Dieta kapuściana - co to takiego? Zalety i wady, przepisy, jadłospis

Dieta kapuścianaKapusta jest zdrowym, ogólnodostępnym, ale i dietetycznym warzywem, które możemy podawać na wiele sposobów. Nie bez powodu stała się głównym składnikiem diety kapuścianej, zwanej również dietą prezydencką, stosował ją bowiem były prezydent, Aleksander Kwaśniewski, osiągając z jej pomocą wymarzoną wagę. Na czym polega fenomen diety kapuścianej i jak z jej pomocą pozbyć się zbędnych kilogramów?

Czym jest dieta kapuściana?

Dieta kapuściana jest jedną z tak zwanych monodiet, czyli diet opartych na jednym, głównym składniku. W tym przypadku jest to kapusta, warzywo niskokaloryczne, ale bogate w witaminy i składniki mineralne, w tym witaminę C, błonnik, wapń, fosfor oraz potas. Kapusta pekińska zawiera dużo beta-karotenu, z kolei kapusta kiszona jest naturalnym lekiem na przeziębienie: dzięki wysokiej zawartości witaminy C. Kapusta jest składnikiem wielu potraw, ale można stosować ją również nieco inaczej. Okłady z kapusty przynieść mogą ulgę przy oparzeniach, stłuczeniach, stanach zapalnych skóry czy problemach natury trądzikowej.

Istotą diety kapuścianej jest spożywanie przez 7 dni zupy lub bigosu z kapusty jako głównego dania, jedzonego co najmniej raz dziennie oraz zawsze wtedy, gdy poczujemy głód. Dodatkowo, w diecie kapuścianej dozwolone jest spożywanie niewielkiej ilości chudego mięsa, ryżu, ziemniaków, świeżych warzyw i owoców. Należy pić dużo soków oraz wody.

Niestety, dieta kapuściana nie spotyka się z przychylną opinią dietetyków, którzy uważają ją za monotonną i niedostarczającą organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych. Dostarcza również zbyt małą ilość kalorii, ponieważ jedynie około 1000-1200 dziennie.

Zalety i wady diety kapuścianej

Dieta kapuściana wydaje się prosta i taka w rzeczywistości jest. Opiera się na zdrowym i smacznym składniku, ale to nie jest jej jedyny walor. Stosowanie diety kapuścianej ma wiele zalet:

  • reguluje pracę układu pokarmowego, przez co wspomaga przemianę materii;
  • oczyszcza jelita, wspomaga detoks organizmu;
  • działa moczopędnie, oczyszcza nerki i wspomaga ich pracę;
  • pozwala schudnąć nawet do 5 kilogramów w jednym, tygodniowym cyklu;
  • dieta jest bardzo tania, nie wymaga kupowania specjalnych, dietetycznych produktów;
  • jest to dieta, dzięki której nie będziemy głodni - zawsze możemy sięgnąć po porcję zupy.

A co z wadami diety? Czy smaczna i zdrowa dieta kapuściana ma jakieś słabe strony? Owszem, możemy zaliczyć do nich fakt, że:

  • wielu osobom dieta kapuściana może wydawać się monotonna, po kilku dniach nużące może okazać się jedzenie tej samej zupy;
  • nie przypadnie ona do gustu osobom, które nie lubią kapusty
  • produkty, jakie możemy spożywać są dość ograniczone;
  • dieta jest krótkoterminowa: łatwiej o efekt jo-jo! Długotrwałe stosowanie tej diety mogłoby wywołać negatywne skutki dla organizmu.

Mimo wymienionych wad przekonałaś/eś się do diety kapuścianej i chcesz ją przetestować? Jeżeli tak, poniżej znajdują się przykładowe przepisy oraz jadłospis, na podstawie którego możesz opracować swoje tygodniowe menu z dietą kapuścianą.

Dieta kapuściana - przepisy

Głównym daniem w diecie kapuścianej jest oczywiście zupa z kapusty. Jej przyrządzenie jest szybkie i niezwykle proste. Do przygotowania smacznej i zdrowej zupy kapuścianej potrzebujemy:

  1. główki kapusty włoskiej lub białej;
  2. 5-6 pomidorów;
  3. 2 papryk zielonych lub 1 zielonej i 1 czerwonej;
  4. pęczku selera naciowego;
  5. 5 średnich cebul;
  6. Kostki bulionu;
  7. Przypraw: pieprzu, odrobiny soli, liścia laurowego, majeranku;
  8. około 3 litrów wody.

Kapustę należy dokładnie poszatkować i wrzucić do garnka, zalewamy ją wodą, dodajemy bulion oraz przyprawy, gotujemy około 15-20 minut pod przykryciem. W tym czasie kroimy w kostkę pozostałe warzywa, cebulę w plasterki. Dodajemy wszystko do zupy. Gotujemy 15-20 minut na niewielkim ogniu.

