Dieta karmiącej mamy a żywienie niemowlęcia - zobacz, co warto wiedzieć na ten temat!

Dieta karmiącej matkiKarmienie piersią przez co najmniej pierwsze pół roku życia dziecka jest określane jako złoty standard żywienia. W całym okresie laktacji, czyli wytwarzania przez kobietę pokarmu, powinna ona troszczyć się o swoją dietę. Może mieć to realny wpływ na zdrowie i rozwój karmionego piersią maluszka. Jak więc powinno wyglądać menu młodej mamy?

Żywienie niemowlęcia w pierwszym okresie życia

Podstawowym produktem, jaki otrzymuje noworodek, a później także niemowlę, jest mleko mamy. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby karmić wyłącznie piersią przez pierwszych 6 miesięcy życia dziecka, a następnie, rozszerzając dietę maluszka, kontynuować takie żywienie niemowlęcia w późniejszym okresie. Mleko matki jest najdoskonalszym pokarmem dla noworodka i niemowlęcia. Karmiąc piersią, kobieta podaje swojemu dziecku pokarm opracowany przez naturę. Idealny skład mleka matki ma korzystny wpływ na prawidłowy wzrost, optymalny stan odżywiania i rozwój intelektualny dziecka.

Opracowana przez Instytut Matki i Dziecka broszura dotyczącą korzyści karmienia piersią wskazuje, że żywienie niemowlęcia sprawia, że maluszek:

  • jest skuteczniej chroniony przed wieloma chorobami infekcyjnymi, w tym przede wszystkim tymi dotyczącymi układu pokarmowego, dróg oddechowych i dróg moczowych,
  • jest bardziej chroniony przed szeregiem chorób cywilizacyjnych, jak cukrzyca typu I i II, nadwaga i otyłość, choroby nowotworowe, choroby serca i naczyń krwionośnych, uczulenia i choroby alergiczne,
  • ma mniejsze ryzyko wystąpienia ryzyka wad zgryzu i mowy,
  • ma większe szanse na harmonijny, zdrowy rozwój mózgu i wszystkich zmysłów.

Wszystko to sprawia, że mleko mamy jest jedynym w swoim rodzaju, a zarazem doskonałym pokarmem. Nie warto rezygnować z oferowanych przez niego dobrodziejstw zbyt wcześnie.

Dieta matek karmiących według standardów medycznych

W całym okresie laktacji warto, by młoda mama troszczyła się o swoją dietę, która powinna być prawidłowo zbilansowana i urozmaicona. Może mieć to bowiem realny wpływ na zdrowie i żywienie niemowlęcia karmionego piersią. Matka karmiąca potrzebuje na dobę ok. 500 kalorii więcej, prawidłowo zbilansowana dieta powinna dostarczać jej więc ok 2300 - 3200 kcal każdego dnia. Co powinien uwzględniać taki jadłospis? Dobrym pomysłem, który może okazać się pomocny w jego skonstruowaniu jest skorzystanie z zaleceń ekspertów. Według nich w diecie kobiety karmiącej piersią powinny znaleźć się:

  • warzywa i owoce będące podstawą diety - w odpowiednich ilościach karmiąca mama powinna spożywać je każdego dnia,
  • produkty zbożowe, najlepiej pełnoziarniste,
  • nabiał i produkty mleczne, będące źródłem białka, wapnia i rozpuszczalnych w tłuszczach witamin,
  • mięso i jego przetwory - w przypadku karmiącej mamy dobrym wyborem będzie ograniczenie ilości czerwonego mięsa na rzecz mięsa białego,
  • ryby - najlepiej tłuste ryby morskie, np. makrela, śledź, lub łosoś, które są cennym źródłem m.in. kwasów tłuszczowych omega-3.

To, co jednak jest istotne to dbałość o to, aby karmiąca mama czuła się ze swoim jadłospisem dobrze. Dieta matek karmiących opracowana w oparciu o zalecenia specjalistów nie powinna być dietą eliminacyjną ani być dla kobiety źródłem stresu czy dyskomfortu. Warto jednak pamiętać, że dbając o zdrowe żywienie w tym okresie mama ma wpływ na swoje samopoczucie i prawidłowość laktacji, a tym samym - na żywienie niemowlęcia zgodnie z zaleceniami specjalistów!

Ocena: 5.0