Komosa ryżowa, czyli zdrowa i smaczna quinoa

Komosa ryżowaCzym jest ryż peruwiański, czyli komosa ryżowa? Ryż peruwiański, czyli komosa ryżowa, zwana również quinoa to roślina, która nie jest zbożem ale posiada nasiona bogate w skrobię. Nazywana jest więc pseudozbożem, rośliną uprawną i ceni się ją za różnorodne właściwości odżywcze oraz zdrowotne.

Komosa pochodzi z Ameryki Południowej, gdzie nazywana jest między innymi "świętym zbożem Inków". Co ciekawe, należy do tej samej grupy roślin co buraki czy szpinak. Jest również spokrewniona z komosą białą, występującą powszechnie w naszym kraju. Spożywane są młode liście (traktuje się je jak warzywo) oraz owoce w formie drobnych orzeszków (zwanych ziarnem).

Właściwości odżywcze komosy ryżowej

Ryż peruwiański stanowi przede wszystkim cenne źródło pełnowartościowego białka. Jest to białko roślinne ale jednocześnie bardzo bogate w aminokwasy egzogenne. Jest to grupa, która nie jest wytwarzana przez nasz organizm i niezbędne jest ich dostarczenie wraz z pożywieniem. Dzięki temu komosa jest doskonałą propozycją dla wegetarian. Z powodzeniem mogą włączyć ja do diety osoby, które ze względów zdrowotnych lub z uwagi na dbanie o linię chcą ograniczyć tłuszcze zwierzęce. Zawiera bowiem proteiny, które przyspieszają metabolizm. Ponadto, komosa zawiera wiele witamin, w tym witaminy z grupy B, jak również szereg mikro- i makroelementów, takich jak selen, magnez, fosfor, miedź, cynk oraz wapń. Jest go nawet więcej niż w mleku! W nasionach znajdują się również nasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwas linolowy i linolenowy. Znajduje się tam także kwas arachidonowy, który wchodzi w skład błon komórkowych.

Zastosowanie komosy ryżowej w profilaktyce wielu chorób

Zawartość kwasów tłuszczowych sprawia, że jedzenie komosy jest działaniem profilaktycznym w kierunku zapobiegania miażdżycy i innym chorobom układu krążenia. Zawartość błonnika z kolei stymuluje pracę układu pokarmowego, wspomaga jego pracę oraz zapobiega problemom z trawieniem. Zaleca się spożywanie komosy w przypadku trudności żołądkowych, zaparć czy nadmiernego apetytu. Komosa szybko zapewnia uczucie sytości, przez co zapobiega nadwadze i otyłości. Ponadto, komosa zawiera silne przeciwutleniacze, takie jak kwas wanilinowy czy kwercetynę. Jest więc cenionym antyoksydantem, dzięki czemu zapobiega starzeniu się skóry oraz przyspiesza jej regenerację. Poza tym, sprawdza się w profilaktyce nowotworów. Stosuje się ją również w przypadku uczulenia na gluten, poleca się ją dzieciom z alergią na ten składnik oraz kobietom w ciąży.

Odmiany komosy ryżowej

Istnieje kilka odmian komosy ryżowej. Najpopularniejsze to komosa biała, czarna i czerwona. Każda smakuje nieco inaczej ale wykazują podobne właściwości. Różnica polega na sposobie przyrządzania oraz zastosowaniu.

Komosa biała w smaku jest delikatna. Przed gotowaniem zaleca się wypłukanie nasionek oraz odsączenie ich na sitku. Komosę gotujemy około 15 minut, po czym zestawiamy ją z gazu i dajemy około 10 minut na napęcznienie. W tym czasie wchłaniany jest nadmiar wody, ziarenka stają się szkliste, wręcz przezroczyste. Komosę czarną i czerwoną gotujemy nieco dłużej, około 20 minut, później również odstawiamy na około 10 minut ale pamiętajmy, że te typy nie pęcznieją. Są twardsze i chrupkie ale równie smaczne i zdrowe. Jeśli zależy nam na wydobyciu z ziarenek delikatnego, orzechowego smaku, warto uprażyć je na patelni. Później można ja normalnie ugotować i dodać, na przykład do sałatki.

Gdzie kupić i jak przechowywać ryż peruwiański?

Komosę ryżową zakupimy w sieciach znanych marketów, w sklepach ze zdrową żywnością oraz w Internecie. Kilogram kosztuje od 15 do 25 złotych, w zależności od odmiany. Nieugotowana komosa może być przechowywana przez około 3 miesiące w lodówce, w szczelnie zamkniętym pakowaniu. Z kolei po obróbce również należy ją przechowywać w warunkach chłodniczych i spożyć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Przepisy na dania z komosą

Komosa, w zależności od typu, doskonale pasuje do wielu dań, zarówno na słono, jak i słodko. Biała świetnie komponuje się z pieczonymi oraz duszonymi warzywami. Z powodzeniem zastąpi ryż tradycyjny, kaszę czy makaron. Warto dodawać ją również do mięs z sosami albo zup. Odmiana czerwona i czarna stosowana jest bardzo w formie dodatku, na przykład do sałatki. Smaczne są tez zupy z tymi typami komosy. Ryż peruwiański można jeść również bez dodatków, na przykład delikatnie podsmażony na oliwie lub maśle: jest delikatny ale chrupiący. Z pomysłów na słodko, rewelacyjnie smakuje z owocami, na przykład musem z jabłek.

Można spożywać również młode liście komosy. Traktuje się je jak szpinak: można je smażyć lub dusić. Tak przygotowane liście można z powodzeniem dodawać do sałatek czy zapiekanek. Wiele osób chętnie zakupuje kiełki komosy. Są one doskonałym dodatkiem do sałatek czy kanapek. Warto również dodać je do twarożku czy serka i otrzymać smaczną i zdrową pastę do pieczywa czy krakersów. Na rynku dostępna jest również mąka z  komosy. Można z niej wypiekać zdrowe i smaczne naleśniki, a nawet chleb z dowolnie wybranymi dodatkami.

Komentarze