Czym jest Nordic Walking i dlaczego stał się tak popularny?

Nordic WalkingNordic Walking został wymyślony w Finlandii, jako forma skutecznego treningu dla biegaczy narciarskich. Polega on na chodzeniu ze specjalnymi kijkami, które podczas marszu angażują do wzmożonego wysiłku mięśnie górnej części ciała. Nordic Walking wymaga stosowania właściwej techniki poruszania się oraz pracy kijami. Na pierwszy rzut oka technika marszu wydaje się trudna, jednak przy odrobinie cierpliwości i systematyczności nauczenie się jej nie sprawia dużego kłopotu. Szybko okazało się, że profesjonalny trening opracowany dla narciarzy ze wszystkimi jego zaletami, dostępny jest dla każdego. Dzięki temu marsze nordyckie cieszą się ogromną popularnością w całej Europie, a w Polsce stają się jedną z ulubionych form aktywnego spędzania czasu.

Korzyści z uprawiania Nordic Walkingu

Po pierwsze marsz z kijkami doskonale wpływa na kondycję, ponieważ jest intensywniejszy niż chodzenie bez kijków - tętno jest wyższe o ok. 15 uderzeń na minutę, a ilość spalanych kalorii wzrasta o ok. 25%. Po drugie podczas Nordic Walkingu pracuje całe ciało - łydki, uda, pośladki, miednica, mięśnie brzucha, klatka piersiowa, mięśnie szyi, obręcz barkowa, ramiona, przedramiona - marsz aktywuje do wysiłku prawie 90% mięśni. Zamienienie codziennych spacerów na dłuższe marsze z kijkami, to najlepszy sposób na utrzymywanie dobrej formy fizycznej oraz wysokiej sprawności całego ciała. Można cieszyć się z przebywania na świeżym powietrzu, które przynosi relaks i odprężenie, a jednocześnie skutecznie dbać o zdrowie.

Czy Nordic Walking jest bezpieczny dla kręgosłupa?

Stosowanie prawidłowej techniki Nordic Walking nie tylko nie zagraża kręgosłupowi, ale co potwierdziły badania medyczne, ma na niego bardzo pozytywny wpływ. Przede wszystkim technika marszu wymusza utrzymywanie wyprostowanej sylwetki i wzmacnia mięśnie stabilizujące. Jedną z faz ruchu jest wypychanie kijka, przyczynia się ona do rozciągania kręgosłupa, co pozwala eliminować podstawową przyczynę bóli i przepuklin. Siedzący tryb życia, brak ruchu i nieprawidłowa postawa ciała sprawiają, że na kręgosłup działają olbrzymie obciążenia. Prowadzi to do zmniejszania odległości między kręgami, a w konsekwencji do zwyrodnienia kręgów. Rozciąganie kręgosłupa podczas marszu można porównać do wykonywania rehabilitacyjnych zwisów na drążku, które są podstawowym ćwiczeniem pozwalającym unikać poważnych problemów z kręgosłupem.

Jak długo trwa nauka techniki Nordic Walking?

Nordic Walking

Opanowanie poprawnej techniki marszu jest niezbędne, aby Nordic Walking był bezpieczny i przynosił korzyści dla zdrowia. Istnieją trzy sposoby na nauczenie się techniki nordyckiej - zajęcia z instruktorem, filmy instruktażowe w internecie oraz schematy rysunkowe z opisem. Zdecydowanie najbardziej godne polecenia jest uczenie się Nordic Walkingu podczas zajęć z instruktorem, ponieważ gwarantują one szybkie efekty i uniknięcie błędnych nawyków ruchowych. Samodzielna nauka na podstawie filmów lub opisów obarczona jest dużym ryzykiem uczenia się z błędami, których nikt z zewnątrz nie skoryguje. Tempo przyswajania techniki Nordic Walkingu jest sprawą bardzo indywidualną, wiele zależy od koordynacji oraz sprawności ogólnej. Zwykle wystarczają dwa lub trzy zajęcia z instruktorem, ale są również osoby, które potrzebują trochę więcej czasu na opanowanie podstawowej techniki.

Czym różnią się kijki Nordic Walking od kijków trekkingowych?

Kije Nordic Walking różni od kijów trekkingowych przeznaczenie oraz konstrukcja techniczna. Pierwsze mają umożliwiać stosowanie prawidłowej techniki chodzenia, która zapewnia osiąganie korzyści treningowych. Drugie służą jako podpora chroniąca przed upadkiem i ułatwiająca poruszanie się po szlakach turystycznych. W zakresie konstrukcji kije różni przede wszystkim rękojeść - w kijkach Nordic Walking jest smuklejsza i posiada swego rodzaju rękawiczkę do zapięcia na dłoni, a nie pasek na nadgarstek, jak w przypadku kijów trekkingowych. Różnice mogą dotyczyć również konstrukcji stalowego grotu i kształtu gumowych osłonek grotu stosowanych na twardych nawierzchniach.

Istnieją dwa rodzaje kijów do Nordic Walkingu - kije o stałej długości oraz kije teleskopowe. Największe zalety kijów stałych to niska waga, niezawodność, mała podatność na wpadanie w drgania. Z kolei kije regulowane są dużo łatwiejsze w transporcie, ale mechanizmy blokowania segmentów zwiększają ich ciężar. Standardowe modele kijów wykonywane są z lekkich stopów aluminium, a do produkcji kijów z wyższej półki stosowane są super lekkie włókna węglowe lub grafit.

Jak dobrać kije do Nordic Walkingu?

Długość kijków wykorzystywanych do Nordic Walkingu dobiera się do swojego wzrostu. Przy prawidłowo wybranej długości kija ręka trzymająca rękojeść powinna być zgięta w łokciu pod kątem 90 stopni (ramię ułożone swobodnie przy ciele). Przykładowo dla osoby o wzroście 165-170 cm najprawdopodobniej najlepszy okaże się kij o długości 115 cm. Po opanowaniu techniki marszu w stopniu zaawansowanym można zwiększyć długość kija o 5 cm, dzięki czemu efekty treningowe będą dużo lepsze. W razie dużych problemów z dobraniem kija o stałej długości rozwiązaniem będzie kij regulowany, którego długość można ustawiać z dokładnością do milimetra.

Autor: www.sklep-presto.pl.

Komentarze