oraz polifenole. Regularne spożywanie warzywa może więc stanowić ważny element diety zapobiegającej rozwojowi raka płuc, przełyku, jelita grubego, żołądka oraz pęcherza moczowego. Warto także wspomnieć, że zawarte w niej substancje biologicznie czynne przeciwdziałają przerostowi gruczołu krokowego u mężczyzn i pośrednio zapobiegają rozwojowi nowotworu prostaty. Po warzywo powinni sięgnąć amatorzy potraw z grilla. Zawarty w nim chlorofil wykazuje tendencję do blokowania aminów heterocyklicznych - substancji o działaniu rakotwórczym, wydzielających się w czasie przygotowywania posiłków na ruszcie. Brukselka dostarcza także związków azotowych. Ich główne zadanie polega na usuwaniu z organizmu nadmiaru estrogenów. Z kolei prawidłowa gospodarka hormonalna pozwala zapobiegać rozwojowi nowotworów jajnika i piersi.

Dlaczego kobiety powinny jeść brukselkę?
Zapobieganie nowotworom to nie jedyny powód, dla którego brukselka powinna znaleźć się w diecie kobiet. Warzywo to jest cennym źródłem wapnia, manganu oraz magnezu. Pierwiastki te, w połączeniu z obecną w brukselce witaminą K, pozwalają zadbać o prawidłowy stan kości i zębów. Przeciwdziałają demineralizacji kości i zapobiegają osteoporozie, dotykającej znaczny odsetek kobiet w wieku okołomenopauzalnym.

Brukselka w walce z cukrzycą

Obecność w brukselce kwasu alfa-liponowego powoduje, że jest warzywem zalecanym w diecie diabetyków. Dlaczego? Ponieważ substancja ta skutecznie obniża poziom cukru we krwi. Zwiększa także wrażliwość na insulinę. Kwas alfa-liponowy zapobiega uszkodzeniom komórek trzustki wywołanym przez stres oksydacyjny. Łagodzi też objawy neuropatii obwodowej i autonomicznej towarzyszącej często cukrzycy.

Bogactwo witaminy C - ochrona przed infekcjami, dobry wzrok i piękna skóra

W brukselce znajduje się wysokie stężenie kwasu askorbinowego. To silny przeciwutleniacz, który skutecznie stymuluje układ odpornościowy do produkcji przeciwciał. Dzięki temu regularne spożywanie warzywa w okresie przeziębień i grypy może zredukować ryzyko zachorowania. Witamina C wpływa także korzystnie na kondycję wzroku. W przypadku brukselki ma to podwójne znaczenie, ponieważ jest ona również doskonałym źródłem zeaksantyny filtrującej niebieskie światło i zapobiegającej zwyrodnieniom plamki żółtej. Kwas askorbinowy wykazuje też niebagatelny wpływ na urodę. Nie tylko hamuje procesy starzenia się komórek, ale pobudza produkcję kolagenu. W rezultacie skóra staje się jędrna, sprężysta i wygładzona. Kwas askorbinowy razem z zawartym w brukselce beta-karotenem chroni również skórę przed działaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych, w tym promieniowania UV. Witamina C przeciwdziała też chorobom dziąseł oraz wzmacnia naczynia krwionośne.

Brukselka w diecie odchudzającej

Wysoka zawartość błonnika oraz niska kaloryczność nieprzekraczająca 43 kalorii w 100 gramach powoduje, że brukselka powinna być włączona do diety osób dbających o linię. To także znakomite warzywo pozwalające zgubić kilka niechcianych kilogramów. Dlaczego? Ponieważ zawarty w niej błonnik pęcznieje w żołądku i na długo pozostawia uczucie sytości. Ogranicza też przyswajanie lipidów przez organizm i przeciwdziała odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Błonnik przeciwdziała zaparciom i pozwala utrzymać prawidłową mikroflorę w jelitach. Z kolei sulforafan zawarty w warzywie to substancja o działaniu antyseptycznym, która eliminuje bakterie Helicobacter pylori, prowadzące do choroby wrzodowej żołądka. Pozwala też ograniczyć ich przyleganie do błony śluzowej, zapobiegając w ten sposób tworzeniu się nadżerek.

Jak przyrządzić brukselkę, żeby nie była gorzka?

Zanim zaczniecie przyrządzać brukselkę, uważnie jej się przyjrzyjcie. Wybierajcie wyłącznie jędrne egzemplarze o jaskrawozielonych listkach. Zwiędnięte i żółte brukselki mogą świadczyć o tym, że warzywo było źle przechowywane. Często gromadzą się w nich pasożyty, dlatego należy ich unikać. Brukselka nie tylko ma szereg właściwości prozdrowotnych, ale świetnie smakuje. Zastanawiacie się, jak uniknąć charakterystycznego zapachu podczas gotowania?

  • Po pierwsze zadbajcie o to, aby nie przegotować warzywa - wystarczy kilka minut;
  • Po drugie, można dodać do wody odrobinę mleka, szczyptę cynamonu lub piętkę od chleba.

Aby zneutralizować goryczkę, należy brukselkę włożyć do zamrażalnika na czas nie krótszy niż 24 godziny lub przygotowywać na parze. To warzywo można jeść na wiele sposobów. Dużą popularnością cieszy się ugotowana i polana bułką tartą przesmażoną z masłem. Można też dodawać ją do zupy jarzynowej lub przyrządzać z niej zupę-krem. Warzywo to doskonale smakuje w postaci zapiekanki. Doskonale komponuje się ze śmietaną, czosnkiem i porem, a także z grzybami. Na zimno można dodawać ją do sałatek.

Brukselka - przeciwwskazania do jedzenia

Brukselka jest prawdziwą bombą odżywczą. Istnieją jednak pewne przeciwwskazania do jej spożycia. Warzywa powinny unikać osoby borykające się z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego, ponieważ brukselka może wywoływać wzdęcia i gazy. Zawiera też bardzo dużą ilość witaminy K, przez co nie jest zalecana osobom o wysokiej lepkości krwi. Nie powinni po nią sięgać również pacjenci mający skłonność do żylaków. Warto także podkreślić, że brukselka jest źródłem goitrogenów. To złożone związki chemiczne, które wychwytują jod z pożywienia i czynią go niedostępnym dla organizmu. W ten sposób mogą negatywnie wpływać na pracę tarczycy u osób, które kiedykolwiek borykały się ze schorzeniami tego narządu.

Komentarze