Lecytyna - nie tylko na pamięć i koncentrację

LecytynaWiele się słyszy ostatnio o lecytynie, polecanej na pamięć, koncentrację oraz redukcję masy ciała. Jednocześnie jest to substancja produkowana przez naszą wątrobę, a i tak zaleca się przyjmowanie lecytyny, np. w tabletkach. Jak to naprawdę z nią jest? Czym jest lecytyna, jakie są jej właściwości, ile jej potrzebujemy i na co pomaga?

Czym jest lecytyna?

Lecytyna to związek organiczny z grupy fosfolipidów. Jest niezwykle istotny z punktu widzenia biologicznego, ponieważ wspomaga tworzenie nowych komórek w organizmach żywych, jest bowiem składnikiem błon komórkowych. W organizmach zwierzęcych dodatkowo stymuluje pracę układu nerwowego, chroni żołądek oraz bierze udział w większości procesów metabolicznych.

Właściwości lecytyny

Właściwości lecytyny obejmują wspomniane już wcześniej wspomaganie pracy układu nerwowego, pokarmowego oraz metabolizmu. Lecytyna widocznie zmniejsza napięcie nerwowe oraz stymuluje procesy poznawcze, w tym pamięć i koncentrację uwagi. Ochroni wątrobę i żołądek, obniża poziom cholesterolu, oczyszcza organizm z toksyn, wspiera przemianę materii. Poza tym, jej działanie obejmuje zwiększanie ogólnej odporności, lecytyna wspomaga prace mięśni, sprzyja ich regeneracji, opóźnia procesy starzenia się skóry. Wspomaga trawienie tłuszczów, dzięki czemu przyczynia się do redukcji masy ciała. Docenia się jej działanie w procesie profilaktyki chorób serca, ponieważ rozrzedza krew i zapobiega zawałowi oraz zmianom miażdżycowym. Przyjmowanie lecytyny podnosi także sprawności seksualną mężczyzn.

Gdzie znajduje się lecytyna?

W organizmie ludzkim lecytyna jest produkowana przez wątrobę. Poza tym, znajduje się także w żółtkach jaj, orzechach, kiełkach fasoli i olejach: rzepakowym, słonecznikowym oraz sojowym. W pożywieniu znajduje się ona niestety w niewielkim stopniu, dlatego zaleca się przyjmowanie różnorodnych preparatów oraz suplementów diety z lecytyną Można zakupić je w aptekach oraz w Internecie.

Kiedy przyjmować lecytynę?

Przyjmowanie lecytyny w postaci suplementów jest zalecane z wielu powodów i w różnych okresach. Zapotrzebowanie na nią jest bowiem zmienne i zależy zarówno od pory roku, naszego stanu zdrowia czy rodzaju aktywności. Stałe przyjmowanie lecytyny nie jest błędem, jednak stosowanie jej szczególnie poleca się w okresach obniżonej odporności organizmu lub wzmożonego wysiłku fizycznego, na przykład nauki przed egzaminem. Stosowanie lecytyny przynosi także pozytywny efekt w czasie diety, pamiętajmy, że wspomaga ona trawienie tłuszczów, więc wspomaga proces gubienia zbędnych kilogramów. A komu jeszcze szczególnie zalecane jest jej stosowanie?

Komu szczególnie polecana jest lecytyna?

Przyjmowanie lecytyny w szczególności poleca się między innymi ciężarnym, sportowcom, młodzieży uczącej się i studentom oraz osobom starszym. Przyszłe mamy wzmocnią dzięki niej odporność, usprawnią pracę mięśni i stawów oraz proces detoksykacji organizmu. Sportowcy dzięki lecytynie będą pracować jeszcze wydajniej, regeneracja mięśni będzie odbywać się szybciej. Z kolei młodzież i studenci dzięki lecytynie będą uczyć się szybciej i bardziej efektywnie, poprawi się ich pamięć, koncentracja, nauka nie będzie już dla nich takim wysiłkiem. Działanie lecytyny jest szczególnie pomocne w przypadku konieczności uczenia się dużo i szybko, na przykład przed końcem roku czy w czasie sesji egzaminacyjnej. Lecytyna sprawdza się także w przypadku problemów osób starszych. W ich przypadku nieocenione jest jej działanie przeciwmiażdżycowe oraz przeciwzawałowe. Obniża też poziom cholesterolu. osoby starsze także pozytywnie odczują działanie lecytyny na układ nerwowy oraz procesy poznawcze. Mimo podeszłego wieku będą cieszyć się doskonała pamięcią oraz skupieniem uwagi, co skutecznie hamuje procesy demencyjne i rozwój wielu schorzeń neurologicznych, w tym choroby Alzheimera.

Lecytyna - wielka moc w małych kapsułkach

Podsumowując, lecytyna to cudowna substancja, której odpowiedniej ilości nie dostarczymy naszego organizmowi wraz z pożywieniem. Wskazane jest więc przyjmowanie jej w formie suplementów, w tym kapsułek czy płynu.

Komentarze