Od czego zależy tempo odchudzania?

Tempo odchudzaniaRozpoczął się czas wakacji. Często dopiero przed samym wyjazdem na urlop uświadamiamy sobie,  że warto trochę poprawić swoją figurę i zadbać o siebie. Czasu nie ma za wiele i trzeba działać szybko, więc rozpoczyna się gorączkowe poszukiwanie "diety cud". Niestety figury, na którą pracowaliśmy latami nie uda się zmienić w kilka dni.

Szybkie odchudzanie - czy jest możliwe?

Musimy mieć świadomość, że szybka utrata wagi, wynika z utraty masy mięśniowej oraz spadku nawodnienia organizmu, a nie spalenia nadmiarowej tkanki tłuszczowej.

Gdy nagle restrykcyjnie ograniczamy ilość pożywienia, nasz organizm zaczynie oszczędnie gospodarować energią i uruchomi szereg mechanizmów hamujących proces spalania tkanki tłuszczowej. Metabolizm ulegnie spowolnieniu, tak aby rezerwy tłuszczu nie zostały naruszone.

Efekt takiego odchudzania jest krótkotrwały. Choć w trakcie restrykcyjnej, niskokalorycznej diety waga ulegnie redukcji, co związane będzie z utratą płynów. Rezerwy tłuszczu nie zostaną jednak uszczuplone, a wręcz przeciwnie mogą one nawet ulec zwiększeniu.

Skutkiem takiego odchudzania będzie szybki przyrost masy ciała w stosunku do wagi wyjściowej, gdy tylko zrezygnujemy z restrykcyjnej diety, na rzecz bogatokalorycznego hotelowego menu. Dlatego nie warto wierzyć w obietnice szybkich efektów i dawać się wciągnąć w diety, które zakładają ubytek wagi 2 kg w 2 dni.

Żeby osiągnąć dobre i trwałe rezultaty odchudzania musimy zastosować indywidualnie dobraną i odpowiednio zbilansowaną dietę, która umożliwi stopniową utratę wagi.

Jak szybko chudnąć?

To, jak szybko będziemy tracić zbędne kilogramy przy prawidłowo dobranej diecie jest zależne od naszej obecnej wagi, a w szczególności zawartości tkanki tłuszczowej i mięśniowej oraz szybkości metabolizmu naszego organizmu. Parametry te można określić przeprowadzając badanie na analizatorze składu ciała. W gabinetach Projekt Zdrowie do końca sierpnia taką analizę można wykonać bezpłatnie.

Zdrowy tempo chudnięcia przeciętnie zakłada ubytek masy tkanki tłuszczowej na poziomie 0,5-1,0 kg tygodniowo.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku bardzo wysokiej wagi ciała i zawartości tkanki tłuszczowej z przedziału otyłości, spadki te mogą być nieco większe. Jest to związane z procentowym ubytkiem masy ciała podczas chudnięcia, który w przypadku osób o wysokiej wadze, będzie mniejszy. Nieco większa utrata kilogramów u takich osób, jest mniej zauważalna i nie wpływa negatywnie na funkcjonowanie organizmu.

Osoby o prawidłowej masie ciała, które chcą jedynie szlifować sylwetkę, powinny mieć odpowiednio mniejsze ubytki tkanki tłuszczowej w stosunku do średnich założeń.

Ile konkretnie mogę schudnąć?

Badania naukowe wykazują, że w ciągu jednej doby jesteśmy w stanie spalić maksymalnie 69 kcal z każdego posiadanego kg tłuszczu. Żeby zobrazować te dane posłużmy się przykładem.

80 kg mężczyzna z dwudziesto procentową zawartością tkanki tłuszczowej chce tracić wagę w tempie maksymalnym. Zawartość tkanki tłuszczowej w ciele mężczyzny wynosi 16kg. Przy uwzględnieniu, że ze spalenia 1 kg tłuszczu tkankowego pozyskujemy 7830 kcl, otrzymamy następujące wyniki. Dzienny ubytek masy ciała u tego mężczyzny będzie wynosił około 140g, a tygodniowy około 1 kg.

Najlepsze efekty uzyskamy wtedy, jeśli zgłosimy się do specjalisty, który pomoże ustalić racjonalną dietę i będzie monitorował sam proces ale też tempo chudnięcia, reagując odpowiednio gdy odchudzanie przebiega za szybko lub za wolno - tłumaczy Anna Kacperkiewicz, dietetyk Projekt Zdrowie w Wadowicach. Musimy pamiętać że maksymalne tempo odchudzania możemy osiągnąć przy bardzo dużym zaangażowaniu zarówno w przestrzeganie zaleceń zbilansowanej diety jak i stosowanie regularnej aktywności fizycznej - dodaje.

Co spowalnia odchudzanie?

Na spowolnienie procesu chudnięcia może mieć bowiem wpłynąć wiele czynników. Często dzieje się tak w wyniku nie przestrzegania zaleceń dietetycznych. Jeżeli stosujemy dietę redukcyjną, a okazjonalnie skusimy się na coś bardzo kalorycznego, możemy zniweczyć tym cały wcześniejszy czas wyrzeczeń.

Stosując dietę, która nie zostanie odpowiednio dostosowana do potrzeb naszego organizmu możemy narazić się na niedobory składników odżywczych np. witamin lub minerałów. Niedobory te będą skutkować spadkiem efektów lub zatrzymaniem procesu chudnięcia.

Żeby proces odchudzania przebiegał prawidłowo musimy zastosować racjonalny plan żywieniowy, dopasowany do naszych potrzeb. Proces chudnięcia nie może być gwałtowny, lecz stopniowy dzięki czemu możliwe będzie utrzymanie osiągniętych wyników. Warto także zadbać o codzienną aktywność fizyczną, która pomoże w szybszym dotarciu do wymarzonego celu wagowego.

Anna Kacperkiewicz, Projekt Zdrowie Wadowice - dietetyk w gabinecie dietetycznym projektzdrowie.info w Wadowicach.

Ocena: 4.8

Komentarze

Karina
Według mnie szybkie odchudzanie absolutnie nie jest możliwe. Nagły spadek wagi nie jest normalny ani zdrowy. Przy odchudzaniu trzeba uzbroić się jednak w cierpliwość by nie uzyskać efektu jojo.
https://byc-zdrowym.pl/blog-zdrowiu-nasze-porady/