Warto przygotować także zdrowe gołąbki z kapusty włoskiej lub białej z ryżem i kaszą gryczaną. Kasze gotujemy, przyprawiamy do smaku, możemy dodać do niej podsmażoną cebulkę, odcedzamy, studzimy, zawijamy w sparzone liście kapusty i dotujemy w bulionie.

Smacznym urozmaiceniem diety będzie zdrowy bigos, np. ugotowany na indyku z dodatkiem warzyw i przypraw. Bigos można ugotować na nodze i szyi z indyka, są to części bardzo mięsne. Zamiast grzybów wybierzmy pieczarki. Kapustę kiszoną dobrze poszatkujmy, bigos będzie delikatniejszy. Możemy na koniec dodać do niego przecier pomidorowy lub pomidory z puszki ale nie jest to konieczne. Gdy po skończonej diecie zostanie nam porcja gołąbków czy bigosu, z powodzeniem można je zamrozić lub przełożyć do słoików i zagotować.

Czas na uruchomienie wyciskarki czy sokowirówki. Nie zapominajmy bowiem o soku ze świeżej kapusty: doskonale działa na pracę wątroby, zmniejsza ilość cukru we krwi, jest bogatym źródłem witaminy C. Warto przewidzieć jego obecność w diecie kapuścianej.

Dieta kapuściana - jadłospis na tydzień

Co jeszcze poza zupą kapuścianą można jeść? Dieta dopuszcza wprowadzenie innych warzyw i owoców (poza bananami i winogronami), chudego nabiału, pełnoziarnistego pieczywa, chudego mięsa i ryb. Należy także dużo pić. Poniżej znajduje się przykładowy jadłospis, jaki możemy zastosować, decydując się na wprowadzenie diety kapuścianej.

Poniedziałek

  • Śniadanie - zupa kapuściana, herbata;
  • II śniadanie - 2 brzoskwinie, sok warzywny, np. z kapusty;
  • obiad - zupa kapuściana, 2 ziemniaki gotowane w mundurkach;
  • podwieczorek - surówka z marchwi i jabłka;
  • kolacja - kanapka z chleba razowego ze świeżymi warzywami (sałata, ogórek, pomidor), herbata.

Wtorek

  • Śniadanie - zupa kapuściana, herbata;
  • II śniadanie - owoc, kilka sucharków, słaba kawa;
  • obiad - gołąbek z ryżem i kaszą, 2 ziemniaki, woda;
  • podwieczorek - miseczka sezonowych owoców, jogurt naturalny do picia;
  • kolacja - pieczona cukinia z dodatkiem oliwy, herbata.

Środa

  • Śniadanie - zupa kapuściana, herbata;
  • II śniadanie - sok owocowy świeżo wyciskany, placuszki z mąki razowej, woda;
  • obiad - grillowana pierś kurczaka lub indyka, surówka z kapusty, woda;
  • podwieczorek - koktajl z sezonowych owoców i warzyw;
  • kolacja - zupa kapuściana, herbata.

Czwartek

  • Śniadanie - zupa kapuściana, herbata;
  • II śniadanie - kasza manna na mleku z owocami, woda;
  • obiad - dorsz pieczony w folii z cytryną, surówka z kapusty i marchewki, woda;
  • podwieczorek - galaretka z owocami i jogurtem;
  • kolacja - zupa kapuściana, herbata.

Piątek

  • Śniadanie - zupa kapuściana, herbata;
  • II śniadanie - koktajl z sezonowych owoców i warzyw;
  • obiad - zupa kapuściana, 2 ziemniaki, woda;
  • podwieczorek - ryż na mleku z jabłkiem;
  • kolacja - bigos z kapusty i warzyw, herbata.

Sobota

  • Śniadanie - zupa kapuściana, herbata;
  • II śniadanie - gruszka, jogurt naturalny do picia;
  • obiad - zupa krem z ulubionych warzyw, 2 ziemniaki;
  • podwieczorek - kisiel z owocami, herbata;
  • kolacja - 2 kromki razowego chleba, surówka z ulubionych warzyw z oliwą, herbata.

Niedziela

  • Śniadanie - zupa kapuściana, herbata;
  • II śniadanie - owoc, kilka sucharków, słaba kawa;
  • Obiad - zupa kapuściana, herbata;
  • Podwieczorek - miseczka sezonowych owoców, jogurt naturalny do picia;
  • Kolacja - 2 kromki razowego chleba z wędliną z indyka, surówka z kapusty, herbata.

Dieta kapuściana, jako prosta i smaczna. Niestety, monodieta nie zyskała sympatii dietetyków. Warto ją stosować okazjonalnie, np. jako detoks organizmu, ale stałe wprowadzanie takiego jadłospisu nie pozwoli nam schudnąć. Warto jednak pamiętać o dobroczynnym wpływie kapusty na nasz organizm i sprawić, by to warzywo na stałe zagościło w naszym menu.

Komentarze