Negatywne emocje i stres. Jak sobie z nimi poradzić?

Negatywne emocje i stresNegatywne emocje i stres potrafią skutecznie zepsuć samopoczucie. Często też wpływają na pogorszenie relacji z otoczeniem. Kiedy jesteś zestresowany, zwykle towarzyszą Ci rozdrażnienie, gniew i frustracja. Łatwo dać się im ponieść. Istnieje jednak kilka skutecznych sposobów na to, jak poradzić sobie z negatywnymi emocjami i stresem.

Zacznij spokojnie oddychać

Jednym z najprostszych sposobów na przeczekanie złych emocji jest spokojny oddech. Gdy poczujesz, że narasta w Tobie gniew, weź kilka głębokich wdechów. Całą uwagę skup na tym, aby były one równe i spokojne. Nabieraj powietrze nosem, a wypuszczaj ustami. W ten sposób Twój organizm dotlenia się, a Ty uspokajasz. Ponadto przez kilkanaście sekund mija stan największego wzburzenia. Dzięki temu jesteś w stanie na nowo spojrzeć na sytuację.

Oddech jest Twoim sprzymierzeńcem w trudnej sytuacji. Możesz trenować go na co dzień. Gimnastyka oddechowa jest krótka, łatwa i przyjemna. Pozwala poczuć się lepiej nie tylko psychicznie, ale także fizycznie. Prawidłowy oddech jest też bardzo ważny w trakcie uprawiania sportu lub praktykowania jogi.

Jeżeli interesujesz się metodami na poprawę samopoczucia, zajrzyj na stronę https://www.welbi.pl/. Jest to serwis o zdrowiu psychicznym i fizycznym, który promuje holistyczne podejście do zdrowia. Znajdziesz tam porady zdrowotne, które zawierają tylko rzetelne informacje, potwierdzone przez specjalistów.

Zatrzymaj się i nie daj się ponieść emocjom

Ważne jest, abyś nie reagował od razu na daną sytuację. W przeciwnym razie możesz łatwo dać się ponieść emocjom. Często wtedy człowiek mówi lub robi rzeczy, których nie do końca chce. Później pojawia się żal i wstyd. Jeżeli działasz gwałtownie, możesz zranić inną osobę lub sprawić, że wasza relacja zostanie zepsuta. Zamiast reagować, weź głęboki wdech, skieruj swoje myśli na coś innego, medytuj lub przeproś i wyjdź na chwilę do innego pomieszczenia.

Naucz się mówić o swoich uczuciach

Pamiętaj, że tłumienie emocji powoduje narastanie uczucia frustracji. Dlatego powinieneś nauczyć się mówić otwarcie o tym, co Ci przeszkadza lub sprawia, że czujesz się źle. Musisz być przy tym delikatny, aby nie zranić uczuć drugiej osoby. Właściwa komunikacja z innymi ludźmi jest kluczem do rozwiązania wielu problemów.

Umiejętność komunikowania uczuć i wyrażania siebie to asertywność. Można ją rozwijać w każdym wieku. Aby to zrobić, udaj się do psychologa lub specjalnego mentora. Trening asertywności jest dostosowywany indywidualnie do każdej osoby. Istnieje także możliwość uczestniczenia w zajęciach grupowych.

Myśl o przyjemnych rzeczach

W radzeniu sobie z negatywnymi emocjami pomaga pozytywne myślenie. Staraj się przez kilka minut skupić na czymś, co sprawia Ci przyjemność. Możesz przywołać swoje najlepsze wspomnienie lub przenieść się myślami w ulubione miejsce (np. nad morze, jeżeli uspokaja Cię szum fal). Dzięki temu Twój organizm wytworzy endorfiny, które poprawią Twój nastrój. Zyskasz też czas, aby ochłonąć i podejść do problemu na spokojnie.

Komentarze