Jak wzmocnić organizm? Skuteczne sposoby stymulacji układu immunologicznego

Odporność organizmuStany obniżonej odporności zazwyczaj są przejściowe i łagodne, lecz niektóre infekcje oportunistyczne bywają uciążliwe i potrafią skutecznie wyłączyć z codziennego życia. Infekcje sezonowe (wynikające z obniżenia odporności) to przyczyna nawet 40% nieobecności w pracy.

Osłabiona odporność pod żadnym pozorem nie powinna być ignorowana - poza zwykłym przeziębieniem lub opryszczką, może dopaść nas grypa, która często powoduje rozmaite powikłania.

Komplikacje wywołane przez wirusa grypy obejmują: długoterminowe obniżenie odporności, zaburzenia pracy serca, zapalenie oskrzeli, płuc lub zatok, a nawet zapalenie opon mózgowych. Inne infekcje oportunistyczne to na przykład infekcje grzybiczne (grzybica skóry, afty i nadżerki) i zakażenie wirusem HPV, który powoduje powstawanie m. in. brodawek skórnych (kurzajek).

Przyczyny obniżenia czynności układu odpornościowego

Powodem osłabienia układu immunologicznego są najczęściej błędy w żywieniu, używanie medykamentów mających szkodliwe efekty uboczne dla zdrowia, nieprawidłowy tryb życia i kontakt z chemicznymi środkami czyszczącymi. Odporność może zostać pogorszona nawet przez życie w częstym stresie lub gwałtowne zmiany pogody, charakterystyczne dla okresu jesienno-zimowego.

Najczęstsze przyczyny niedoczynności układu immunologicznego obejmują:

  • niedobór snu w nocy
  • późna pora zasypiania (zaburzenia rytmu dobowego)
  • nadmiar antybiotyków lub przewlekła antybiotykoterapia
  • popularne używki: alkohol etylowy, nikotyna, kofeina (kawa lub mocna herbata)
  • zaburzenia hormonalne (niedoczynność tarczycy, zespół Cushinga i wiele innych)
  • niska i nieregularna aktywność fizyczna
  • niedobór niektórych witamin w diecie (A, C, E i witaminy z grupy B)
  • nadmiar kontaktu z chemią domową i środkami antyseptycznymi (dezynfekującymi)
  • wychowanie dzieci "pod kloszem" (w kompletnej izolacji od patogenów)
  • genetycznie uwarunkowana słaba odporność

Sposoby na stymulację układu immunologicznego i trwałe wzmocnienie odporności

Miód pszczeli

Miód znany jest ze swojej wiekowej trwałości. Dzięki swojemu bogatemu składowi, ma on dwukierunkowe działanie - bezpośrednio zwalcza bakterie, wirusy i szereg innych patogenów, a także stymuluje aktywność układu odpornościowego. Najlepsze pod tym względem są miody spadziowe, miód rzepakowy oraz gryczany - miód odmiany.

Podobne działanie wykazują też inne produkty pszczele:

  • Pierzga - pożywienie larw i młodych pszczół; jest to naturalnie przetworzony przez pszczoły pyłek kwiatowy, wzbogacony dodatkowo wydzielinami gruczołów dorosłych pszczół.
  • Propolis - substancja powstała z żywic roślinnych zebranych przez pszczoły, służy do uszczelniania i dezynfekcji ula. Owady te pokrywają też nim ciała martwych napastników, których nie są w stanie wynieść ze swojego gniazda. Propolis wykazuje silne działanie bakteriobójcze. Przyspiesza regenerację tkanek i jest przydatny w leczeniu infekcji.

Produkty pszczele zawierają szereg mikroelementów (potas, magnez, wapń, żelazo, kobalt, molibden, mangan, chlor i fosfor) oraz witamin (A, B1, B2, B6, B12, C; kwasy: foliowy, pantotenowy i biotynę).

Zioła

Fitolecznictwo rekomenduje wiele naturalnych rozwiązań na wszystkie układy narządowe, bez charakterystycznych dla leków syntetycznych efektów ubocznych. Spośród roślin leczniczych można wyszczególnić te najskuteczniejsze w stymulowaniu układu immunologicznego:

- Czarny bez - wykazuje silne działanie antyoksydacyjne, które wynika z wysokiej zawartości flawonoidów oraz witamin A i C. Jest składnikiem wielu suplementów wspomagających odporność, ponieważ zawiera molekuły bezpośrednio niszczące patogeny (w szczególności wirusy). Wspomaga pracę nerek, a jego składniki wydalane z płynami dezynfekują drogi moczowe.

