Czy orzechy są zdrowe? Rodzaje orzechów i ich wartości odżywcze

Rodzaje orzechówOrzechy to niezbędny składnik diety. Dostarczają nam nienasyconych kwasów tłuszczowych, pozytywnie wpływają na metabolizm i przeciwdziałają gromadzeniu się tkanki tłuszczowej. Kwasy alfa-linolenowe w orzechach włoskich oraz ubichinon w migdałach zmniejszają ilość złego cholesterolu w organizmie. Ponadto orzechy zawierają witaminę E, która chroni nerwy i wzmacnia odporność oraz działa korzystnie na skórę, włosy i paznokcie, a także wspomaga odchudzanie się.

Bakalie są też źródłem białka, błonnika, witamin z grupy B oraz magnezu, potasu, żelaza i fosforu. Przeciwdziałają:

  • depresji,
  • cukrzycy typu 2,
  • zawałowi serca,
  • udarowi mózgu,
  • nowotworom.

Powinniśmy więc dodawać je do posiłku lub spożywać w formie przekąski, jednak w niedużych ilościach ze względu na ich wysoką kaloryczność.

Rodzaje orzechów, właściwości i wartości odżywcze

Czy orzechy są zdrowe?

Orzechy arachidowe
Inaczej nazywane orzechami ziemnymi lub fistaszkami - są bogate w tłuszcze, białka i sole mineralne. Pozwalają na uzupełnienie:

  • magnezu,
  • kwasu foliowego,
  • cynku,
  • fosforu,
  • witaminy E i tych z grupy B.

Przeciwdziałają miażdżycy i cukrzycy. Ze względu na zawartość pełnowartościowego białka polecane są wegetarianom i weganom, a także osobom aktywnym fizycznie i umysłowo. Wspomagają też trawienie, ponieważ posiadają sporo błonnika. Przeciwdziałają chorobom serca, nowotworom, chorobie Alzheimera oraz alergiom. Możemy je spożywać jako przekąskę lub urozmaicić nimi sałatki, dania mięsne i rybne, ryż, makaron, ciasta i desery. Świetnie nadają się do sporządzenia z nich masła orzechowego. W tym celu miksujemy 2 szklanki orzechów i niewielką ilością soli przez 12-15 minut na gładką, smarowną masę. Jeśli konsystencja masła nam nie odpowiada, to możemy dodać trochę oleju. Pamiętajmy, żeby nie spożywać starszych orzechów, ponieważ może się to przyczynić do rozwoju nowotworów.

Orzechy brazylijskie
Są bogate w tłuszcze. Korzystnie oddziałują na:

  • układ sercowo-naczyniowy,
  • ciśnienie krwi,
  • poziom cholesterolu,
  • układ odpornościowy.

Spowalniają proces starzenia, dzięki zawartości witaminy E i selenu. Przyspieszają leczenie ran, ponieważ są bogate w cynk. Możemy je spożywać jako przekąskę. Stanowią też doskonały dodatek do sałatek owocowych i warzywnych, sosów i mięs. Nadają się do sporządzenia z nich masła orzechowego. Liczne kosmetyki zawierają olej z tych orzechów.

Orzechy koli
Polecane są w przypadku wyczerpania fizycznego i umysłowego, ponieważ są bogate w:

  • kofeinę,
  • teobrominy,
  • kolastynę,
  • polifenole,
  • cholinę,
  • betainę,
  • potas.

Wspomagają leczenie zaburzeń seksualnych. Przyczyniają się do przemiany tłuszczu w energię. Polecane w trakcie gorączki, grypy i wymiotów. Znajdziemy je w napojach pobudzających i produktach dietetycznych, ponieważ niwelują łaknienie. Trzeba jednak pamiętać, że zbyt duża ilość kofeiny może negatywnie wpływać na nasz organizm. Grozi to bezsennością, nerwowością, pobudzeniem i podrażnieniem żołądka. Poważne przekroczenie je dawki prowadzi do palpitacji serca, arytmii, problemów z oddychaniem, skurczów mięśni oraz boli głowy. Ponadto regularne spożywanie zbyt dużej ilości kofeiny może prowadzić do uzależnienia.

