Magnez w organizmie - rola, niedobór magnezu

MagnezMagnez w organizmie - rola, niedobór magnezu

Rola magnezu w organizmie. Magnez uczestniczy w procesie przemiany białek, tłuszczy i węglowodanów, dając nam energię z pożywienia i transportując ją do mięśni. Magnez pełni funkcje przede regulujące napięcie mięśni. Magnez wraz z wapniem buduje on kości i zęby, czyli przeciwdziała osteoporozie i nadwrażliwości szkliwa.

Do tego warto dodać, że magnez działa korzystnie na układ krwionośny - zapobiega arytmii i zawałom, czy też nadciśnieniu. Magnez ma swoje kluczowe zadanie także w systemie nerwowym - działa uspokajająco na nerwy, toteż jego wysoka podaż jest polecana osobom zestresowanym i borykającym się z pogorszonym nastrojem.

Magnez ma również cenną właściwość wiązania metali ciężkich, takich jak ołów czy kadm, które mogą niszczyć mózg. Ponadto magnez przeciwdziała zakwaszeniu, ponieważ ma odczyn zasadowy. Buduje ściany błon komórkowych, łagodzi bóle miesiączkowe, poprawia pamięć i koncentrację i jakby tego było mało, zapobiega odkładaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych.

Niedobór magnezu

Mężczyźni potrzebują dziennie około 410 mg magnezu. U dzieci dwunastoletnich wskaźnik ten jest niewiele niższy. Kobiety natomiast powinny go spożywać mniej więcej 320 mg, chyba że są w ciąży - wtedy spożycie należy zwiększyć do 360 mg. Niedobór magnezu grozi szczególnie osobom pijącym kawę, zestresowanym, wykonującym ciężką pracę (zarówno fizyczną, jak i umysłową), kobietom w trakcie menopauzy, czy też ludziom stosującym restrykcyjne diety.

Objawy niedoboru magnezu

Objawami niedoboru  magnezu są oczywiście kurcze mięśni. Warto nadmienić, że jest różnica między słowem kurcz, a skurcz. Skurcz jest to bowiem naturalne zjawisko zmniejszenia długości mięśnia, aby poruszyć kończyną. Skurcze masz więc cały czas. Kurcz natomiast jest to niechciane, gwałtowne i bolesne napięcie się mięśnia w wyniku jego skrócenia mimo woli.

Kolejne objawy zbyt małej ilości magnezu to:

  • nadpobudliwość,
  • pogorszony nastrój,
  • nieraz stany depresyjne i histeryczne,
  • osłabienie koncentracji,
  • mrowienia, osłabienie,
  • czasem omdlenia i zawroty głowy.

Do tego dochodzą łamiące się paznokcie i zły stan cery, obniżona odporność, czy też zaparcia.

Magnez - źródła w diecie, pokarmach

Naturalne bogactwa magnezu

Przede wszystkim należy postawić na gorzką czekoladę - wysoka zawartość kakao w tym produkcie oznacza również wysoką zawartość magnezu. Czekolada z zawartością kakao na poziomie 60% ma 165 mg magnezu na każde sto gramów. Kasza gryczana ma go więcej, bo aż 218 mg. Kaszy oczywiście możesz jeść więcej niż czekolady, bez obaw, że napuchniesz tłuszczem. Fasola biała ma magnezu 169 mg, orzechy laskowe - 140 mg, płatki owsiane - 129 mg, a chleb żytni razowy 64 mg. Całkiem niemałą zawartością magnezu mogą się poszczycić też wszelkie pestki i orzechy, a także większość kasz. Należy pamiętać, że dieta bogata w białko, czy nasycone kwasy tłuszczowe powoduje utrudnienie wchłaniania magnezu. Gotowanie zabiera od 30 do 60% magnezu z pokarmu, więc poleca się jeść więcej surowych roślinek. Nie poleca się także pić coli i energy-drinków, jeżeli chcecie mieć stale wysoki poziom magnezu - napoje te bowiem wypłukują go jeszcze sprawniej niż kawa.

Magnez w produktach spożywczych

Źródła magnezu

Reklamy magnezu

Magnez kojarzy chyba każdy - głównie z reklam o skurczach. Twórcy preparatów mających rzekomo magiczną moc uzupełniania niedoborów, prześcigają się w wymyślaniu przyciągających klienta hasełek. Jeden magnez wspaniale się wchłania, inny magnez wspaniale działa, jeszcze inny ma zdrowe dodatki, a kolejny najwyższą dawkę. Hola, hola! Czy zastanawiał się ktoś z was, czy aby na pewno te preparaty są tak skuteczne, jak się je ocenia w telewizji? Otóż nie są! Najlepsza jest natura - nawet w dobie zmechanizowania i techniki każdy lekarz ci powie, że nie ma co pchać się w suplementy, jeżeli w żywności masz wystarczająco dużo magnezu. Tym bardziej, że niektóre preparaty magnezowe nie wchłaniają się nawet w 4 procentach! Najlepsze są formy organiczne, takie jak chelat i cytrynian, ale one i tak nie dadzą ci tego, co dała matka natura - czystego, niesyntezowanego w laboratorium magnezu. Pamiętaj też, że nie samym magnezem żyje człowiek - za skurcze odpowiada w głównej mierze nadmiar sodu, niedobór wody i zbyt mała ilość wapnia, a potem dopiero magnez . Warto też wspomnieć, że magnez jest pierwiastkiem zależnym od biorytmu- wchłania się tylko rano. Kto więc spożywa magnez w kapsułce wieczorem, tylko niepotrzebnie obciąża swoje nerki i wątrobę.

Komentarze