Jak dbać o zdrowie zimą?

Dbanie o zdrowie zimąZima to czas, kiedy trzeba szczególnie o siebie dbać. Bardzo łatwo złapać np. infekcję. Co robić, aby nie chorować, a dodatkowo móc cieszyć się dobrym samopoczuciem na co dzień?

Dieta

Po pierwsze bardzo ważna jest odpowiednia dieta. Organizm powinien codziennie otrzymywać odpowiednią porcję witamin i antyoksydantów. W codziennej diecie powinny się znaleźć owoce i warzywa, a także rośliny strączkowe, jak groch, fasola czy kiełki. Dobre dla organizmu będą również ogórki kwaszone, kapusta, a także samodzielnie przygotowane naturalne soki owocowe. Jako przekąskę warto wybrać suszone owoce czy orzechy. Po dniu spędzonym na świeżym powietrzu dobrym pomysłem będzie danie rozgrzewające, jak zupa jarzynowa, tradycyjny rosół czy budyń. Należy też pić jak najwięcej gorących napojów. Do herbaty warto dodać cytrynę, miód, imbir czy przyprawy korzenne. Zawierają dużo witamin, a także dobrze rozgrzewają.

Codzienna porcja ruchu

Kolejna równie istotna kwestia to odpowiednia porcja ruchu, najlepiej 3 razy w tygodniu po co najmniej 30 minut. Dobre będzie bieganie, zestaw ćwiczeń na siłowni, pływanie czy np. jazda na nartach. Aby dobrze zacząć dzień warto tuż po wstaniu z łóżka zrobić sobie 10-minutową poranną gimnastykę. Dzięki temu rozgrzejemy organizm, wzmocnimy kręgosłup, a poranna dawka endorfin nastroi nas pozytywnie na cały dzień. Warto też spędzać jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu. W ten sposób uda się dotlenić organizm, pozbyć się stresu, a także poprawić ogólną kondycję i wydolność organizmu.

Ubrania na zimę

Oczywiście w zimie bardzo ważne jest również to, aby ubierać się w odpowiedni sposób. Należy dobrze zakryć wszystkie partie ciała, tak by z jednej strony się nie przegrzać, a z drugiej nie doprowadzić do znacznego wychłodzenia. Ubrania na zimę powinny być jak najwyższej jakości. Ciepła, zimowa kurtka to absolutna podstawa. Podobnie jak szalik, rękawiczki i czapka. Głowę należy chronić najbardziej, gdyż to właśnie przez nią ucieka najwięcej ciepła, poza tym jest wrażliwa na zimno. Brak czapki przy niskich temperaturach może skutkować np. migreną.

Wybierając kurtkę zimową w pierwszej kolejności trzeba się skupić na materiale, z jakiego jest wykonana. W zimie najlepiej postawić na kurtki wełniane, a także długie płaszcze, które zapewnią najlepszą ochronę przed zimnem. Materiał powinien dobrze się układać, a jednocześnie pozwalać skórze oddychać i nie przegrzewać. Kupując kurtkę trzeba zwracać uwagę na jakość podszewki, powinna ona być jak najgrubsza i mocna, dzięki temu zapewni ciepło.

Właściwa pielęgnacja skóry

Chcąc zadbać o swoją skórę warto w zimie stosować specjalne kosmetyki dostosowane właśnie do tej pory roku. Przy niskich temperaturach skóra jest narażona na pękanie naczynek, a także przesuszenie. Dlatego podstawą pielęgnacji powinny być kremy nawilżające, a tuż przed wyjściem na mróz odżywiające i ochronne z witaminami A, B oraz E. Co najmniej raz w tygodniu warto nałożyć na ciało nawilżający balsam, a na twarz odżywczą maseczkę.

W zimie warto zadbać nie tylko o fizyczny stan swojego zdrowia, ale także o psychikę, aby nie dać się zimowej chandrze. W tym celu należy pozwalać sobie na drobne przyjemności, a także zadbać o to, aby mieć czas tylko dla siebie, aby odpocząć i miło spędzić czas. Wyjście do ulubionej restauracji, weekend w spa czy po prostu wieczór z książką przy gorącej herbacie - choć raz w tygodniu podarujmy sobie coś, co pozwoli nam się wyciszyć, zrelaksować i nie myśleć o codziennych problemach i zimowej pogodzie za oknem.

Ocena: 5.0