Daktyle
Posiadają:

  • sporą ilość naturalnego cukru,
  • białka,
  • tłuszczu,
  • karotenów,
  • witamin z grupy B,
  • witaminy C i E,
  • wapnia,
  • potasu,
  • żelaza,
  • magnezu,
  • fosforu,
  • błonnika.

Mają działanie przeczyszczające, stąd polecane są w przypadku zaparć. Korzystnie wpływają na poziom cukru i cholesterolu w organizmie. Pomagają leczyć kaszel i katar. Stosowane są jako środek przeciwbólowy i przeciwzapalny. Ze względu na zawartość cukrów prostych i potasu są polecane osobą wysportowanym. Odwar z daktyli wspomaga leczenie astmy, bóli gardła i kataru oraz może być stosowany w celach wykrztuśnych. Z daktyli tworzy się wina. W naszym kraju najczęściej dodaje się je do przekąsek i ciast. Możemy też kupić krem zawierający daktyle, który wpływa korzystnie na jędrność skóry i zmniejsza widoczność zmarszczek.

Orzechy kokosowe
Warto je spożywać ze względu na występowanie w nich:

  • witamin B2, B6, C i E,
  • kwasu foliowego,
  • potasu,
  • wapnia,
  • magnezu,
  • fosforu,
  • żelaza,
  • sodu,
  • cynku.

Woda kokosowa przyczynia się do oczyszczenia krwi oraz dostarcza organizmowi nasyconych kwasów tłuszczowych. Orzechy kokosowe znajdują zastosowanie w leczeniu:

  • wrzodów,
  • astmy,
  • łysienia,
  • zapalenia oskrzeli,
  • kontuzji,
  • sińców,
  • oparzeń,
  • przeziębienia,
  • zaparć,
  • kaszlu,
  • puchliny,
  • czerwonki,
  • bólu ucha,
  • gorączki,
  • zapalenia dziąseł,
  • rzeżączki,
  • bóli miesiączkowych,
  • żółtaczki,
  • kamieni nerkowych,
  • mdłości,
  • wysypek,
  • świerzbu,
  • szkorbutu,
  • infekcji skórnych,
  • bólu zębów i gardła,
  • opuchlizny,
  • gruźlicy,
  • duru brzusznego oraz rozstroju żołądka.

Z miąższu tworzy się olej kokosowy oraz wiórki kokosowe. Możemy go dodać do sałatek i deserów oraz samemu przygotować z niego napoju. Wystarczy zetrzeć ¼ miąższu kokosa i połączyć go z dowolną ilością wody lub mleka, a następnie zmiksować całość w mikserze. Natomiast mleko kokosowe służy to sporządzania wielu potraw i napojów.

Orzechy laskowe
Są źródłem:

  • witamin B1, B2, PP, C,
  • białka,
  • węglowodanów,
  • żelaza,
  • cynku,
  • potasu,
  • miedzi.

Działają korzystnie na działanie mózgu ze względu na zawartość fosforu. Posiadają witaminę E korzystnie wpływającą na włosy, skórę i paznokcie. Polecane są osobom przepracowanym i osłabionym. Wpływają pozytywnie na siłę mięśni oraz pomagają w walce z zaparciami. Napój sproszkowany z orzechów laskowych z dodatkiem miodu oraz wody lub mleka pozwali nam zwalczyć kaszel i katar. Posiekane orzechy możemy dodawać do sałatek, białych mięs, ciast i deserów. Orzechów tych nie powinni spożywać alergicy. Napar z liści możemy stosować na owrzodzenia skóry kończyn. Olej z orzechów laskowych jest stosowany w kosmetyce.

Migdały
Pozytywnie wpływają na pracę układu krwionośnego oraz niwelują ryzyko choroby wieńcowej serca, miażdżycy i zawału serca. Zawierają magnez, który chroni naczynia włosowate przed zniszczeniem. Ponadto są źródłem:

  • magnezu,
  • potasu,
  • fosforu,
  • witamin,
  • błonnika,
  • wielonasyconych kwasów tłuszczowych.

