Figi - właściwości, wartości odżywcze, kalorie. Jak jeść figi?

FigaNaukowcy twierdzą, że ojczyzną figowca są kraje Bliskiego Wschodu i zachodniej Azji. Przekonują jednocześnie, że jest to najstarsze drzewo hodowlane. Jak wynika z danych opublikowanych w magazynie "Science" w 2006 roku, jego najstarsze odnalezione ślady pochodzą sprzed ponad 11 tysięcy lat. Figowce szybko rozprzestrzeniły się również na innych kontynentach. W Europie znalazły dla siebie dogodne miejsce w basenie Morza Śródziemnego, gdzie rosną do dziś. Szczególnie były cenione w Cesarstwie Rzymskim. Około XV wieku, za sprawą kolonizatorów, figowce trafiły do Ameryki.

Figi stanowią ważny składnik pożywienia ptaków i nietoperzy. I to właśnie za sprawą tych zwierząt, nasiona rośliny mogą zasiedlać nowe terytoria. Ciekawostką jest, że kiełkują na liściach drzew, a następnie opuszczają korzenie do ziemi. Oplatając drzewa silnym systemem korzeniowym, powodują jego śmierć.

Figi - wartości odżywcze

W figach można znaleźć wiele składników cennych dla organizmu. Obok białka i węglowodanów zawierają niewielką ilość tłuszczu, bogatego w kwasy omega 3 oraz omega 6. Owoce te są także świetnym źródłem witamin. Najwięcej można znaleźć w nich beta-karotenu. Nie brakuje ponadto:

  • witamin z grupy B,
  • kwasu askorbinowego,
  • witamin E i K.

W figach występują też minerały warunkujące odpowiednią pracę wielu narządów. Można w nich znaleźć cynk usprawniający przemianę materii oraz wpływający korzystnie na kondycję skóry, fosfor odpowiedzialny za prawidłową gospodarkę wodną, magnez wspomagający układ mięśniowy i nerwowy, wapń niezbędny dla zdrowych kości oraz żelazo, które zapobiega rozwojowi anemii.

Figi - kalorie

Owoce te sprzyjają rozwojowi pożytecznych bakterii i zapobiegają zaparciom. Pośrednio chronią przed wystąpieniem raka jelita grubego. Osoby chcące zrzucić wagę, doceniają także to, że figi na długo pozostawiają uczucie sytości. Z tego względu są świetną, zdrową przekąską, po którą można sięgnąć między posiłkami. Nie można jednak zapominać, że figi są dość kaloryczne. W 100 gramach suszonych owoców zawiera się prawie 250 kcal. Z tego względu należy sięgać po nie przed porą obiadową. Spożywane wieczorem mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego i potęgować przyrost tkanki tłuszczowej.

Właściwości prozdrowotne figi

Figa to znakomite źródło błonnika. Wystarczy spożyć 3-5 owoców, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten wielocukier w 20 procentach. Dzięki temu owoce pozwalają zadbać o właściwą mikroflorę jelit. Ponadto - wysoka zawartość błonnika powoduje, że figi są uważane za owoce sprzyjające dobrej kondycji układu sercowo-naczyniowego. Lekarze i dietetycy przekonują, że błonnik skutecznie ogranicza wchłanianie w jelicie cienkim węglowodanów oraz lipidów. W ten sposób redukuje ryzyko cukrzycy oraz przeciwdziała miażdżycy powodowanej odkładaniem się złogów cholesterolowych w naczyniach krwionośnych. W figach można znaleźć ponadto fosfor oraz potas, czyli minerały pozwalające regulować ciśnienie krwi. Dzięki obecności żelaza, owoce te dbają o odpowiednią kondycję czerwonych ciałek krwi, zapobiegają anemii i warunkują odpowiednie dotlenienie wszystkich komórek ciała. Z kolei magnez to pierwiastek świetnie wzmacniający naczynia wieńcowe.

Zwalczają objawy stresu

Figi to także znakomite antidotum na stres. Dzięki zawartości magnezu, są to owoce zalecane osobom żyjącym w stanie długotrwałego napięcia nerwowego. Stymulują wydzielanie endorfin, zwanych potocznie hormonami szczęścia, i w ten sposób redukują objawy depresji czy przeciwdziałają spadkom nastroju. Wpływają także na właściwą pracę mózgu oraz prawidłowe przewodzenie impulsów między neuronami. Regularne spożywanie owoców może więc wpływać na poprawę pamięci oraz koncentracji. Figi to także naturalny środek pozwalający walczyć z bezsennością.

Mają rekordowe stężenie wapnia

Spośród wszystkich owoców, to właśnie figi zawierają najwięcej wapnia. Dietetycy przekonują, że w 100 gramach owoców znajduje się równowartość wapnia zawartego w szklance mleka. Warto przy tym wspomnieć, że wapń obecny w figach jest dużo lepiej przyswajalny przez organizm. Z tego względu owoce te pozwalają zadbać o odpowiednią kondycję kości. Są zalecane przede wszystkim dzieciom w okresie intensywnego wzrostu oraz kobietom wkraczającym w okres menopauzy, które są szczególnie zagrożone osteoporozą. Figi powinny też spożywać osoby w podeszłym wieku.

Pozwalają zwalczać kobiece dolegliwości

Koreańscy naukowcy odkryli w ostatnich latach jeszcze jedną wyjątkową właściwość fig, ważną z kobiecego punktu widzenia. Dowiedli, że owoce te wspomagają leczenie chorób układu płciowego. Statystyki pokazują, że regularne spożywanie fig może nawet o 35 procent zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi w okresie postmenopauzalnym. Warto pamiętać także o tym, że figi świetnie redukują huśtawki nastrojów towarzyszące przekwitaniu oraz pozwalają łagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Pomagają na przeziębienie i grypę

Najnowsze badania udowadniają także właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne fig. Medycyna niekonwencjonalna zaleca sięganie po nie w okresie przeziębień i grypy. Figi stymulują organizm do produkcji przeciwciał i powodują łagodniejszy przebieg choroby. Gotowane w mleku są znakomitym lekarstwem na ból gardła. Są też pomocne przy uporczywym kaszlu.

Jak jeść figi?

Figi znajdują szerokie zastosowanie w kuchni. Można podawać je na wiele sposobów. Najlepiej smakują solo - zarówno świeże, jak i suszone. Należy zaznaczyć, że te drugie nie tracą swoich właściwości i zachowują substancje odżywcze. Świeże figi najlepiej smakują, gdy są lekko miękkie w dotyku. Często zdarza się, że są pokryte cienkim białym nalotem. To wytrącający się cukier świadczący o tym, że owoce są dojrzałe i gotowe do spożycia.

Figi są także znakomitym dodatkiem do ciast i deserów. Można dodawać je ponadto do sałatek. Ich słodki smak świetnie komponuje się z serem feta czy serami pleśniowymi. Warto sięgnąć po konfitury z fig, które doskonale smakują zarówno ze świeżym, jak i chrupkim pieczywem. W ostatnich latach coraz popularniejsze jest wytwarzanie z tych owoców nalewek oraz win. Bez względu na to, że figi są w pełni naturalnym i bezpiecznym produktem, nie zaleca się ich spożywania osobom cierpiącym na migrenę. Dlaczego? Ponieważ zawierają dość dużą ilość tyraminy – aminokwasu, który może potęgować migrenowy ból głowy.

Komentarze