Jagody Goji - właściwości, wartości odżywcze, działanie, dawkowanie, przeciwwskazania

Jagody Goji - suszoneJagody Goji - nie bez przyczyny nazywane są czerwonymi diamentami Wschodu. Mieszkańcy Azji twierdzą, że są najzdrowszymi owocami świata i uważają je nie tylko za składnik codziennej diety, ale także za produkt o działaniu leczniczym. Wspomagają bowiem kondycję fizyczną i psychiczną organizmu, są pomocne w odchudzaniu, pozwalają przez długie lata zachować młodość i zdrowie.

Jagody cenione od tysięcy lat

Bez względu na to, że jagody Goji największą popularność zyskały w ciągu ostatniej dekady, ludność zamieszkująca teren Azji zna je od tysięcy lat. O owocach tych krążą rozmaite legendy. Jedna z nich pochodzi z czasów panowania w Chinach dynastii Tang. Według wierzeń, w pobliżu świątyni Buddy wykopano studnię, zaś sam budynek porastały pnącza kolcowoju, wydające podłużne, czerwone jagody. Dojrzałe owoce często wpadały do studni, z której mnisi czerpali wodę. Twierdzili przy tym, że to właśnie jagodom zawdzięczają doskonałe zdrowie, młodość i długowieczność. Do Europy owoce te trafiły dopiero w XVIII wieku za sprawą kupców przybywających na Stary Kontynent z krajów Dalekiego Wschodu. Obecnie są uprawiane przede wszystkim w Chinach, chociaż można też znaleźć je w Tybecie, Mongolii oraz Europie południowo-wschodniej. W ostatnich latach, duży udział w dostawach owoców posiada także Australia.

Kwiaty jagód Goji

Kolcowój chiński

Krzewy kolcowoju przypominają pnącza winorośli o dość masywnych łodygach pokrytych cierniami, między którymi pojawiają się owoce w kolorach bladożółtym, pomarańczowym lub czerwonym. Wymagają bowiem do wzrostu odpowiednich warunków klimatycznych. I chociaż można je spotkać również na terenie Polski, owoce wydawane przez rosnące w naszym kraju rośliny posiadają o wiele gorsze walory smakowe i zawierają znacznie mniej składników odżywczych. Krzewy Goji dobrze rosną w większości rodzajów gleb, w tym na terenach mało żyznych. Powoduje to, że świetnie sprawdzają się w uprawach ekologicznych, ponieważ nie wymagają stosowania nawozów sztucznych. Odporne na czynniki zewnętrzne oraz inwazję pasożytów, eliminują konieczność używania środków ochrony roślin.

Plantacja jagód Goji

Krzew z owocami Goji

Właściwości i wartości odżywcze jagód Goji

Jagody Goji (handlowa nazwa owoców kolcowoju chińskiego) to owoce o słodko-cierpkim smaku z wyczuwalną nutą ziół. Są zaliczane do grupy tzw. superfood, zawierają bowiem szereg pierwiastków oraz witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bogate w przeciwutleniacze, chronią komórki przed procesem starzenia. W wielu krajach uważane są za znakomity afrodyzjak, znacząco poprawiający libido oraz sprawność seksualną. Z tego powodu dodawane są do potraw nie tylko po to, aby nadać im odpowiednie walory smakowe, ale przede wszystkim w celu wzbogacenia ich wartości odżywczych.

Jagody Goji na krzewie

Owoce Goji

Owoce wyróżniają się stosunkowo niewielką kalorycznością i niskim indeksem glikemicznym IG=29. Szacuje się, że w klasycznej, 30-gramowej paczce owoców jest zawartych tylko około 23 kalorii. 6 gramów stanowią przy tym węglowodany, 3 gramy białka, zaś około 2 gramy przypadają na błonnik. Wśród 19 aminokwasów, jakie można w nich znaleźć, 8 stanowią aminokwasy egzogenne, czyli takie, które nie są wytwarzane przez organizm i powinny być dostarczane z zewnątrz. Z tego względu owoce są doskonałym składnikiem diety wegetariańskiej i wegańskiej eliminującej produkty mięsne z pożywienia.

