Cynk - właściwości oraz skutki niedoboru i nadmiaru w organizmie

MigdałyMasz kruche, rozdwajające się paznokcie, wypadają Ci włosy, czujesz chroniczne zmęczenie i, co gorsza, łapiesz infekcje częściej niż inni? Mogą to być objawy niedoboru cynku. Dlaczego pierwiastek ten jest tak ważny dla zdrowia, w jakich produktach spożywczych można go znaleźć i jakie są jego kluczowe właściwości?

Właściwości cynku

Cynk jest bez wątpienia jednym z ważniejszych mikroelementów w życiu człowieka, ponieważ występuje niemal w każdej komórce jego organizmu. Co istotne, jest jednym z kluczowych składników wielu enzymów i bierze udział w większości procesów życiowych - również w tych, które są związane z prawidłowym rozwojem dziecka w łonie matki.

Cynk jest niezwykle ważny dla zdrowia i życia człowieka, ponieważ między innymi:

  • jest niezbędny do prawidłowej syntezy DNA;
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych, metabolizmu węglowodanów oraz równowagi kwasowo-zasadowej;
  • poprawia kondycję włosów, skóry i paznokci;
  • pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów;
  • wpływa na utrzymanie prawidłowego widzenia.

Odpowiednia podaż cynku jest bardzo ważna zwłaszcza w przypadku młodych kobiet - pierwiastek ten ma bowiem ogromne znaczenie dla utrzymania prawidłowej płodności oraz funkcji rozrodczych.

Cynk, tak samo jak witamina C pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. O jego suplementację należy zadbać przede wszystkim wiosną oraz w sezonie jesienno-zimowym. Więcej informacji na temat tego typu suplementów diety znajdziesz na stronie https://pelafen.pl/kid.

Niedobór cynku - objawy

Niedobór cynku w organizmie to problem, który dotyczy przede wszystkim osób niewłaściwie odżywiających się. Niezdrowa dieta, pozbawiona odpowiedniej ilości produktów bogatych w ten ważny pierwiastek, może prowadzić m.in. do nadmiernego wypadania włosów, widocznego pogorszenia się kondycji skóry (staje się przesuszona i skłonna do powstawania wyprysków), a także pojawienia się na paznokciach niewielkich, białych plamek. Typowymi objawami niedoboru cynku, oprócz osłabionych włosów czy łamliwych paznokci, jest także brak apetytu oraz obniżona odporność. Co więcej, niedobór cynku może być odpowiedzialny także za uczucie suchości i metaliczny posmak w ustach.

Nadmiar cynku - dlaczego jest niebezpieczny?

Cynk, tak jak każdy inny pierwiastek w nadmiarze, może być niebezpieczny dla zdrowia. Spożywanie go w sposób naturalny, a więc poprzez dietę z reguły nie prowadzi do jego przedawkowania. Inaczej jednak wygląda to w przypadku suplementacji. Do charakterystycznych objawów zatrucia cynkiem należą m.in. bóle żołądka i głowy, biegunka, wymioty, a niekiedy też utrata apetytu.

Cynk w diecie

W trosce o zapewnienie sobie i bliskim optymalnej podaży cynku, warto zadbać o to, aby codzienna dieta była nie tylko zdrowa, ale również różnorodna. Problem niedoboru tego pierwiastka dotyczy najczęściej wegetarian i wegan, czyli osób na diecie roślinnej, w której to dominują głównie warzywa i owoce, a więc produkty ubogie w cynk. Niewiele jest go również w rybach, jajach, mleku oraz jasnym pieczywie.

Jeśli więc chcesz wprowadzić do swojego jadłospisu produkty bogate w cynk, pamiętaj o tym, że najlepszym jego źródłem są przede wszystkim wszelkiego rodzaju owoce morza, a więc krewetki, ostrygi itd. Uwielbiasz tego typu specjały i często po nie sięgasz, ale boisz się, że przedawkujesz cynk? Niepotrzebnie! Twój organizm z łatwością się go pozbędzie, o ile pochodzi z naturalnych produktów.

Dużo cynku zawierają również sery żółte, kakao, pestki dyni, migdały, sezam, boczniaki, a także ciemne pieczywo i płatki owsiane, po które zdecydowanie warto regularnie sięgać.

Komentarze