- Kwiat brzozy - działa napotnie, przeciwzapalnie oraz rozluźniająco. Preferuje się użycie go w chorobach przeziębieniowych i grypie. Stosowany wspomagająco w infekcjach układu moczowego, gdyż stymuluje również i jego pracę. Podobnie jak czarny bez - zawiera witaminy A i C.

- Jeżówka (echinacea) - często spotykana w mieszankach usprawniających układ odpornościowy. Zwalcza szerokie spektrum patogenów - ma działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybicze. Przyspiesza także metabolizm organizmu oraz gospodarkę wodną.

- Prawoślaz (ślaz leśny) - działa nawilżająco, rozluźniająco, a także pielęgnuje błony śluzowe podrażnione przez intensywny kaszel i katar.

- Dzika róża - jej owoce należą do najbardziej obfitych w witaminę C roślin leczniczych. Napar z dzikiej róży koi, rozgrzewa i poprawia wydalanie zarazków z organizmu.

- Pokrzywa - zawiera całe spektrum witamin, także tych wspomagających odporność (A, C i E) i stymuluje funkcjonowanie białych krwinek (komórek odpornościowych). Powszechnie stosuje się ją w profilaktyce chorób układu krwionośnego. Dzięki zawartości cynku, krzemu, magnezu i żelaza wzmacnia skórę, włosy i paznokcie. Odznacza się też oczyszczaniem organizmu z toksyn, poprawiając pracę jelit i nerek.

Poprawa stylu życia

Aby wzmocnić układ odpornościowy osłabiony przez zaniedbanie zdrowej rutyny, warto poświęcać na umiarkowany wysiłek fizyczny (np. ćwiczenia aerobowe) około godziny, minimum 3 razy tygodniowo. Chęć uzyskania wysokiej odporności na patogeny niesie ze sobą wyrzeczenia - trzeba porzucić alkohol, papierosy i źródła kofeiny. Używki osłabiają funkcjonowanie układu immunologicznego w podobnym stopniu jak niedobór snu oraz zła pora kładzenia się do łóżka. Warto zasypiać na ponad godzinę przed północą (o północy wydziela się najwięcej melatoniny - hormonu zdrowego snu) oraz spać minimum 7 godzin.

Szczepienia ochronne

Jeśli organizm nie wytwarza całkowitej, długotrwałej ochrony przed wirusami po przebytej chorobie (dotyczy to szczególnie wirusa grypy), warto pomyśleć o szczepieniach ochronnych. Szczepienie wprowadzi do organizmu nieaktywny preparat wirusowy, który zostanie przeanalizowany przez układ odpornościowy. Analiza materiału genetycznego oraz składników wirusa pomaga organizmowi wytworzyć strategię zwalczania patogenu i długotrwałe uodpornienie na niego.

Częste zachorowania potrafią łatwo zepsuć codzienny plan działania i zakłócać prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Aktywnie wspomagając nasz układ odpornościowy, zapewniamy sobie długie życie w pełni zdrowia i brak przeszkód w aktywności zawodowej i realizacji zainteresowań.

Ocena: 5.0

Komentarze

Monika
Słyszeliście o liposomalnej witaminie C? Polecam poczytać i wysnuć wnioski. Stosuję Ascolip od kilku tygodni i jeszcze nie zachorowałam, nawet kataru nie miałam. Wcześniej przeziębiałam się nawet 3 razy w miesiącu!
Gunia
Najlepszy na wzmocnienie odporności jest czosnek, tylko niestety zapach ma intensywny. Dlatego biorę go w postaci kapsułek herbaya z ekstraktem z czosnku. Działanie mają tak samo świetne, a są bezzapachowe
Maja
Do wzmocnienia organizmu dodałbym wdrożenie naturalnych probiotyków w codziennym menu. Jeśli probiotyki to najlepiej te naturalne które znajdują się w sokach z warzyw i owoców https://terapiasokami.pl/Probiotyki-naturalne-panaceum-na-wszelkie-dolegliwosci. U mnie dieta wsparta sokami które mają mnóstwo witamin się sprawdza, bo zdrowie mam końskie i energię.
Marzena
Warto tez wspomnieć o probiotykach. Sprawdzają się przy antybiotykotera pii, biegunce i przy obniżonej odporności. Od dawna podaje dziecku active flora i nie ma mowy o żadnej infekcji.
Turka
Był taki czas, że moje dzieciaki bardzo chorowały i łapał każdą infekcję. A odkąd zaczęłam im codziennie podawać profilaktycznie acidolac, czyli dobre bakterie, na wzmocnienie odporności, to ciągłe infekcje ustały