Które witaminy są najważniejsze dla dzieci? O nich musisz pamiętać!

Witaminy dla dzieci

Dziecięcy układ immunologiczny wciąż się rozwija. Nieustannie rośnie też cały organizm dziecka, a błyskawicznym przemianom ulegają jego umiejętności poznawcze, emocjonalne oraz społeczne. Potrzeba do tego ogromnych zasobów energii, do tworzenia których niezbędne są odpowiednie mikroelementy oraz witaminy. Które z nich są szczególnie ważne dla najmłodszych i dlaczego?

Zacząć należałoby od obalenia tezy, że o dostarczenie jednej konkretnej witaminy należy zadbać szczególnie. Każda z witamin odpowiada za inne aspekty zdrowia - zarówno somatycznego, jak i emocjonalnego. Co więcej, bardzo często działają one wspólnie i wspierają wzajemnie swoje wchłanianie. Owszem, chociażby ze względu na powszechnie panujące niedobory, do podaży niektórych witamin warto przyłożyć większą uwagę, jak to jest np. w przypadku witaminy D. Takich problemów nie ma jednak chociażby z witaminą A, której zbyt mała ilość występuje niezwykle rzadko. Gdyby jednak doszło do takiej sytuacji, zagrożone zostaje działanie całego systemu immunologicznego. Co zatem warto wiedzieć o witaminach i dlaczego ilość każdej z nich powinna być w organizmie dziecka optymalna?

Witaminy ważne dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania dziecka

1. Witamina D

Zacznijmy zatem od wspomnianej już witaminy D. W naszej szerokości geograficznej, ze względu na krótki czas dużego nasłonecznienia w przeciągu całego roku, jej niedobór pojawia się często. Syntetyzowana przez skórę właśnie dzięki działaniu promieni słonecznych. Niestety, długa jesień i zima, a także częste przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach, nie pozwalają na zapewnienie jej optymalnego poziomu.

Dlaczego jest ważna? Biorąc pod uwagę rozwój dziecka, witamina D spełnia szczególne funkcje w procesie budowania kości oraz zębów - pomaga w prawidłowym wchłanianiu wapnia i fosforu, które są ich budulcami. Do tego ma właściwości immunostymulujące, co pomaga układowi odpornościowemu w walce z patogenami (wirusami oraz bakteriami).

2. Witamina A

Kolejnym z zaznaczonych już wcześniej składników jest witamina A. Ona również wpływa na odporność dziecka i pomaga ustrzec je przed infekcjami dróg oddechowych. Odgrywa też ważną rolę w zdrowiu skóry. Niedobór witaminy A może powodować suchość, ale także wypryski i trądzik oraz znacznie słabsze gojenie się ran. O czym również warto pamiętać, to oddziaływanie witaminy A na wzrok. Jej zbyt mała ilość może wpływać m.in. na wystąpienie kurzej ślepoty oraz wysychanie rogówki oka.

Co ważne w przypadku dzieci, niedobór witaminy A może również rzutować na zahamowanie wzrostu. Stąd też warto włączyć do diety najmłodszych produkty zwierzęce (szczególnie wątróbkę) oraz odzwierzęce - pełne mleko, sery, jajka. Warto dodać także bataty, dynie, marchew, mango czy suszone morele. Należy przy tym pamiętać, że to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego też pamiętajmy o odpowiednim zestawieniu produktów, np. suszone morele warto jeść razem z orzechami.

3. Witamina C

Niewątpliwa "królowa odporności" - dobrze jednak zaznaczyć, że witamina C działa przede wszystkim prewencyjnie, a nie leczniczo już w przypadku wystąpienia infekcji. Należy zatem pamiętać o jej regularnej podaży na odpowiednim poziomie. Tym bardziej, że kwas askorbinowy ma także działanie antyoksydacyjne, co pozwala na zachowanie równowagi w organizmie (zostaje ona zaburzona w przypadku zbyt dużej liczby wolnych rodników).

Witamina C wspiera przemiany metaboliczne oraz bierze udział w rozwoju zębów i kości dziecka. Poprzez wspomaganie gojenia się ran, pozytywnie oddziałuje także na skórę. Co istotne, to właśnie kwas askorbinowy jest niemalże niezbędny dla dobrego wchłaniania żelaza. Jest to o tyle ważne, że jego niedobór może prowadzić do anemii, co wiąże się z ogólnym osłabieniem, męczliwością, trudnościami w koncentracji czy nawet zaburzeniami pracy serca.

Witaminy na celowniku

To tylko kilka z niezbędnych dla najmłodszych (i nie tylko) witamin. Niewątpliwie należy pamiętać także o witaminach z grupy B, które w dużej mierze mają wpływ na pracę układu nerwowego, w tym mózgu dziecka. Witamina E to zaś jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, a witamina K oddziałuje na utrzymanie odpowiedniego stężenia czynników krzepnięcia krwi.

Nie można więc wykluczyć żadnego z elementów, chociaż niestety nie zawsze udaje się je zapewnić wyłącznie poprzez żywienie. Warto wtedy pamiętać o suplementacji. Istnieją produkty stworzone specjalnie dla dzieci, takie, które zaopatrują organizmy najmłodszych w niezbędne dla nich składniki. Jest to ważne zarówno dla rozwoju, jak i codziennego funkcjonowania dziecka - by mogło spokojnie odkrywać świat.

Ocena: 5.0

Komentarze