Jak skutecznie się nawodnić? Rola wody i jej znaczeniu w organizmie człowieka

Woda - nawadnianie organizmuNawodnienie organizmu, czyli o roli i znaczeniu wody w organizmie człowiek. Nie od dziś wiadomo, że woda jest składnikiem nie tylko potrzebnym ale wręcz niezbędnym do życia. Potrzebują jej wszystkie organizmy żywe: rośliny, zwierzęta i oczywiście my - ludzie. Woda pełni w naszym organizmie bardzo ważną rolę, bierze bowiem udział w praktycznie każdym procesie metabolicznym.

Rola wody w naszym organizmie

Woda stanowi około 70% składu naszego organizmu. Już ta liczba sprawia, że wiadome jest, jak bardzo istotna jest dla naszego zdrowia i życia. Jest nam niezbędna do procesu oddychania, nawilża powietrze, jakie wydobywa się z naszych płuc, umożliwia krążenie krwi, chroni organy wewnętrzne oraz odgrywa istotną rolę w metabolizmie, w tym w procesie trawienia. Ponadto, woda pełni ważną funkcję w procesie termoregulacji organizmu, jest bowiem usuwana w procesie pocenia, kiedy to organizm wydala wodę, aby obniżyć swoją temperaturę.

Woda w organizmie człowieka

Skutki niedoboru wody w organizmie

Woda usuwana jest nie tylko z potem (około 20%, zależnie od rodzaju aktywności) ale także z moczem i kałem (łącznie około 60% wody). Ponadto, wydalana jest też z wydychanym powietrzem (pozostałe 20%). Co ciekawe, podczas intensywnego wysiłku fizycznego możemy stracić od 3 do nawet 5 litrów wody! Oznacza to, że ilość wody w organizmie należy stale uzupełniać, by nie doprowadzić do groźnego w skutkach odwodnienia. Stan taki objawia się uczuciem osłabienia, sennością, wzmożonym niepokojem. Pojawiają się zawroty głowy, nudności, skóra jest wyraźnie przesuszona. W skrajnych przypadkach może dojść do problemów z oddychaniem. Do odwodnienia prowadzić może także długotrwała biegunka, wymioty, silna gorączka, głodówka czy restrykcyjna dieta. Długotrwałe odwodnienie sprawia, że zaburza się metabolizm i gromadzą się szkodliwe produkty przemiany materii, co może z kolei doprowadzić do zatrucia organizmu i nawet - w skrajnych przypadkach - zgonu.

Jak skutecznie nawodnić organizm?

Nawodnienie organizmu nie ogranicza się jedynie do dostarczenia książkowych ilości wody ponieważ część z nich wydalimy, na przykład poprzez pocenie się skóry. Osiągniecie optymalnego poziomu nawodnienia jest więc kwestią indywidualną, zależy od wieku, płci oraz rodzaju aktywności. Inne ilości wody potrzebne są osobie na stanowisku urzędniczym, inne sportowcowi, inne starszej pani oraz aktywnemu uczniowi szkoły podstawowej. Doskonałym wskaźnikiem zapotrzebowania na wodę jest oczywiście pragnienie ale warto obserwować również jak poci się nasz organizm. W przypadku zwiększonej aktywności, na przykład uprawiania sportu lub wyczerpującej pracy fizycznej, sama woda nie wystarczy.

Należy uzupełniać również elektrolity, w tym niedobory sodu. Pomocne może okazać się okazjonalne picie napojów izotonicznych, polecanych sportowcom oraz zażywanie elektrolitów z apteki, saszetek z mikroelementami, rozpuszczalnych w wodzie. Nie da się nawodnić "na zapas" więc picie dużych ilości wody naraz niczemu nie służy. Organizm od razu będzie próbował wydalić nadmiar wody, na przykład poprzez zwiększone pocenie się czy częste oddawanie moczu. Nadmierne nawodnienie może okazać się nawet śmiertelne, gdyż prowadzi do gwałtownego obniżenia ciśnienia krwi.

Oczyszczanie organizmu poprzez picie wody

Dostarczanie organizmowi odpowiednich ilości czystej wody to także doskonały sposób na jego skutecznie oczyszczenie, czyli wydalenie szkodliwych substancji, które przyczyniają się do pogarszania naszego zdrowia fizycznego praz psychicznego. To tak zwany detoks, polecany wszystkim tym, którzy cierpią na chroniczne uczucie zmęczenia lub chcą schudnąć. Detoksykacja pozwala przygotować organizm do diety oraz poprawia metabolizm. Woda doskonale oczyszcza ale powinna być to woda czysta, najlepiej przegotowana. Unikajmy wód smakowych oraz dodawania do wody słodkich syropów.

Właściwości zdrowotne wody, czyli o zaletach wód leczniczych

Woda jest nie tylko niezbędna do życia ale również bardzo zdrowa. Świadczy o tym rosnące zainteresowanie wodami leczniczymi, wydobywanymi w wielu miejscach, w tym również w Polsce. Wody zdrowotne mają inny, ciekawy smak, mogą być lekko gorzkawe. Znana pijalnia wody znajduje się w Inowrocławiu, gdzie w pięknym Parku Solankowym umieszczone są także tężnie, takie jak w znanym uzdrowisku Ciechocinek. Woda inowrocławska, Jadwiga, będąca wodą wapniowo-chlorkowo-sodową, nie gasi pragnienia, stosowana jest jako lekarstwo. Jej zastosowanie obejmuje problemy trawienne, w tym schorzenia trzustki i wątroby. Wody lecznicze wydobywa się w naszym kraju również w innych regionach. Na Pomorzu oraz Kujawach (w tym w Ciechocinku) wydobywane są wody mineralne, w tym sodowe.

W górach wydobywane są wody kwasowęglowe oraz krzemowe, a w Sudetach również wody radonowe. Wody kwasowęglowe skutecznie obniżają ciśnienie krwi, uspokajają, poprawiają nastrój. Wody krzemowe uśmierzają ból, poprawiają odporność, przyspieszają regenerację skóry, w tym gojenie ran oraz działają bakteriobójczo. Zastosowanie wód radonowych obejmuje leczenie chorób skóry, stawów, schorzeń układu krążenia oraz ogólne wzmacnianie organizmu. Picie wód radonowych zalecane jest w przypadku niepłodności. Wody radonowe posiadają również działanie bakteriobójcze, przeciwbólowe, odczulające.

Z kolei zdrowe wody siarczkowe występują w Karpatach oraz na Kujawach. Stosuje się je w przypadku schorzeń skóry oraz chorobach reumatycznych. Woda siarczkowa zapobiega także miażdżycy oraz innych chorobom układu krążenia. Chroni serce przed groźnym zawałem. Jej picie zaleca się diabetykom, ponieważ zabezpiecza przed naczyniowymi następstwami cukrzycy. W górach oraz nad morzem, w rejonie Ustki i Sopotu, wydobywa się wody jodkowe, znajdujące zastosowanie w chorobach narządu ruchu oraz w schorzeniach górnych dróg oddechowych.

Komentarze