Częste przeziębienia u dorosłych - dlaczego częściej chorujemy?

PrzeziębieniePrzynajmniej jeden raz każdego roku 90 proc. dorosłych zapada na przeziębienie. Choć najczęściej taka infekcja ma dosyć łagodny przebieg i szybko ustępuje, to jednak w pewnych przypadkach może dojść do powikłań, dlatego tak ważne jest rozpoczęcie odpowiedniego leczenia. Z czego mogą wynikać częste przeziębienia u dorosłych? Co zrobić, żeby rzadziej zapadać na infekcje?

Przeziębienie u dorosłych

Najczęściej przeziębiamy się jesienią, zimą oraz wczesną wiosną. Wiele na temat tego, jak chorują Polacy, mówi badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 31 sierpnia - 3 września 2018 roku. Dowiedzieć możemy się z niego, że 32 proc. respondentów przeziębia się 2 razy do roku, ale około 7 proc. zapada na takie infekcje częściej niż 4 razy na rok. Natomiast tylko 6 proc. ankietowanych twierdzi, że w ogóle się nie przeziębia. Połowa respondentów uważa, że potrafi odróżnić przeziębienie od grypy. Dla 30 proc. przeziębienie lub grypa nie są powodem wizyty u lekarza. Decydujemy się na nią, dopiero kiedy wystąpią takie objawy jak gorączka (47 proc.), ból gardła (40 proc.), ból mięśni (34 proc.) i katar (31 proc.). Aż 90 proc. badanych ma w swojej apteczce leki na grypę i przeziębienie.

Przeziębienie jest infekcją wirusową, za którą odpowiadać może jeden z ok. 200 wirusów, ale powikłaniem choroby może być zakażenie bakteryjne. W przypadku tego ostatniego niezbędna jest wizyta u lekarza i prawdopodobnie rozpoczęcie antybiotykoterapii. Natomiast infekcja wirusowa wymaga leczenia objawowego, dzięki któremu można uniknąć powikłań, skrócić czas choroby i zmniejszyć nasilenie dolegliwości.

Z jakiego powodu niektórzy dorośli chorują zdecydowanie częściej niż inni? Przyczyn jest wiele. Częściej na infekcje zapadają ci, którzy mają w domu dzieci, szczególnie uczęszczające do żłobka i przedszkola. Mogą one przeziębiać się nawet kilkanaście razy do roku, a rodzic, spędzając czas z dzieckiem, może się łatwo zarazić.

Dlaczego często chorujemy?

Częste przeziębienia wynikają przede wszystkim z prowadzonego stylu życia. Wpływa na to:

  • Brak aktywności fizycznej - naukowcy potwierdzają, że osoby aktywne fizycznie chorują rzadziej. Badania wykazały, że regularny, umiarkowany wysiłek fizyczny przez 1-2 godziny dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób dróg oddechowych o 1/3. Z drugiej strony wysiłek fizyczny o bardzo dużej intensywności obniża odporność. Wykazano, że u osób, które przebiegły maraton, występuje od 2 do 6 razy większe ryzyko infekcji dróg oddechowych, które utrzymuje się przez 72 godziny.
  • Niewysypianie się - jedno z badań na grupie 150 osób potwierdziło, że sen wspiera działanie układu odpornościowego. W przypadku tych, którzy spali 7 godzin lub mniej ryzyko zapadnięcia na infekcję było 3 razy większe niż u osób, które spały przez 8 godzin lub więcej. Co istotne, znaczenie ma również jakość snu. U osób, które spały przez maksymalnie 92 proc. czasu spędzonego w łóżku wykazano 5 razy większą podatność na zakażenie niż u tych, którzy poświęcili na sen 98-100 proc. tego czasu.
  • Nieodpowiednie nawadnianie organizmu - Instytut Żywności i Żywienia podaje, że dorosły mężczyzna powinien pić minimum 3,5 l wody dziennie, natomiast kobiety o około 0,5 l wody mniej.
  • Przewlekły stres - lista przypadłości, do rozwoju których przyczynia się stres jest długa, a znajduje się na niej również przeziębienie. Eksperci szacują, że co najmniej 70 proc. wizyt u lekarzy związanych jest z dolegliwościami spowodowanymi stresem.
  • Nieodpowiednia dieta - nasze menu powinno być bogate w witaminy i składniki mineralne. Codziennie należy spożywać warzywa i owoce, nasiona roślin strączkowych, razowe pieczywo czy ciemne kasze. Warto również przyjmować preparaty zawierające pelargonię afrykańską czy aloes drzewiasty.
  • Nieodpowiednia temperatura - należy utrzymywać w pomieszczeniach temperaturę do 23 stopni Celsjusza, a najlepiej ok. 21 stopni w dzień i ok. 19 stopni w nocy.

Dowiedz się więcej na stronie: https://bioaronsystem.pl.

Źródło:

  • https://ncez.pl/aktywnosc-fizyczna/osoby-dorosle/aktywnosc-fizyczna-a-odpornosc-organizmu.

Komentarze