Jak dbać o zdrowie jesienią?

ButyJesień przynosi zmianę pogody - temperatury stają się niższe, częściej pada deszcz, wieje silniejszy wiatr. Dni stają się krótsze, przez co rzadziej mamy możliwość korzystać z promieni słonecznych. Wszystko to sprawia, że czujemy się zmęczeni, ospali, nie mamy na nic ochoty i motywacji do działania. Co więcej, jesteśmy bardziej podatni na różnego rodzaju infekcje. Istnieje jednak kilka prostych sposobów, aby uchronić się przed tak nieprzyjemnym wpływem jesieni na nasz organizm. Oto niektóre z nich.

Naturalne wspomaganie odporności

Początek jesieni to czas znacznie zwiększonej ilości zachorowań. Dlatego zanim dopadnie nas przeziębienie lub grypa, warto wdrożyć naturalne środki zapobiegawcze. Najważniejsze jest, aby nasza dieta nie stała się uboższa niż była latem. Oczywiście jest to nieco trudniejsze, ponieważ niektóre produkty dobrej jakości mogą być teraz trudniej dostępne, ale nie jest to niemożliwe. Główną rolę w diecie muszą odgrywać warzywa i owoce. Powinniśmy spożywać je w ciągu dnia 5 razy. Mogą być surowe, ale także gotowane, w formie przetworów lub soków. Dla zapewnienia sobie odpowiedniej dawki energii każdego dnia powinniśmy zjadać rano śniadanie. Polecamy płatki owsiane z miodem i owocami lub zielony koktajl ze szpinaku, pietruszki, mango i wody. Jesienna aura za oknem niestety sprzyja sięganiu po posiłki bardzo słodkie lub tłuste, które pozornie zaspokajają nasze potrzeby. Radzimy jednak się ich wystrzegać - mogą powodować problemy z trawieniem i sprzyjają tyciu. Zamiast nich lepiej zdecydować się na uzupełnienie spożywanych posiłków. Sprawdź, co powinieneś wprowadzić do swojej diety:

  • miód - znajduje się w nim nadtlenek wodoru, czyli substancja o właściwościach bakteriostatycznych, działa również przeciwgrzybiczo, zawiera duże ilości mikroelementów np. potas, fosfor, magnez, wapń, żelazo oraz witamin - A, B1, B2, B6, B12, C, kwas foliowy, pantotenowy i biotynę; pomaga przy przeziębieniu i kłopotach z gardłem.
  • imbir - zawiera dużą ilość substancji przeciwbólowych i przeciwzapalnych; dobrze jest pić herbatę z dodatkiem imbiru podczas grypy; świetnie sprawdzi się także jako dodatek do rozgrzewających piw i win.
  • cytryna - zawiera witaminę C wzmacniającą odporność oraz rutynę, która zapobiega utracie witaminy C i wzmacnia naczynia krwionośne.
  • cebula - syrop z cebuli, najlepiej z dodatkiem czosnku i miodu to świetny sposób na kaszel - zawiera wiele witamin, a ponadto ma działanie silnie dezynfekujące i łagodzące.

Suplementy diety

Jeżeli jednak prowadzimy nieregularny tryb życia i ciężko jest nam zadbać o właściwą dietę, powinniśmy skorzystać z suplementów diety. Najważniejsza będzie oczywiście witamina C, która wspomaga odporność naszego organizmu, ale dodatkowo działa przeciwstarzeniowo (jest antyoksydantem), przeciwnowotworowo i wzmacnia układ krążenia. Oprócz produktów aptecznych znajdziemy ją także w dzikiej róży i czarnej porzeczce, dlatego warto pić herbaty, które je zwierają. Niezwykle istotna jest także witamina D, mająca wpływ na nasz dobry nastrój i energię życiową. Jej głównym źródłem jest słońce, dlatego jesienią, kiedy jest go coraz mniej, powinniśmy zadbać o odpowiednią suplementację. Natomiast dzięki odpowiedniej podaży witaminy E, zadbamy o naszą skórę, która jesienią musi zmagać się z wiatrem, zimnem oraz suchym powietrzem w ogrzewanych pomieszczeniach.

Sport

Aktywność fizyczna ma znaczny wpływ na nasze samopoczucie i chęć do działania, ale także na odporność na infekcje. Jesień to dobry czas na wykupienie karnetu na siłownię, lekcje tańca lub basen. Kiedy jest zimniej, rzadziej wychodzimy na spacery, a codzienne bieganie potrafimy tłumaczyć chwilowym nawet deszczem lub szybkim zapadaniem zmroku. Często dochodzi więc do tego, że wieczory spędzamy pod kocem na kanapie z książką lub przed telewizorem. Wydane na karnet pieniądze będą nas motywować do wyjścia. Na miejscu natomiast możemy spotkać ludzi, którzy będą nas zarażać pozytywną energią.

Ciepłe ubrania

Żeby przeciwdziałać przeziębieniom warto zadbać także o odpowiednie ubranie. Powinno być ciepłe, zapobiegające wyziębieniu ciała podczas silnego wiatru i niskiej temperatury, ale także odpowiednie na nagłe ocieplenia, które z początkiem jesieni są często spotykane. Najlepiej, aby były wykonane z naturalnych materiałów. Polecamy:

  • długie, bawełniane podkoszulki, które przylegają do ciała, ale jednocześnie przepuszczają powietrze,
  • skórzane sztyblety, ogrzeją nasze stopy dużo skuteczniej niż np. sneakersy odkrywające kostki,
  • wełniane swetry, które oprócz ciepła zapewnią przyjemny, przytulny klimat.

Komentarze

Danka
Ja praktycznie zawsze jestem chora co najmniej pół jesieni. W tym roku za rada koleżanki zaopatrzyłam się w aloes do picia i jak na razie nie miałam nawet kataru, a jest połowa listopada, więc warto iść w tę suplementację tylko możliwie jak najbardziej naturalną. Ten aloes który ja kupuje (Forever Aloe Vera Gel ze sklepu Forever Aloes) ma 99,7% aloesu w składzie wiec to właściwie czysta witamina C tylko nie w tabletce ;)
https://forever-kosmetyki.pl/35-forever-aloe-vera-gel.html