Cenne źródło witamin i minerałów

Wspomniana porcja owoców pokrywa 50% dziennego zapotrzebowania na witaminę A i 21% zapotrzebowania na ryboflawinę. 25% RDA stanowią z kolei mikroelementy - miedź oraz selen. Selen nie tylko wspomaga pracę tarczycy, ale redukuje też toksyczne działanie ksenobiotyków, czyli substancji szkodliwych dla organizmu, do których zalicza się między innymi metale ciężkie występujące powszechnie w środowisku. Świeże owoce to także bogactwo witaminy C - zawierają więcej kwasu askorbinowego niż cytrusy. W jagodach można ponadto znaleźć wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwas omega-3, kompleksowo wspomagający kondycję organizmu. W owocach nie brakuje antyoksydantów, w tym zeaksantyny i luteiny, czyli związków chemicznych, które pomagają walczyć z wolnymi rodnikami, zapobiegając w ten sposób uszkodzeniom komórek i hamując procesy starzenia się tkanek. Co ciekawe, owoców nie powinno dotykać się gołymi rękami, ponieważ w wyniku zachodzących wówczas procesów utleniających przybierają one czarny kolor.

Działanie i zastosowanie jagód Goji w profilaktyce i terapii chorób

Profilaktyka antynowotworowa

Za jedną z największych zalet jagód Goji uważa się ich właściwości antynowotworowe. Owoce te zawierają bowiem kompleks polisacharydowy LBP, który nie tylko posiada właściwości antyoksydacyjne oraz stymulujące system immunologiczny, ale skutecznie hamuje rozwój komórek rakowych. Badania naukowe prowadzone w ostatnich latach w wielu ośrodkach medycznych na całym świecie dowiodły, że LBP powoduje apoptozę czyli śmierć komórek białaczkowych oraz komórek raka płuc. Jego właściwości antyproliferacyjne skutecznie hamują z kolei namnażanie komórek nowotworu piersi, prostaty, żołądka oraz okrężnicy. Warto także zaznaczyć, że flawonoidy zawarte w owocach rośliny doskonale niszczą wolne rodniki. Te ostatnie, przedostając się przed błonę komórkową, powodują uszkodzenia DNA komórek w wyniku czego stymulują ich nieprawidłowy rozwój i niekontrolowane namnażanie, prowadzące w efekcie do powstawania ognisk nowotworowych.

Wspomaganie układu krążenia

Owoce kolcowoju są niezastąpione w profilaktyce i terapii chorób cywilizacyjnych, w tym schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Zawarty w nich cyperon to związek chemiczny, wspomagający pracę mięśnia sercowego oraz regulujący ciśnienie krwi. Co ciekawe, substancja ta jest także wykorzystywana jako środek redukujący bóle miesiączkowe. Jagody Goji są ponadto bogate w betainę, sprzyjającą syntezie witaminy B4, czyli choliny, która z jednej strony wspomaga serce, z drugiej warunkuje prawidłowe spalanie lipidów, redukując ryzyko wystąpienia miażdżycy. W owocach nie brakuje też beta-sitosterolu. Naukowcy z Europy oraz Stanów Zjednoczonych dowiedli, że związek tan skutecznie obniża stężenie cholesterolu LDL oraz trójglicerydów, odpowiadających za zwężenie światła naczyń krwionośnych. Jagody Goji zawierają łatwo przyswajalne żelazo, co w połączeniu z dużym stężeniem w owocach witaminy C pobudza szpik kostny do produkcji czerwonych krwinek i pozwala zapobiegać anemii.

Ochrona wątroby i trzustki

Jagody Goji wykazują pozytywny wpływ na układ pokarmowy, szczególnie na wątrobę i trzustkę. W przypadku tej ostatniej, kompleksy polisacharydowe zawarte w owocach, przyspieszają proliferację komórek beta i uwrażliwiają tkanki na działanie insuliny, co sprawia, że znajdują szerokie zastosowanie u pacjentów z insulinoopornością. Mogą być także wykorzystywane w walce z hiperglikemią u osób cierpiących na cukrzycę typu II. Nie można zapominać o tym, że owoce kolcowoju świetnie odtruwają wątrobę. Badania naukowe potwierdzają, że zawarte w nich związki polisacharydowe pozwalają redukować skutki oksydacyjnego uszkodzenia narządu wywołanego dietą wysokotłuszczową. Jagody Goji stymulują też wątrobę do wydzielania żółci, dzięki czemu ułatwiają trawienie lipidów. Należy wspomnieć również o tym, że owoce są cennym źródłem błonnika. Spożywane między posiłkami powodują uczucie sytości, dzięki czemu są zalecane osobom przebywającym na diecie. Błonnik znakomicie oczyszcza jelita, zapobiegając zaparciom oraz warunkując rozwój prawidłowej mikroflory.

