Jarmuż - więcej niż kapusta - właściwości, przepisy, potrawy

JarmużJarmuż - zdrowa i smaczna kapusta. Dla wielu to tylko odmiana kapusty, dla innych: smaczny i zdrowy składnik wielu potraw. Mowa oczywiście o jarmużu , coraz popularniejszej odmianie kapusty warzywnej, która zyskuje na popularności nie tylko wśród wielbicieli zdrowego trybu życia. Jarmuż jest dostępny jedynie jako roślina uprawna, nie występuje naturalnie.

To kapusta o liściach długich i pofalowanych, występuje w wielu odmianach kolorystycznych. Jarmuż - znany i ceniony już w starożytności, dziś znów wraca do łask, a wszystko za sprawą walorów smakowych oraz właściwości odżywczych i zdrowotnych tej odmiany kapusty.

Właściwości odżywcze i zdrowotne jarmużu

Jarmuż jest bogaty w beta-karoten, podobnie jak marchew. Ponadto, posiada witaminę C, K oraz witaminy z grupy B. Jest też bogatym źródłem wapnia, fosforu, żelaza oraz magnezu. Wykazuje działanie bakteriobójcze oraz antynowotworowe, gdyż zawiera chlorofil, który dodatkowo oczyszcza organizm oraz sulforafan, silny przeciwutleniacz, podobnie jak wiele innych warzyw zielonych, takich jak brokuł. Chronić może przed wieloma odmianami nowotworów, w tym przed rakiem prostaty, jelita grubego czy płuc.

Jego działanie antyrakowe wzmacnia również zawartość karotenoidów, które posiadają właściwości antyoksydacyjne. Nie można zapominać om wspominanej już, witaminie K, która chroni przed rakiem jajnika, okrężnicy, wątroby czy piersi. Jarmuż zawiera też kwas foliowy, więc z powodzeniem mogą go spożywać kobiety w ciąży. Ponadto, przeciwutleniacze zawarte w jarmużu pomagają w ochronie żołądka. Jedzenie jarmużu może nas uchronić przed występowaniem wrzodów żołądka. Z kolei witamina A i beta-karoten chroni oczy i wspomaga prawidłowe widzenie.

Warto pamiętać, że jarmuż wspomaga także ochronę układu sercowo-naczyniowego, dzięki zawartości takich pierwiastków jak potas oraz wapń. Potas wspomaga spadek ciśnienia w naczyniach krwionośnych oraz pomaga w ich udrażnianiu. Z kolei wapń usprawnia pompowanie krwi do wszystkich komórek ciała oraz odrywa istotną rolę w przywracaniu prawidłowego ciśnienia w krwioobiegu. Wraz z występującą w jarmużu witaminą C, której rola obejmuje wzmacnianie naczyń krwionośnych, pierwiastki te regulują pracę serca oraz chronią przed anemią.

Warto pamiętać także o roli witaminy K w procesie krzepliwości krwi, co jest niezwykle ważne dla kobiet z obfitymi miesiączkami oraz osób, uskarżających się na problemy z długim gojeniem się ran.

Gdzie kupować jarmuż i jak go przechowywać?

Jarmuż jest kapustą typowo zimową, pojawia się w sklepach i na straganach jesienią, a sezon na niego trwa przez całą zimę. Wybierajmy liście ciemne, jędrne, bez widocznych uszkodzeń. Kapustę tą przechowujemy w lodówce, w woreczku, na najniższej półce. Możliwe jest mrożenie jarmużu.

Przepisy na dania z jarmużem

Jarmuż jeść można na wiele sposobów, w tym na surowo, gotowany oraz smażony. Wiele osób traktuje ta kapustę jak szpinak, można ją bowiem blanszować oraz podsmażać. Jeśli przyrządzamy potrawę z gotowanym jarmużem, pamiętajmy, aby gotować go nie dłużej niż 4 minuty, ponieważ w innym wypadku straci swoje właściwości odżywcze i prozdrowotne, w tym działanie antynowotworowe.

Jarmuż doskonale komponuje się z makaronem. Można do takiej potrawy dodać biały ser, pieczarki oraz suszone potrawy aby otrzymać smaczne i zdrowe danie na szybki obiad czy kolację na ciepło. Warto dodawać go również do sałatek, na przykład z kurczakiem, jajkiem i grzankami. Ciekawie smakuje z wieloma gatunkami mięsa, w tym z wieprzowiną oraz indykiem.

Jarmuż świetnie sprawdza się także jako dodatek do farszów czy past. Można z niego zrobić smaczne nadzienie do placków czy naleśników lub pastę do kanapek. Jarmuż dobrze komponuje się w nich z białym serem, na przykład fetą czy jogurtem naturalnym. Pasty warto wzbogacać ulubionymi ziołami, czosnkiem i przyprawami. Pastami z jarmużem możemy też nadziewać pierożki czy knedle lub faszerować warzywa, w tym cukinie lub paprykę. Tą odmianę kapusty wykorzystuje się także we wszelkiego rodzaju tartach, podobnie jak szpinak. Jarmuż można miksować, przygotowując z niego zupy-kremy, wspaniale smakujące na przykład z groszkiem ptysiowym.

Jarmuż to także jedna z ulubionych zielonych roślin wegetarian, zarówno ze względu na właściwości odżywcze, jak i szerokie spektrum wykorzystania w kuchni. Jarosze dodają jarmuż do masy na kotleciki, na przykład do soczewicy czy ciecierzycy, dzięki temu gotowe danie jest smaczne i sycące.

Chipsy z jarmużu

A może zdrowa przekąska z kapusty, czyli… chipsy z jarmużu? Brzmi niezwykle ale są naprawdę proste do zrobienia. Listki odrywamy od łodyg, myjemy, osuszamy, posypujemy ulubionymi ziołami, wstawiamy na 5 minut do piekarnika i gotowe! Znakomicie smakują jako przekąska do pracy. Chipsy można stosować także jako dodatek do zup, na przykład kremów warzywnych czy barszczu.

Co ciekawe, jarmuż doskonale nadaje się także jako dodatek do… koktajli. Takie odżywcze napoje są doskonałym pomysłem na szybkie śniadanie czy przekąskę miedzy posiłkami. Wystarczy dodać do blendera kilka liści jarmużu oraz ulubione owoce, na przykład banana, pomarańczę, ananasa, sok z cytryny, jogurt i gotowe! Smaczny i zdrowy napój najlepiej smakuje lekko schłodzony.

Ocena: 5.0

Komentarze

Irena
Każde warzywo jest zdrowe.
Czesława
Jarmuż jest bardzo zdrowa i warto mieć ją w swojej diecie. Ja jakoś dawno nie używałam , może warto zacząć bo przede wszystkim trzeba jeść dużo warzyw a tym bardziej tych zdrowych co dobrze działają na nasz organizm.