Jak odżywiać się, gdy mamy stan zapalny tarczycy?

Przewlekłe zapalenie tarczycyHashimoto, czyli przewlekłe zapalenie tarczycy, jest chorobą naszych czasów. Wielu lekarzy wskazuje na stres, szybki tryb życia i nieprawidłowe odżywianie jako czynniki wyzwalające chorobę. Nic więc dziwnego, że z dnia na dzień przybywa osób, które diagnozuje się w kierunku podstępnego Hashimoto. Leczenie jest trudne i często polega wyłącznie na łagodzeniu przykrych objawów choroby. Dobrze dobrane leki i odpowiednia dieta są kluczowe w walce z zapaleniem tarczycy. Jak zatem odżywiać się, jeśli cierpimy na Hashimoto?

Hashimoto, co to jest?

Hashimoto należy do grupy chorób autoimmunologicznych czyli takich, w których komórki układu odpornościowego atakują własny organizm. W tym przypadku organizm niszczy komórki tarczycy, powodując jej stopniowy zanik i zaburzenie pracy gruczołu. U chorych rozwija się niedoczynność tarczycy, która - uszkodzona - przestaje produkować hormony FT4 i FT3.

Początkowe objawy Hashimoto mogą być niejednoznaczne. Chorzy często skarżą się na problemy ze snem, kłopoty z koncentracją, przewlekłe uczucie zmęczenia, problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi ciała, bóle mięśni i stawów. Wśród objawów wymienia się również nadmierne wypadanie włosów, suchość skóry, zaburzenia miesiączkowania i wahania nastroju.

Dieta w chorobie Hashimoto

Stała opieka endokrynologiczna i zbilansowana dieta są najlepszymi sprzymierzeńcami w walce z Hashimoto. Wielu ekspertów podkreśla, że odpowiednie odżywianie jak najprostszym, a zarazem podstawowym elementem procesu leczenia, który łagodzi przykre objawy choroby i ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie tarczycy. Przestrzeganie diety nie tylko wspomaga leczenie farmakologiczne, ale - przede wszystkim - może znacząco zahamować rozwój choroby.

W wielu źródłach podkreśla się konieczność indywidualnego dobrania diety. Opracowany sposób odżywania powinien brać pod uwagę alergie, nietolerancje pokarmowe i schorzenia, np. cukrzycę czy chorobę Addisona, z którymi zmagają się pacjenci.

Hashimoto - co jeść?

Codzienna dieta osoby chorej na Hashimoto powinna być bogata w produkty zawierające pełnowartościowe białko i kwasy omega-3. Nie może w niej zatem zabraknąć jaj, chudych ryb, olejów roślinnych i owoców morza.

Ważną rolę pełni tutaj również pożywienie, które jest źródłem selenu, witaminy D i żelaza. Niedobór tych składników jest odpowiedzialny za nieprawidłową przemianę jodu w organizmie, a w dalszym kroku - za rozregulowanie pracy tarczycy. Do produktów bogatych w selen zalicza się ryby (świeży łosoś zawiera aż 32g selenu na 100g mięsa), owoce morza, kaszę gryczaną, mleko i pieczywo razowe.

Oprócz dostarczenia składników odżywczych, istotne jest dbanie o prawidłowe nawodnienie organizmu. Chorzy powinni przyjmować ok. 2 litrów płynów dziennie, szczególnie w postaci wody mineralnej i zielonej herbaty. Ograniczone powinny zostać wszystkie napoje, które powodują odwodnienie organizmu - kawa, napoje energetyczne i alkohol.

Jakich produktów należy unikać?

Jedną z przyczyn zaburzonej pracy tarczycy jest niedobór jodu, dlatego dietetycy zalecają unikanie pokarmów, które upośledzają proces wchłaniania minerału w organizmie. Należą do nich rośliny strączkowe, kalafior, kapusta czy brukselki.

Osoby, które zmagają się z Hashimoto powinny znacząco ograniczyć spożywanie pokarmów wysoko przetworzonych - dań z barów szybkiej obsługi, zupek w proszku, płatków śniadaniowych, chipsów, gotowych sosów, parówek i kostek rosołowych. Do grupy produktów zakazanych należą również te bogate w cukry proste jak m. in. drożdżówki, owoce z puszki, gotowe ciastka i napoje gazowane.

Źródło: https://www.przelomwodzywianiu.pl/kacik-dietetyczny/hashimoto-gdy-mamy-stan-zapalny-tarczycy.