Jak złagodzić dolegliwości po ciężkostrawnych potrawach?

Ciężkostrawne potrawyW ostatnich czasach bardzo wzrosła świadomość na temat zdrowego odżywiania i prozdrowotnego trybu życia. Jednak wciąż często zdarza się, że doświadczamy dolegliwości trawiennych, które nierzadko spędzają sen z powiek i znacząco obniżają jakość życia. W takich sytuacjach warto znać skuteczne metody, które pozwolą złagodzić dokuczliwe dolegliwości.

Ziołowe napary

Ulgę po ciężkostrawnym posiłku przynieść mogą ziołowe napary. Do ich wykonania potrzebne będą jedynie odpowiednie zioła i gorąca woda (nie wrzątek!). W tym przypadku sprawdzą się: mięta pieprzowa, która pobudzi motorykę przewodu pokarmowego i usprawni trawienie, rumianek pospolity – o działaniu przeciwskurczowym i łagodzącym stany zapalne w układzie pokarmowym, a także wiatropędny koper włoski.

Odpowiednia pozycja ciała

Spożywanie ciężkostrawnych pokarmów bardzo często wiąże się z nadmiernym wydzielaniem soków żołądkowych, które podrażniają przełyk i przyczyniają się do powstawania tzw. zgagi. Dlatego aby zmniejszyć natężenie takiego zjawiska, warto przyjąć pozycję półleżącą, najlepiej z lekko uniesionym tułowiem, co będzie hamować nadmierne zarzucanie kwasu poza wpust żołądka i zmniejszy natężenie dolegliwości.

Aktywność fizyczna

Ruch to nie tylko skuteczna metoda na zadbaną sylwetkę, ale także sposób na problemy z trawieniem. Regularny wysiłek fizyczny przede wszystkim wspomaga perystaltykę przewodu pokarmowego i zapobiega zaleganiu pokarmu. Dzięki temu pokarm sprawnie przemieszcza się do dalszych odcinków przewodu pokarmowego, nie obciąża żołądka i jelit, a także jest sprawnie wydalany. Dlatego warto poświęcić 30-45 minut dziennie, kilka razy w tygodniu na dowolną aktywność, np. spacer, aby po pewnym czasie zaobserwować rezultaty.

Błonnik

Spożywanie ciężkostrawnych pokarmów zdecydowanie spowalnia pracę układu pokarmowego. Z tego powodu potrzebne są środki, które przyspieszą perystaltykę w układzie pokarmowym, tym samym przyczyniając się do szybszego wydalania strawionych resztek. W tym przypadku z pomocą przychodzi błonnik, czyli włókno pokarmowe, które dzięki swoim właściwościom zwiększa objętość mas pokarmowych i efektywność ich przesuwania do dalszych części układu. Znajdziemy go w produktach zbożowych z pełnego przemiału np. otrębach, płatkach owsianych, owocach ze skórką i suszonych oraz roślinach strączkowych.

Leki na zaburzenia żołądkowo-jelitowe

W przypadku gdy ciężkostrawności towarzyszą wzdęcia i gazy, pomocne mogą być środki zmniejszające napięcie powierzchniowe gazów w jelitach np. lek Espumisan. Substancją czynną leku jest symetykon – stabilny, powierzchniowo czynny polidimetylosiloksan. Jego działanie polega na uwolnieniu gazów, które następnie mogą być wchłonięte przez ścianę jelita i usunięte w wyniku ruchów perystaltycznych. Co ważne, lek Espumisan zawiera substancję chemicznie obojętną, dlatego jest dobrze tolerowany i można go zażywać z innymi lekami. Nie zawiera też cukru, więc może być stosowany przez osoby chore na cukrzycę.

Komentarze