Korzystnie wpływają na pamięć i koncentrację, a także na poziom złego i dobrego cholesterolu. Cynk w nich zawarty poprawia kondycję włosów i paznokci oraz poprawia pracę układu odpornościowego. Dostarczają organizmowi wapń i białka. Nie należy ich poddawać obróbce termicznej, ponieważ tracą cenne składniki. Możemy nimi posypać zupy, ser kozi, desery i ciasta. Ponadto z migdałów przygotujemy masę marcepanową do zdobienia ciast i tortów. Służą też do przygotowania napoju o nazwie Orszada. 200 g migdałów tłuczemy z dodatkiem cukru. Zalewamy to wodą lub mlekiem. Następnie przecieramy taką mieszankę przez sito wyłożone płótnem. Pijemy schłodzone. Olejek migdałowy stosuje się na skórę zaczerwienioną, wrażliwą lub z oznakami starzenia. Możemy go też wmasowywać w skórę po kąpieli jako środek przeciwdziałający rozstępom.

Orzechy nerkowca
Zawierają dużo:

  • jednonienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • białka i cukru,

a także

  • karoten,
  • luteinę,
  • witaminę C i te z grupy B.

Mają dobry wpływ na skórę, włosy i paznokcie, ponieważ posiadają cynk, magnez i miedź. Pomagają zwalczyć anemię, dzięki zawartości żelaza. Wykorzystywane w profilaktyce przeciwcukrzycowej. Możemy je jeść same lub urozmaicić nimi sałatki owocowe i warzywne, ciasta i desery oraz dania mięsne i farsze. Nie spożywamy trujących łupin. Olej z tych orzechów polecany jest przy problemach ze zwiotczałą i zmęczoną skórą, a także przy zmarszczkach, zaczerwieniu i swędzeniu skóry. Możemy go też zastosować do pielęgnacji łamliwych i matowych włosów, dodając go do maski lub odżywki do włosów. Nakładamy to na suche włosy na 10-15 minut, najlepiej pod ręcznik. Następnie myjemy skórę głowy szamponem. Na końcu możemy ponownie nałożyć samą maskę lub odżywkę już bez dodatku oleju.

Pistacje
Są źródłem:

  • białka,
  • nienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • wapnia,
  • fosforu.

Mają pozytywny wpływ na serce, cerę, włosy, paznokcie i dziąsła. Pomagają zwalczyć przemęczenie i anemię. Wspierają działanie naczyń krwionośnych, zmniejszają ilość cukru we krwi i wspomagają odchudzanie. Dostarczają organizmowi witaminę B6 i inne witaminy z tej grupy, a także tiaminę, folan, biotynę, ryboflawinę, niacynę i kwas pantotenowy. Często dodajemy je do deserów i ciast, a także do pasztetów i dań mięsnych. Olej migdałowy stosujemy na włosy i skórę jako środek zatrzymujący wodę oraz przeciwstarzeniowy.

Orzechy włoskie
Są bogate w tłuszcze wielonienasycone, a także w:

  • magnez,
  • potas,
  • fosfor,
  • miedź,
  • mangan,
  • witaminy B1, B6, C i E,

Pomagają zwalczyć bezsenność, zmęczenie i stres. Poprawiają stan cery. Niwelują ryzyko chorób serca i zachorowania na nowotwory. Wpływają korzystnie na działanie komórek nerwowych oraz układu trawiennego. Mają właściwości przeciwgrzybiczne i przeciwzapalne. Przy problemach z układem trawiennym, cukrzycy, grzybicy, trądziku, zapaleniach ropnych i żylakach stosować możemy napar z suszonych liści lub nalewkę. Siekane lub mielone orzechy stosujemy do ciast, deserów, drobiu i sałatek. Stanowią też składnikiem kremów i maseczek przeznaczonych do pielęgnacji wrażliwej i problematycznej skóry.

  • Źródło: Pawłowski A., Szeląg D., Wygraj zdrowie z naturą, Warszawa 2018, s. 157-172

Komentarze