Dieta w ciąży - czego nie można jeść i czego lepiej unikać?

Dieta w ciążyWiadomość o ciąży to niewątpliwie powód do wielkiej radości! I gdy zewsząd płyną gratulacje, a uściskom i wymianom czułości nie ma końca, w głowie przyszłej mamy zaczyna się gonitwa myśli i niepokój o zdrowie swoje i rozwijającego się pod jej sercem maluszka. Taka reakcja jest absolutnie zrozumiała i nie powinna być powodem stresu, ponieważ 9 miesięcy to wystarczający okres, by odpowiednio przygotować się na to przełomowe wydarzenie.

Pierwsze tygodnie ciąży to świetny moment na zatroszczenie się o własne zdrowie, ponieważ najbliższe miesiące są kluczowe, a rozwój dziecka - choć wyjątkowy i piękny - jest dla kobiecego organizmu niezwykle wyczerpujący. Oprócz regularnych badań i stałej opieki medycznej, konieczna jest zmiana nawyków żywieniowych.

Dieta w ciąży rządzi się swoimi prawami, dlatego aby uniknąć powikłań i problemów z prawidłowo rozwijającą się ciążą, warto zapoznać się z poniższymi wskazówkami i wyeliminować składniki, które mogłyby zaszkodzić zarówno ciężarnej, jak i dziecku.

Dieta w ciąży - czego NIE MOŻNA jeść?

Na początek warto podkreślić, iż dieta w ciąży przede wszystkim nie powinna być źródłem dodatkowego stresu. Wystarczy kierować się kilkoma prostymi zasadami i odpowiednio komponować swoje menu. Właściwie zbilansowany jadłospis, bogaty w wartościowe składniki odżywcze oraz regularne posiłki to podstawa, która powinna obowiązywać nie tylko w momencie oczekiwania na potomstwo. Wróćmy zatem do meritum. Czego nie można spożywać w ciąży?

1. Alkohol

Tu nie ma żadnych wątpliwości. Kobieta w ciąży powinna wyeliminować go ze swojej diety, ponieważ nawet mała ilość może spowodować nieodwracalne skutki uboczne i być przyczyną licznych zaburzeń rozwojowych dziecka.

2. Nabiał produkowany z mleka niepasteryzowanego

Sery pleśniowe i dojrzewające są niewskazane, ponieważ mogą być źródłem listerii - bakterii, która zwiększa ryzyko poronienia oraz przedwczesnego porodu.

3. Surowe mięso i surowe ryby

Jeśli kobieta przed zajściem w ciążę uwielbiała sushi lub krwistego steka, niestety musi na te kilka najbliższych miesięcy całkowicie z nich zrezygnować. Surowe mięso tudzież ryby, stanowią poważne zagrożenie, ponieważ są czynnikami wywołującymi zatrucia pokarmowe, infekcje bakteryjne i inne skutki niebezpieczne dla samej ciężarnej, jak i maluszka. Ponadto, mogą spowodować toksoplazmozę, czyli chorobę pasożytniczą, która drogą łożyskową przedostaje się do organizmu nienarodzonego dziecka.

4. Surowe jaja

W ciąży nie można jeść surowych jaj, ponieważ oprócz zatrucia pokarmowego, stanowią poważne ryzyko zarażenia się salmonellą.

5. Wątróbka

Powszechnie wiadomo, iż wątróbka jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnych składników mineralnych, takich jak żelazo, cynk, czy witaminy z grupy B i witaminę C, jednak zawiera w sobie duże ilości witaminy A, której nadmiar może być toksyczny dla płodu.

Polecamy także wpis: https://humana-baby.pl/blog/czego-nie-mozna-jesc-w-ciazy.

Dieta w ciąży - czego unikać?

Oprócz kilku bezwzględnie zakazanych produktów, jest również szereg obostrzeń, którymi kobieta będąca w ciąży powinna kierować się podczas komponowania swojego jadłospisu. Oczywiście, te zalecenia kierowane są nie tylko dla ciężarnych, ale dla wszystkich osób, które dbają o swoje zdrowie i które stosują wartościową, odpowiednio zbilansowana dietę.

Dieta w ciąży nie powinna zawierać wysoko przetworzonych produktów, zawierających tłuszcze trans, których obecność w diecie może powodować liczne zaburzenia zdrowotne, np. choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzycę typu 2, wpływają na długość trwania ciąży, obniżają masę urodzeniową dziecka i spowalniają rozwój jego układu nerwowego. Warto również unikać produktów zawierających duże ilości cukru oraz ograniczyć kofeinę. Jedna filiżanka kawy dziennie to absolutne maksimum.

Dbanie o zdrowie swoje i małego człowieka, który do właściwego rozwoju potrzebuje samych wartościowych składników odżywczych, powinno być priorytetem. Odpowiednio zbilansowana dieta w ciąży to kwestia kluczowa, dlatego warto rozważyć wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych i wyeliminować te, które stanowią realne zagrożenie zarówno dla ciężarnej, jak i dziecka.

Komentarze