Jak złagodzić ból mięśni po zbyt intensywnych ćwiczeniach?

Ból mięśniBól mięśni tak silny, że nawet podniesienie szczoteczki do zębów sprawia ci trudność? Zapewne ostatni intensywny trening na siłowni czy zajęciach fitness dają o sobie znać.

Opóźniona bolesność mięśni, zwana zakwasami, jest przypadłością pojawiającą się kilkanaście godzin po intensywnym treningu, a apogeum osiąga zazwyczaj 24-72 po aktywności. Jej przyczyna są mikrouszkodzenia włókien mięśniowych spowodowane nadmiernie intensywnym, za długim czy zbyt częstym treningiem. Bolesność mięśni może ograniczyć naszą ruchomość na jakiś czas i utrudnić codzienne czynności. Poniżej przedstawiamy sposoby na skuteczne łagodzenie bólu mięśni.

Na początek coś, aby złagodzić stan zapalny

Uszkodzenia komórek mięśniowych w wyniku intensywnej aktywności fizycznej powodują rozwój miejscowego stanu zapalnego. To właśnie stan zapalny odpowiedzialny jest za odczuwanie przez nas bólu. Aby go złagodzić w krótkim czasie po ćwiczeniach, możemy ochłodzić mięśnie poprzez zimną kąpiel czy okłady. Również następnego dnia, gdy będziemy odczuwać ból możemy sięgnąć po zimne kompresy. Gdy ból jest na tyle silny, że utrudnia nam wykonywanie codziennych czynności możemy sięgnąć po niesteroidowy lek przeciwzapalny jak Ketesse®SL.

Ruch przyspieszy procesy naprawcze

Gdy bolą cię mięśnie nie masz zapewne ochoty ruszyć się z kanapy. Jednak warto zmusić się do niewielkiego wysiłku fizycznego, gdyż wspomoże on regenerację mięśni i pozwoli szybciej pozbyć się bólu. Wybierając aktywność fizyczną powinniśmy unikać zbyt intensywnych ćwiczeń. Krótki spacer czy kwadrans na basenie wystarczą, aby pobudzić mięśnie do regeneracji, ale jednocześnie nie powodować kolejnych uszkodzeń.

Masaż mięśni złagodzi odczuwane dolegliwości

Masaż nie tylko usprawni przepływ krwi, ale zmniejszy napięcie mięśniowe, złagodzi stan zapalny i odczuwany ból. Co więcej, profesjonalny masaż poprawi również nasze ogólne samopoczucie. Wybierając rodzaj masażu zdecydujmy się na delikatny, nieobejmujący tkanek głębokich. Możesz także wykonać masaż mięśni w domowych warunkach wykorzystując do tego specjalny masażer czy wałek do ćwiczeń.

Gdy mięśnie ciągle bolą warto sięgnąć po ciepłe okłady

Gdy po upływie 48 godzin wciąż odczuwasz ból mięśni nadszedł czas, aby sięgnąć po ciepłe okłady. Ciepło powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych zaopatrujących mięśnie w składniki odżywcze i tlen. Dzięki zwiększonemu napływowi krwi mięśnie dostają wszystkie niezbędne elementy do regeneracji, a jej szybszy odpływ z mięśni ułatwia usuwanie produktów rozpadu tkanki.

Ocena: 5.0

Komentarze