Nerwoból międzyżebrowy - czym jest? Profilaktyka, objawy nerwobóli międzyżebrowych

Nerwoból międzyżebrowyNerwobóle międzyżebrowe to dość niepokojąca przypadłość, która powstaje w wyniku uszkodzeń nerwów, na przykład wskutek urazów, skrzywień kręgosłupa, przewlekłych stanów zapalnych, chorób takich jak borelioza lub osteoporoza, a nawet z powodu niedoboru witamin.

Przypadłość ta powoduje ból w obrębie klatki piersiowej, co część z nas może mylnie interpretować jako ból serca, czyli objaw potencjalnie zagrażający życiu. Dlatego zawsze warto zasięgnąć porady lekarskiej, aby wykluczyć groźne choroby i uspokoić swoje myśli. Oprócz tego musimy się nauczyć rozróżniać bóle pochodzenia nerwowego od innych, bardziej niebezpiecznych, a także im zapobiegać - co jest oczywiście możliwe, jeśli wprowadzimy drobne zmiany w swoim stylu życia i diecie.

Nerwoból a inne choroby - objawy. Jak je odróżnić?

Gdy coś nas boli w klatce piersiowej najczęściej zakładamy najgorsze - zawał mięśnia sercowego. Ból podczas zawału jest jednak zlokalizowany centralnie za mostkiem, choć rozlewa często na całą klatkę piersiową, promieniuje do szyi i szczęki lewej ręki lub brzucha. Jest to ból gniotący, kujący lub uciskający, bardzo często towarzyszy mu pieczenie przypominające zgagę. Ból ten narasta, nie ustępuje podczas zmiany pozycji. Towarzyszą mu najczęściej silne duszności, skrajne zmęczenie, kaszel i zimne poty. Czasem występują nudności.

Inną chorobą, która może być mylona z nerwobólami, jest rozwarstwienie aorty. Objawy przypominają zawał serca, choć ból może być wędrujący, tzn. zaczyna się obok serca, a potem może być zlokalizowany na górze klatki piersiowej czy w brzuchu. Ból jest nagły, bardzo silny. Często pojawiają się wymioty.

I ostatnia pozycja, czyli zapalenie osierdzia - w tym wypadku także ból jest zlokalizowany bezpośrednio za mostkiem, jest silny, kujący i promieniować może do barku, brzucha lub szyi. Bólowi często towarzyszy kaszel, podwyższona temperatura ciała, silne zmęczenie i przyspieszona akcja serca.

Bóle nerwowe - w tym przypadku ból jest zlokalizowany w większości przypadków po boku klatki piersiowej, dość często można wskazać jego źródło między żebrami, choć często także promieniuje, ale najczęściej na łopatkę lub wzdłuż żeber. Ból ten może się nasilać lub zmniejszać zależnie od przybranej pozycji. Choć sam w sobie nie powoduje duszności, może utrudniać wzięcie głębokiego wdechu. Wzmaga się też podczas kaszlu czy kichania i ruchów tułowia.

Należy pamiętać, że wszystkie te groźne choroby nie pojawiają się ot tak u zdrowych, dbających o siebie ludzi. Jeśli boisz się zawału (a chyba każdy się go boi) pomyśl, dlaczego nie zmienisz diety na zdrowszą? Nikt nie mówi, że musisz mieć idealny jadłospis, ale samo wyłączenie z diety tłustych mięs, produktów przetworzonych i słodyczy, a zastąpienie ich roślinami strączkowymi, warzywami i owocami doda Ci kilka lat życia - co najważniejsze - zdrowego i spokojnego. Osoba, która dba o siebie, nie ma się czego bać, choć zgubne jest to, że wielu osobom wydaje się, że ich dieta jest zdrowa, a wcale taka nie musi być, więc warto zgłębić się w informacje na temat wpływu pożywienia na ciało lub przynajmniej powiększyć asortyment spożywanych produktów o jak największej ilości warzyw, strączków i kasz w diecie - to produkty, które od dawna znane są z właściwości prozdrowotnych.

Nerwobóle międzyżebrowe - profilaktyka

Minimalizacja stanów zapalnych
To wróg naszego zdrowia numer 1, gdyż sprzyjają powstawaniu nie tylko nerwobólów międzyżebrowych, a w zasadzie większości chorób, z nowotworami i zawałem serca włącznie. Czynnikiem, który potwornie wpływa na zdrowie i zwiększa ilość stanów zapalnych, jest dym tytoniowy - jeśli palisz papierosy, naprawdę warto przestać, albo przynajmniej ograniczyć to do minimum.

