Prawidłowe nawodnienie organizmu. Zapotrzebowanie organizmu na wodę. Skutki niedoboru wody

Nawodnienie organizmuO tym, że warto pić wodę, wiemy chyba wszyscy. Jednak czy wiemy, dlaczego właściwie warto ją pić? Odpowiedz jest prosta: nasz organizm, który aż w 60 procentach składa się z wody, potrzebuje jej, by prawidłowo funkcjonować. Poznaj dokładniej wszystkie jej zalety.

Prawdopodobnie nie czytasz tego zdania po raz pierwszy. Być może nie raz obiło Ci się o uszy. Jego popularność nietrudno wytłumaczyć - jest po prostu prawdziwe i świetnie podsumowuje, jak wiele znaczy dla Nas woda - to ona reguluje wszystkie procesy życiowe - każdy narząd znajdujący się w Naszym ciele potrzebuje wody, by właściwie wykonywać swoją pracę. Ludzki organizm jest jak wielkie laboratorium - tu wszystko jest ze sobą połączone i działa jak maszyna. Konieczne jest utrzymywanie całego systemu w stanie równowagi - tzw. homeostazy, która sprawia, że organy działają prawidłowo.

By tak się stało, potrzebujemy wody. Tylko regularne jej spożywanie pozwala uniknąć niekorzystnej sytuacji niedoboru, który zwykle odczuwamy mniej lub bardziej dotkliwie. Lepiej mu zapobiegać, bo w skrajnych przypadkach może nawet zagrażać życiu.

Zalety picia właściwej ilości wody

Każdego dnia tracimy pewną ilość wody pocąc się, oddychając czy oddając mocz. Te straty musimy uzupełnić poprzez regularne picie odpowiedniej ilości płynów - najlepiej właśnie czystej, świeżej wody. Jak wiele możemy dzięki temu zyskać? Bardzo wiele.

Odpowiednio nawodniony organizm to:

  • uregulowane procesy trawienia i pozbywania się produktów przemiany materii. Woda sama w sobie nie dostarcza organizmowi energii, ani składników odżywczych, jednak to ona odpowiada za ich transport w całym ustroju.
  • prawidłowy poziom ciśnienia krwi, a więc mniejsze ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia - udaru, zawału, czy wynikających ze skoków ciśnienia bólów głowy.
  • lepsza sprawność psychiczna i fizyczna dzięki optymalnemu dotlenieniu wszystkich tkanek i narządów, co przekłada się na mniejsze odczuwanie zmęczenia, większą wydajność, czy możliwości skupienia i koncentracji uwagi.
  • szczupła sylwetka - woda pomaga tłumić uczucie głodu i zapobiega przejadaniu się, czy niekontrolowanemu podjadaniu między posiłkami. Nie zawiera kalorii, więc można ją pić bez ograniczeń. Warto dodać, że woda podkręca metabolizm, co w przypadku diet odchudzających ma duże znaczenie.
  • dobre nawilżenie całego organizmu i wszystkich jego ważnych organów, umożliwiające efektywną ich pracę. Zapobiegamy w ten sposób wielu dolegliwościom bólowym, czy niedyspozycjom, spowodowanym niedoborem płynów w organizmie.
  • solidna dawka ważnych składników mineralnych: wapnia, magnezu, sodu, chlorków, czy wodorowęglanów. Minerały rozpuszczone w wodzie są bardzo dobrze przyswajalne przez organizm, dlatego zaleca się ich suplementację w tej właśnie formie.

Skutki niedoboru wody w organizmie

O zaletach picia wody można by pisać jeszcze długo. Warto natomiast wspomnieć, jakie są skutki picia zbyt małej jej ilości. A te, jak się okazuje, mogą być naprawdę groźne. Do niedoboru może dojść bardzo szybko, a niebezpieczne dla organizmu odwodnienie jest już stanem zagrażającym zdrowiu.

Pierwsze sygnały, wskazujące na to, że nie uzupełniamy płynów w odpowiedniej ilości to:

  • zmęczenie, osłabienie, znużenie;
  • ból i zawroty głowy;
  • drżenie rąk;
  • skoki ciśnienia, kołatanie serca;
  • brak koncentracji;
  • spadek zdolności poznawczych i wydolności fizycznej.

W dalszej perspektywie mogą pojawić się problemy ze snem, rozdrażnienie, spowolnienie procesów przemiany materii. Zaburzona zostaje praca ważnych narządów - wątroby, nerek, serca. Organizm zaczyna mieć problemy z usuwaniem toksyn, mogą pojawić się stany zapalne, zwiększa się ryzyko infekcji. W skrajnych przypadkach, przy dużym i długotrwałym odwodnieniu może dojść do poważnych powikłań: udaru cieplnego, drgawek, a nawet wstrząsu wywołanego przez zbyt małą objętość krwi.

Prawidłowe zapotrzebowanie organizmu na wodę

Wiadomo już, że picie wody jest niezbędne, by utrzymać Nasze ciało w dobrej kondycji i zachować zdrowie. Jak dużo płynów powinniśmy dostarczać organizmowi każdego dnia, by mieć pewność, że nie będzie ich zbyt mało? To zależy. Zapotrzebowanie organizmu na wodę zmienia się ze względu na wiek, płeć czy styl życia - w tym także sposób wykonywanej pracy i codzienną aktywność fizyczną. Najlepszym punktem odniesienia jest jednak waga Naszego ciała - na jej podstawie można w przybliżeniu oszacować, ile wody potrzebujemy, by czuć się dobrze.

Wzór jest dość prosty: wystarczy swoją wagę pomnożyć przez 30. Wynika to z założenia, że na każdy kilogram masy ciała należy wypić około 30-35 ml wody. U osoby ważącej 60 kg będzie to więc około 1800 ml.

To zapotrzebowanie może oczywiście wzrosnąć, na przykład podczas dużych upałów czy w okresie zwiększonego wysiłku fizycznego. Warto więc podczas planowania go uwzględnić też pozostałe czynniki mające wpływ na bilans wodny Naszego organizmu.

Woda jest podstawą życia nie tyko człowieka, ale też każdego żywego organizmu na Naszej planecie. Bez wody to życie nie mogłoby istnieć. Pamiętajmy więc, by każdego dnia sięgnąć po szklankę tego cudownego napoju. Droga po zdrowie będzie wtedy łatwiejsza.

Komentarze