Jak się odstresować po wytężonej nauce?

Jak się odstresować?Hello, stresie, mój stary dobry przyjacielu. Ta parafraza z przeboju duetu Simon & Garfunkel trafnie oddaje naszą rzeczywistość. Stres jest z nami niemal non stop. Musimy nauczyć się z nim żyć i znaleźć skuteczne metody, by pojawiał się jak najrzadziej.

Skutecznym remedium na stres może być spacer na świeżym powietrzu, intensywny trening, jazda rowerem, pływanie i inne aktywności sportowe. W grę wchodzą również odpowiednie ćwiczenia oddechowe, słuchanie muzyki, a także masaż. Sprawdźmy, które sposoby radzenia sobie ze stresem są najskuteczniejsze.

Kiedy przychodzi stres...

Stres pojawia się w sytuacjach, w których czujemy się zagrożeni. Tak stworzyła nas natura i nie stało się to przypadkiem. Podczas stresu mięśnie napinają się, napływa do nich krew, a my przygotowujemy się do konfrontacji albo ucieczki. Serce zaczyna bić szybciej, wzrok się wyostrza. Ta forma obrony działa świetnie, kiedy na przykład musimy salwować się ucieczką w przypadku nadchodzącego niebezpieczeństwa (chociażby w momencie ataku zwierzęcia). Wówczas możemy być wdzięczni biologii, że tak dobrze przygotowała nasz organizm do poradzenia sobie z sytuacją stresową. Jednak dziś, w rzeczywistości pełnej bodźców, stres może okazać się długotrwałym stanem, który zamiast zmuszać organizm do szybkiego, wytężonego działania, paraliżuje nas i destrukcyjnie wpływa na nasze zdrowie. To dlatego tak często szukamy właściwych metod, jak się odstresować. Szczególnie okres wytężonej nauki może powodować napięcie, z którym trudno będzie sobie od razu poradzić. Czas sesji egzaminacyjnej, nauki przed ważną prezentacją, wkuwania przed kolokwium musi być dla równowagi uzupełniony wypoczynkiem. Sposobów na rozładowanie napięcia i stresu jest wiele, znajdźmy właściwy dla nas.

Jak się odstresować?

Dobrą metodą na odstresowanie po wytężonej nauce może być zmiana otoczenia. Wystarczy dać sobie dwa lub trzy dni, żeby się zregenerować. Może być to wizyta w SPA oferującym odprężające zabiegi lub ośrodku wypoczynkowym w jakimś pięknym zakątku kraju. Niektórzy z nas wolą w ciszy rozładowywać stres, spacerować czy jeździć rowerem. Inni z kolei przeciwnie, chcą krzyczeć, wyrzucić z siebie emocje. Wtedy może pomóc taniec, płacz czy boksowanie z workiem do ćwiczeń. Pół godziny wysiłku i organizm pozbędzie się niewłaściwej energii. Jeśli to nie pomoże, warto skorzystać z ekstremalnych sposobów i tłuc talerze lub wazony. Hałasu będzie przy tym co niemiara, sprzątania również, ale jakie oczyszczenie emocji! Od jakiegoś czasu funkcjonują w naszym kraju tzw. pokoje furii, gdzie taką usługę można odpłatnie zrealizować. Formą odstresowania może być także seks z ukochaną osobą. Poprzedzony czułościami i grą wstępną doprowadzi kochanków do upragnionego finału, pozwalając na wyrzut endorfin i oksytocyny. Pozytywne myślenie włączy się wówczas natychmiast.

Komentarze