Redukcja alkoholu
Druga jakże popularna używka, która wzmacnia stany zapalne to właśnie alkohol. Do dziś niektórzy lekarze polecają picie piwa na kamienie nerkowe, co jest po prostu szczytem niewiedzy, bo piwo, działając prozapalnie na nerki, jeszcze mocniej je obciąża. Unikaj alkoholu w miarę możliwości, a nerwobóle będą występować rzadziej.

Walka ze stresem
Nerwobóle mogą brać się z nerwów, stąd wiele osób myśli, że ich nazwa odnosi się właśnie do zdenerwowania. Stres także wzmaga zapalenia w organizmie, co sprzyja zniszczeniu tkanki nerwowej. O ile nie mamy zbyt dużego wpływu na ilość czynników stresujących w naszym życiu, tak możemy nauczyć się radzić sobie lepiej ze stresem. Pomocny będzie tu zdrowy, długi sen, podczas którego spada poziom hormonów stresu, zaś wzrasta ilość produkowanych przez organizm hormonów szczęścia (serotonina i dopamina) oraz uspokajającego GABA (kwasu gamma - aminomasłowego). W trakcie dnia postaw na medytację - już 15 minut bardzo głębokiego, powolnego oddechu, na którym się koncentrujesz, da Ci silny efekt uspokajający - działa niesamowicie skutecznie.

Picie naparu z babki zwyczajnej
Oprócz eliminacji stanów zapalnych jest też jedna bardzo mało znana rada, którą warto stosować, gdy masz nerwobóle - zakup suszone liście babki zwyczajnej i pij z nich napar, najlepiej dwa razy dziennie. Smak ma dość przyjemny, lekko trawiasty. Działanie - bezcenne. Okazuje się, że zawarta w tej znanej wszystkim roślinie aukubina przyspiesza regenerację tkanki nerwowej!

I oczywiście pamiętaj o tym, by siedzieć prosto! Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że trzeba trzymać kręgosłup prosto, albo po prostu o tym zapominamy.

Dieta na nerwobóle międzyżebrowe

Ciało po dłuższym czasie spożywania niewłaściwego jedzenia przestaje prawidłowo funkcjonować - większość z nas spożywa zdecydowanie za dużo mięsa, które wykazuje działanie prozapalne - szczególnie mięsa czerwone. Warto częściej, zamiast mięs zjeść:

  • fasolę,
  • soczewicę,
  • ciecierzycę,
  • soję (która swoją drogą jest niesamowicie zdrowa, ale mity, które wokół niej urosły hamują nas przed jej spożywaniem).

Moda na wegetarianizm czy weganizm ma tę zaletę, że nawet jeśli nie zamierzasz być wege, dla zdrowia możesz włączyć do swojego jadłospisu więcej bezmięsnych dań, bo w ostatnich latach powstały setki ciekawych przepisów dla każdego, które urozmaicą Ci dietę i przy okazji pomogą szybciej wyleczyć nerwobóle.

Z drugiej strony "atakuj" swoje ciało produktami, które mają zgoła przeciwne działanie, czyli przeciwzapalne. Do tych produktów zaliczamy zdecydowaną większość warzyw, a szczególnie:

  • czerwoną cebulę,
  • kapustę,
  • brokuła,
  • kalafior,
  • papryki (zwłaszcza ostre odmiany),
  • czosnek,
  • pomidor,
  • bataty,
  • marchew,
  • jarmuż,
  • szpinak,
  • burak.

Następnie - owoce, w szczególności jagodowe, czyli:

  • czarne jagody,
  • borówkę amerykańską,
  • wiśnie, truskawki,
  • maliny,
  • agrest,
  • porzeczki
  • żurawinę,

a także cytrusy, czyli:

  • pomarańcze,
  • mandarynki,
  • grejpfrut,
  • pomelo.

Poza tym:

  • orzechy włoskie,
  • migdały,
  • zieloną herbatę,
  • większość ziół (bazylia, oregano, tymianek, rozmaryn, szałwia).

Produktami o najsilniejszym działaniu przeciwzapalnym są: oliwa z oliwek (extra virgin), imbir i kurkuma.

Stosując porady zawarte w tym i poprzednim punkcie, całkiem prawdopodobne, że po jakimś czasie zapomnisz o nerwobólach. Oczywiście jeśli ich przyczyną są skrzywienia kręgosłupa lub inne choroby, konsultacja z lekarzem i podjęcie konwencjonalnego leczenia jest koniecznością! Jeśli jednak nie ma wyraźnej przyczyny Twoich dolegliwości, najpewniej to stan zapalny jest winowajcą, a jak już wiesz - można go bardzo łatwo wyleczyć. Pamiętaj jednak, że wymaga to nieco czasu, bo zmian w organizmie, na które pracujemy latami nieświadomej, źle zbilansowanej diety, nie cofniemy całkowicie w miesiąc.

Komentarze