Masz wysoki cholesterol? Możesz obniżyć go naturalnie!

CholesterolWedług badań aż 61 proc. Polaków ma podwyższony poziom cholesterolu, a znaczna większość z nich nie zdaje sobie z tego sprawy.

To badania, które korelują z dużą liczbą diagnoz chorób układu sercowo-naczyniowego, ponieważ to właśnie cholesterol jest odpowiedzialny za zwiększone ryzyko ich występowania.

Cholesterol ma dwie twarze. Mówimy o cholesterolu o niskiej gęstości, czyli inaczej LDL, określanym jako zły, a także o wysokiej gęstości, czyli HDL, który jest cholesterolem dobrym. Zły cholesterol sprzyja chorobie niedokrwiennej serca, zwiększa ryzyko udarów mózgu, natomiast dobry obniża to niebezpieczeństwo. Dlatego wtedy, gdy chcesz zbadać poziom cholesterolu, wybieraj zawsze lipidogram, czyli pełne badanie poziomu lipidów (tłuszczów) we krwi.

Co wtedy, gdy cholesterol LDL jest zbyt wysoki?

O podwyższony poziom cholesterolu LDL wcale nie jest tak trudno. Jego poziom powiązany jest przede wszystkim z nieodpowiednią dietą, brakiem ruchu, nadmiernym stresem. Także sprzyja mu palenie papierosów, picie alkoholu, cukrzyca, choroby metaboliczne i choroby tarczycy.

Jeżeli wyniki nie są pomyślne, w szczególności warto przemyśleć zmianę swojego trybu życia. Oznacza to głównie modyfikację diety, aby wraz z nią nie dostarczać do organizmu tak dużej ilości cholesterolu z zewnątrz. Znajduje się on głównie w produktach takich jak: tłuste mięsa, wędliny, smalec, masło oraz żółtka jaj. Ich ograniczenie lub wyeliminowanie jest w stanie naturalnie obniżyć poziom cholesterolu LDL we krwi, ale to nie wszystko. Aby jednocześnie podwyższyć poziom dobrego cholesterolu HDL, potrzebna będzie zrównoważona, zdrowa dieta.

Co warto jeść?

Dla wielu osób zmiana nawyków żywieniowych jest dość trudna, często oznacza bowiem ich całkowitą modyfikację. Zaleca się przede wszystkim jedzenie 5 mniejszych posiłków o regularnych porach, większą ilość warzyw i owoców, zmniejszenie ilości mięs i wędlin na rzecz ryb i warzyw strączkowych oraz chudych produktów, tłuste sery powinno się zastąpić chudymi, na przykład twarogiem, a biały chleb pełnoziarnistym. Zamiast tłuszczów zwierzęcych warto wybrać produkty ze sterolami roślinnymi oraz oliwy i oleje. W diecie powinny znaleźć się też brązowy ryż, kasze, otręby, orzechy, nasiona, duża ilość wody.

Zatem odpowiednia dieta, dodatkowa dawka ruchu i mniejszy stres są w stanie całkowicie naturalnie obniżyć poziom złego cholesterolu, a przy tym zmniejszyć ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego. Warto podjąć wyzwanie, by żyć dłużej!

Źródło - kuchnia.wp.pl

Komentarze


Udar cieplny słonecznyUdar cieplny, inaczej udar słoneczny, to zaburzenie czynności term


Joga dla początkującychW obecnych czasach istnieje bardzo wile różnych stylów ćw


Zdrowie intymne - jak o nie dbać latemWakacje to czas, kiedy częściej niż zwykle korzystamy z p


Gabinet dentystycznyWizyta w gabinecie dentystycznym dla wielu pacjentów jest przyk