Dobra pamięć, świetna koncentracja

Jagody Goji wykazują silne działanie neuroprotekcyjne. Obecnie trwają badania nad ich wykorzystaniem w schorzeniach powodujących degradację układu nerwowego z chorobą Alzheimera na czele. Jedną z jej przyczyn jest cytotoksyczne działanie aminokwasów, w tym glutaminianu, który prowadzi do niszczenia neuronów. Frakcja polisacharydowa zawarta w owocach kolcowoju skutecznie chroni komórki nerwowe przed wpływem wspomnianego aminokwasu i redukuje ryzyko ich obumierania.

Niebagatelny wpływ ma również betaina warunkująca syntezę choliny. Substancja ta odpowiada za prawidłową strukturę komórek nerwowych. Badania dowodzą, że nie tylko wpływa na poprawę pamięci długotrwałej, ale zapobiega procesom neurodegradacyjnym odpowiedzialnym za zaburzenia koncentracji i prowadzącym do demencji. Biorąc pod uwagę szereg substancji odżywczych zawartych w jagodach Goji oraz ich wpływ na funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego, dietetycy i lekarze zalecają ich spożywanie w stanach wyczerpania organizmu, a także uczniom i studentom.

Zdrowe oczy i jędrna skóra

Swój czerwono-pomarańczowy kolor jagody Goji zawdzięczają obecności karotenoidów. Owoce są cennym źródłem witaminy A, dostępnej w postaci beta-karotenu, który jest świetnie przyswajalny przez organizm. Dzięki temu rewelacyjnie wpływają na kondycję wzroku. Poprawiają ostrość widzenia i skutecznie chronią przed kataraktą. Zawarte w nich zeaksantyna oraz luteina to silne antyoksydanty, które, wymiatając wolne rodniki, chronią siatkówkę oka przed ich niekorzystnym wpływem. Zapobiegają w ten sposób rozwojowi AMD, czyli zwyrodnieniu plamki żółtej. Warto wspomnieć o tym, że luteina jest substancją doskonale pochłaniającą fale światła widzialnego o niebieskiej barwie. Powoduje to, że znakomicie chroni narząd wzroku oraz skórę przed niekorzystnym działaniem promieniowania UV. Jagody Goji są także bogate w taurynę, co sprawia z kolei, że hamują rozwój retinopatii cukrzycowej.

Warto również podkreślić, że owoce te zapewniają bardzo dobrą kondycję skóry. Przeciwutleniacze, polisacharydy oraz kwasy tłuszczowe, z jednej strony pozwalają zniwelować stres oksydacyjny, z drugiej natomiast stymulują komórki do produkcji kolagenu. Dzięki temu skóra zachowuje młody wygląd, jest jędrna i promienna.

Kolagen jest substancją budującą ścięgna oraz chrząstkę stawową. Stymulacja produkcji kolagenu w połączeniu z wysoką zawartością wapnia sprawia, że Goji są również doskonałym produktem wspomagającym kondycję układu kostnego. W owocach kolcowoju nie brakuje także związków chemicznych działających przeciwzapalnie. Dzięki temu są one zalecane osobom borykającym się z reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Sposób spożywania, dawkowanie

Jagody Goji są dostępne w postaci suszonych owoców, które można spożywać na surowo lub dodawać do rozmaitych potraw oraz do deserów. Doskonale smakują w połączeniu z chudym mięsem. Wiele osób wykorzystuje je również do sporządzania rozgrzewających naparów, które świetnie wspomagają układ odpornościowy, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Szacuje się, że optymalna porcja dzienna to około 10 gramów owoców.

Możliwe skutki uboczne, przeciwwskazania

Owoce kolcowoju nie są wskazane osobom borykającym się z nadmierną krzepliwością krwi, ponieważ mogą wchodzić w reakcje z niektórymi lekami przeciwzakrzepowymi. Z porady lekarza powinni także skorzystać diabetycy, którzy przyjmują specyfiki obniżające poziom cukru we krwi. Spożycie jagód Goji nie jest wskazane w przypadku małych dzieci, kobiet w ciąży oraz matek karmiących. Warto pamiętać, że niedojrzałe jagody zawierają substancje toksyczne dla organizmu, dlatego też nie powinny być spożywane.

Ocena: 5.0

Komentarze