Ile tłuszczu na redukcji? Wszystko, co musisz wiedzieć

Jle tłuszczu na redukcjiPrzechodząc na dietę redukcyjną głównym celem staje się marzenie o idealnej sylwetce i pięknych proporcjach ciała. Przeglądając jadłospis sporządzony przez profesjonalistę lub samemu, zadajesz sobie pytanie - czy naprawdę tłuszcze są konieczne? Czy można schudnąć nie wykluczając tłuszczów w diecie?

W powszechnej opinii krąży wiele błędnych mitów dotyczących tego, jak szybko i efektywnie schudnąć. Podejrzane diety, głodówki, jadłospisy obiecujące błyskawiczne zrzucenie kilogramów – na pewno nie raz się z nimi spotkałeś. Na szczęście coraz bardziej rozwija się świadomość, że odpowiednia dieta redukcyjna powinna być połączeniem przemyślanej diety oraz aktywności fizycznej. Żeby zapewnić sobie bezpieczne i zdrowe podejście do diety nie można kierować się jedynie mitami i plotkami - jedną z najpopularniejszych jest ta, że w diecie redukcyjnej powinno się całkowicie ograniczyć tłuszcze. Powiedzenie „jesteś tym, co jesz” tutaj całkowicie się nie sprawdza – w zbilansowanej diecie tłuszcze zajmują kluczowe miejsce.

Postaw na tłuszcze wysokiej jakości

Badania wykazują, że wszystkie tłuszcze dostarczają taką samą ilość energii – niezależnie od tego, czy wybierzesz oliwę z oliwek czy olej palmowy. Jednak kluczową różnicą jest to, jak poszczególne tłuszcze oddziałują na nasze zdrowie. Podczas diety redukcyjnej ważne jest połączenie dwóch elementów: utraty tkanki tłuszczowej oraz zachowaniu zdrowego trybu życia. Tłuszcze w diecie są niezbędne, ale należy wybierać te wysokiej jakości: ryby, oliwę z oliwek, orzechy oraz nasiona, które mają dobroczynny wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie.

Orzechy – zdrowa przekąska w diecie redukcyjnej

„Orzechy są składnikiem, który również jest często pomijany w dietach, ze względu na swoją kaloryczność. Jest to ogromnym błędem, gdyż orzechy posiadają wiele dobroczynnych składników - są źródłem bogatych składników odżywczych, wspomagają metabolizm oraz regulują poziom insuliny, co jest bardzo istotne podczas diety redukcyjnej” - mówi redaktor portalu poprostuzdrowo, Mariusz Michalski.

Orzechy można włączyć do diety jako przekąskę oraz urozmaicenie potraw - bardzo popularne na diecie odchudzającej jest naturalne masło orzechowe. Należy pamiętać, że nie zaleca się poddawania obróbce cieplnej orzechów, gdyż tracą swoje drogocenne właściwości.

Bogactwo ryb

Kluczowym składnikiem diety są ryby - i to nie tylko na redukcji. Wbrew pozorom, tłuste ryby wspomagają utratę kilogramów. Ich elementem są kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, które posiadają szereg pozytywnych funkcji w twoim organizmie - pamiętaj, że istotne są tutaj tłuste ryby morskie, takie jak makrela, łosoś czy tuńczyk. Zawarte w nich kwasy omega-3 działają przeciwzapalnie, regulują równowagę energetyczną oraz metabolizm. Podczas diety odchudzającej istotne jest również to, że ryby wspomagają uczucie sytości, zmniejszają apetyt i poprawiają regulację insulinową.

Jakie oleje wybrać na diecie?

Tak jak wcześniej zostało to podkreślone, konieczne jest włączenie do diety redukcyjnej tłuszczy o wysokiej jakości. Niezbędna jest tutaj oliwa z oliwek, ale nie „pierwsza lepsza” - tłuszcze są wrażliwe na temperaturę i światło słoneczne, dlatego wybieraj taką, która opakowana jest w ciemne szkło. Warto zwrócić uwagę na to, czy jest to olej nierafinowany i tłoczony na zimno, gdyż posiada on cenne witaminy i składniki, których pozbawione zostały oleje rafinowane. Coraz większą popularność zyskuje olej kokosowy, stosowany do pieczenia i smażenia. Dobrej jakości olej kokosowy posiada mniej kalorii niż inne tłuszcze, dlatego coraz chętniej jest wybierany przez osoby na diecie.

Aby zadbać o swoje zdrowie niezbędne jest włączenie tłuszczów do codziennych jadłospisów. Dobrej jakości tłuszcze staną się twoim przyjacielem podczas diety redukcyjnej - ich dobroczynne właściwości wspomogą walkę z utratą kilogramów oraz zapewnią zdrowe, zbilansowane posiłki. Zalecenia WHO wskazują, że dieta powinna zawierać 20-35% energii pochodzącej z tłuszczów. W przeliczeniu na przykładową dietę redukcyjną 2000 kcal będzie to około 50-70 g tłuszczów w codziennych posiłkach. Unikając tłuszczy nasyconych oraz rafinowanych, możesz ze spokojem włączać tłuszcze do swojej diety redukcyjnej.

Komentarze