Dieta dla diabetyka - co może jeść osoba chorująca na cukrzycę?

Dieta dla diabetykaOsoby chorujące na cukrzycę muszą w szczególny sposób dbać o swój jadłospis. Niektórych produktów należy stanowczo unikać, inne natomiast wprowadzić do swojej diety, gdyż mają korzystny wpływ na zatrzymanie rozwoju choroby. Z poniższego artykułu można dowiedzieć się, co powinno się znaleźć w menu diabetyka.

Czy dieta w cukrzycy jest istotna?

Według lekarzy i naukowców odpowiedni jadłospis przy każdym schorzeniu metabolicznym to absolutna podstawa. Dieta dla diabetyków pomaga obniżyć i kontrolować poziom cukru we krwi i utrzymać prawidłową masę ciała. Według niektórych badań dobrze dobrane menu nie tylko może spowolnić rozwój choroby, ale nawet cofnąć jej objawy. Istnieją dwa typy cukrzycy. Typ pierwszy uwarunkowany jest genetycznie i najczęściej dotyka ludzi młodych. Na cukrzycę typu 2 chorują zwykle osoby po 40 roku życia, które w wyniku prowadzenia niezdrowego trybu życia doprowadziły swój organizm do insulinooporności, podwyższonego ciśnienia i nadwagi.

Dieta przeznaczona dla cukrzyków

Dobrze dobrana dieta cukrzycowa przede wszystkim nie powinna dopuszczać do gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi, zapobiegając dzięki temu napadom głodu i spadkom energii. Powinna minimalizować chęć sięgania po słodycze, poprawiać pracę trzustki oraz usprawniać metabolizm.

Zasady diety cukrzycowej

W diecie dla diabetyków, podobnie jak w każdym, poprawnie zbilansowanym jadłospisie, najważniejsze są regularne posiłki. Ich ilość w ciągu dnia nie powinna być mniejsza niż 3- 5, a spożywać je należy o stałych porach. Dzienna ilość kalorii również powinna być stała, a ponadto zależna od wagi pacjenta. W przypadku osób z nadwagą wynosić powinna 1200-1500 kcal. Bardzo ważne jest, by unikać soli oraz cukrów prostych, które możemy znaleźć nie tylko w słodyczach, ale także w słodkich owocach, owocach suszonych, kandyzowanych, owocach w syropie oraz w sokach owocowych. Należy również unikać alkoholu, gdyż poważnie zaburza on pracę trzustki. Ograniczyć należy spożycie tłuszczów zwierzęcych oraz absolutnie wykluczyć z diety tłuszcze utwardzone, które znajdują się np. margarynach i wyrobach cukierniczych.

Osoba chorująca na cukrzycę do swojego menu powinna przede wszystkim wprowadzić świeże warzywa, ryby i produkty pełnoziarniste. Warto wybierać produkty zawierające dużo błonnika, gdyż obniża on poziom stężenia glukozy we krwi, daje poczucie sytości oraz zapobiega zaparciom. Więcej informacji na temat produktów, jakie warto wprowadzić do swojego menu, znaleźć można na stronie: zywieniemaznaczenie.pl.

Ruch to zdrowie!

Każdy wysiłek fizyczny ma pozytywny wpływ na poziom cukru we krwi, a co za tym idzie, zmniejszenie prawdopodobieństwa powikłań cukrzycy. Polskie Towarzystwo Diabetologiczne prowadzi kampanię edukacyjną "O 10 tysięcy kroków dalej od cukrzycy", propagującą chodzenie jako formę aktywności dostępnej dla każdego, bez względu na wiek i kondycję. Według badań zwykły spacer, liczący 10 tysięcy kroków to optymalna dawka ruchu, która może zapobiec otyłości, a diabetykom pozwoli trzymać chorobę pod kontrolą.