Joga dla początkujących - od czego zacząć?

Joga dla początkującychW obecnych czasach istnieje bardzo wile różnych stylów ćwiczeń i dyscyplin sportowych, mających na celu poprawę sprawności fizycznej i wyrzeźbienie ciała. Wśród nich znajduje się także joga, którą, w przeciwieństwie do wielu innych aktywności fizycznych, może praktykować każdy, niezależnie od wieku, wagi czy aktualnej kondycji fizycznej. Czym jest joga i jak rozpocząć jej praktykowanie?

Joga - co to takiego?

Joga to ćwiczenia, wymyślone przez hinduskich mędrców. Technika ta miała na celu zajmowanie się związkiem ciała i umysłu. Według jej zasad niezbędne jest połączenie odpowiedniego treningu ciała, poprzez wykonywanie określonych ćwiczeń oraz medytacji. Tak praktykowana joga pozwala nie tylko zadbać o kondycję fizyczną, ale również uporać się ze stresem, wyciszyć oraz uzyskać równowagę.

Rodzaje jogi

Istnieje wiele odmian jogi, dlatego niemal każdy może znaleźć technikę, odpowiednią dla siebie. Dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z tą formą ćwiczeń, szczególnie poleca się najpopularniejszą w Polsce wersję - hatha jogę. Nadaje się ona dla każdego, w tym osób mniej sprawnych fizycznie. Metoda ta nie koncentruje się wyłącznie na ćwiczeniach fizycznych. Jej niezwykle ważnym jej elementem jest także nauka oddychania.

Dla osób, które preferują dynamiczne ćwiczenia, zdecydowanie lepsza będzie astanga joga, będąca odmianą hatha jogi, często nazywana także power jogą. W metodzie tej nacisk kładziony jest na płynność i dynamikę przejść, pomiędzy poszczególnymi pozycjami, a także na energetyzującym oddechu. Warto wiedzieć, że odmiana ta zdecydowanie wymaga dobrej kondycji, ponieważ zajęcia są dość wyczerpujące.

Istnieje również taka wersja jogi, która zapewni wyciszenie i równowagę duchową. Jest to kundalini joga. Ćwiczenia w tej metodzie skoncentrowane są na pracy z energią i czakramami. Duże znaczenie odgrywa tu także medytacja.

Dlaczego warto ćwiczyć jogę?

Praktykowanie jogi ma wiele zalet. Przede wszystkim, ćwiczenia mają na celu wzmacnianie mięśni i ścięgien. Dzięki ich rozciąganiu nabiera się coraz większej sprawności. Pozycje jogi są stworzone tak, aby przynosić ulgę przy różnych bólach, zwłaszcza głowy czy pleców. Oczywiście, jak podczas każdych ćwiczeń, także w czasie trenowania jogi, spalane są kalorie. Wartością dodaną, wynikającą z praktykowania pozycji jogi, jest możliwość wyciszenia umysłu i zrelaksowania ciała. Niektóre ćwiczenia pomagają złagodzić objawy stresu i walczyć z bezsennością.

Jak zacząć?

Trenowanie jogi można rozpocząć samodzielnie, w zaciszu domowym. Istnieje szereg pozycji, nazywanych asanami, ułożonych specjalnie dla osób początkujących. Podstawowe asany są proste do wykonania i nie wymagają dużego rozciągnięcia. Jest to doskonałe wprowadzenie do dalszej praktyki i bardziej zaawansowanych pozycji. Asany jogi dla początkujących to przede wszystkim pozycje gimnastyczne, mające na celu rozciągnięcie, wzmocnienie i swoiste oczyszczenie ciała. Polegają na usunięciu napięcia z poszczególnych części ciała i dążeniu do uzyskania wewnętrznej równowagi: zarówno fizycznej, jak i duchowej. Stąd też niezwykle ważny jest oddech. Czasem warto wybrać się na jedne zajęcia z instruktorem, aby zapoznać się z pozycjami. Nie jest to konieczne. Zamiast tego, można także skorzystać z internetowych poradników. Wygodną pomocą, prezentującą asany, są książki ze zdjęciami.

Jak przygotować się do ćwiczeń?

Przygodę z jogą można rozpocząć bez wcześniejszego przygotowania fizycznego. Jednakże praktykowanie tej techniki wymaga skupienia i wyciszenia. Dlatego też, przed rozpoczęciem ćwiczeń, warto podjąć próbę oczyszczenia umysłu, oderwania się od codziennych problemów oraz zatrzymania gonitwy myśli. Pomocna będzie także spokojna muzyka relaksacyjna. Podczas całego treningu jogi należy zadbać o spokój oraz poprosić domowników, aby nikt nie przeszkadzał.

Do ćwiczeń przyda się także odpowiedni strój - powinien być on lekki i nie krępować ruchów. Nie potrzeba kupować odpowiednich sprzętów treningowych np. mat, piłek czy hantli. Aby uprawiać jogę, wystarczy miękki dywan.

Po pierwsze joga

Joga to doskonała technika, która zapewni nie tylko piękną sylwetkę, ale również pozwoli się zrelaksować i wyciszyć. Ćwiczyć można zarówno w zorganizowanych grupach, jak i samemu, w zaciszu domowym. Rozpoczynając przygodę z joga, warto sięgnąć do książki "Po pierwsze joga" to doskonała pozycja, zarówno dla niezorientowanych w tej dziedzinie, jak również osób, które już praktykują i chcą dalej się rozwijać. To książka dla wszystkich, którzy lubią ćwiczyć samodzielnie, w domu i dążą do poznania i polepszenia swojej techniki.

Artykuł powstał przy współpracy z Księgarnią internetową PWN.

Komentarze