Kwasy DHA i EPA - wszystko co powinieneś wiedzieć

Żrodla kwasu dha omega-3 kwasu dha epa omega-6Zbilansowana dieta oraz zdrowy i aktywny tryb życia w bardzo dużym stopniu mają wpływ na nasze zdrowie. Ograniczenie tłuszczów zwierzęcych w codziennej diecie może skutkować znacznym obniżeniem złego cholesterolu we krwi, a także zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu naczyniowo-sercowego, jak miażdżyca, zawał serca czy udar mózgu. Niezwykle ważne jest, aby dieta była bogata przede wszystkim w kwasy tłuszczowe EPA i DHA Omega-3. Sprawdź, co warto wiedzieć na ich temat.

Rola kwasów tłuszczowych w codziennej diecie

Tłuszcze, które znajdują się w naszym pożywieniu, stanowią największe źródło energii oraz składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Niektóre z nich, jak fosfolipidy i cholesterol, stanowią bardzo ważny budulec błon komórkowych. Niestety zbyt duże spożycie tłuszczów nasyconych, a więc pochodzenia zwierzęcego, może skutkować poważnymi chorobami, które obecnie uznawane są za cywilizacyjne: nadciśnieniem tętniczym, chorobą wieńcową, zawałem serca, a także otyłością(1).

Właściwy skład kwasów tłuszczowych w diecie pozwala na obniżenie poziomu cholesterolu LDL, którego nadmiar i nagromadzenie się w ścianach tętniczych odpowiada za występowanie powyższych chorób.

W naszej codziennej diecie przede wszystkim należy zwracać uwagę na nienasycone kwasy tłuszczowe, których regularne spożywanie ma ogromny wpływ na nasze zdrowie już od momentu narodzin. Dostarczenie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) w diecie dzieci i młodzieży jest bardzo ważne – odpowiadają one m.in za prawidłowy rozwój ośrodkowego układu nerwowego(2).

Kwasy tłuszczowe Omega-3

Kwasy Omega-3 stanowią część niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych – NNKT. Określane są także jako wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a ich obecność w naszej codziennej diecie jest nieoceniona. W grupie kwasów Omega-3 na szczególne wyróżnienie zasługują kwasy DHA oraz EPA.

Kwasy tłuszczowe DHA Omega-3

DHA to kwas dokozaheksaenowy znajduje się we wszystkich błonach komórkowych organizmu. Stanowi główny budulec komórek nerwowych oraz siatkówki oka – czopków i pręcików, odpowiadających za rozpoznawanie barw oraz widzenie nocne. Do jego najważniejszych właściwości można zaliczyć:

  • zapobieganie nadciśnieniu,
  • poprawę koncentracji oraz zdolności zapamiętywania,
  • prawidłowy rozwój układu nerwowego oraz narządu wzroku,
  • zapobieganie w wystąpieniu choroby Alzheimera,
  • łagodzenie stanów zapalnych(3).

Kwasy tłuszczowe DHA Omega-3 występują przede wszystkim w rybach morskich, dlatego powinny one stanowić stałą pozycję w naszym jadłospisie. Kwas DHA znajdziemy także w olejach roślinnych, orzechach włoskich, owocach morza oraz tofu.

Kwasy tłuszczowe EPA Omega-3

Kwas EPA, czyli kwas eikozapentaenowy wpływa korzystnie przede wszystkim na układ sercowo-naczyniowy. Ze względu na to, że organizm ludzki nie jest w stanie wyprodukować go w odpowiednich ilościach, należy dostarczać go wraz z pożywieniem. Kwas tłuszczowy EPA odpowiada przede wszystkim za:

  • obniżanie ciśnienia krwi,
  • działanie antyalergiczne i przeciwzapalne,
  • zmniejszenie poziomu trójglicerydów w organizmie, a tym samym poziom złego cholesterolu,
  • prawidłowy rozwój płodu,
  • właściwe funkcjonowanie układu nerwowego.

Źródłem kwasu tłuszczowego EPA, podobnie jak w przypadku DHA są ryby i owoce morza, oleje roślinne, nasiona chia, konopii oraz dyni.

 

(1) K. Achremowicz, K. Szary-Sworst, Wielonienasycone kwasy tłuszczowe czynnikiem poprawy stanu zdrowia człowieka, w: Żywność. Nauka. Technologia. Jakość t. 3, nr 44, s. 23.

(2) E. Materac, Z. Marczyński, K. H. Bodek, Rola kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6 w organizmie człowieka, s. 226.

(3) Tamże,

Bibliografia:

  1. E. Materac, Z. Marczyński, K. H. Bodek, Rola kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6 w organizmie człowieka,
  2. K. Achremowicz, K. Szary-Sworst, Wielonienasycone kwasy tłuszczowe czynnikiem poprawy stanu zdrowia człowieka, w: Żywność. Nauka. Technologia. Jakość t. 3, nr 44.

Komentarze