Odwodnienie - jego objawy oraz skutki

Odwodnienie organizmuOdwodnienie organizmu i jego objawy oraz skutki

Odwodnienie organizmu to groźny stan, który szczególnie zagraża osobom starszym i dzieciom. Wiele ludzi myśli, że odwodnić możemy się tylko w czasie wysokich upałów, ale to nie prawda, gdyż możemy się odwodnić również w samym środku zimy lub podczas chorób. Odwodnienie do wielu problemów ze zdrowiem - w tym śmierci, dlatego warto wiedzieć kilka rzeczy o tym zjawisku.

Człowiek, który jest odwodniony w 10-15% umiera, a mało kto wie, że uczucie pragnienia to oznaka tego, że jesteśmy odwodnieni już 2-3%. Skutkami odwodnienia są zaparcia, zaburzenia koncentracji, bóle brzucha, niewydolność nerek, napady drgawkowe, niekontrolowany spadek ciśnienia krwi, śpiączka, zawał oraz wyżej już wymieniony, zgon.

Doprowadzić się do  odwodnienia jest bardzo łatwo przede wszystkim przez nieregularne picie wody zwłaszcza w gorące dni (można stracić nawet do 10 litrów wody), ale też przyczynami odwodnienia są np. wymioty, nadmierna potliwość, biegunka, gorączka, wysiłek fizyczny. Ku odwodnieniu mogą się przyczynić również leki, które spożywają osoby chore na serce lub osoby, zażywające suplementy odwadniające, bądź środki przeczyszczające. Do  odwodnienia może doprowadzić również niewłaściwa dieta, bogata w dużą ilość soli i błonnika. Alkohol, kawa, a nawet herbata potrafią odwodnić, dlatego nie należy spożywać tych trunków w dużych ilościach.

Objawy odwodnienia. Jak rozpoznać odwodnienie?

Objawy odwodnienia to uczucie pragnienia, zmęczenia, zmniejszony apetyt, bóle głowy i gorszy nastrój (2-3% odwodnienia). Po utracie około 4% mogą nastąpić wymioty, biegunki oraz nudności. Po stracie ok. 8% dochodzi do dezorientacji, problemów z oddychaniem oraz zawrotów głowy. Przy dalszym odwodnieniu następuje zgon. Należy zapamiętać, że jak jesteśmy bardziej odwodnieni to mniej się pocimy. Gdy jesteśmy odwodnieni można to zaobserwować na naszej skórze, która stała się sucha i straciła swoją elastyczność. Także przy pobieraniu krwi można niemalże od razu zaobserwować, że nasza krew jest bardziej gęsta. Kolejnym objawem odwodnienia jest ciemny mocz, kiedy jesteśmy odpowiednio nawodnieni jest on jasnożółty.

By zapobiec odwodnieniu

Aby zapobiec odwodnieniu naszego organizmu, trzeba przede wszystkim dużo pić, co najmniej 2 litry dziennie i nie czekać, aż najdzie nas pragnienie. Amerykańscy naukowcy żywienia stwierdzili, że największą ilość wody należy pić od razu po przebudzeniu, czyli około 0, 7 litra wody. Oczywiście w trakcie dnia nie musimy się ograniczać do zwykłego picia wody, wodę możemy znaleźć również w innych napojach oraz jedzeniu. W zależności od przyczyny utraty wody w naszym organizmie, można sięgnąć po inne napoje, np. w wyniku utraty wody poprzez wysiłek fizyczny możemy sięgnąć po specjalne napoje izotoniczne lub soki. Jeśli nastąpiło odwodnienie w wyniku biegunki lub wymiotów, można podać tzw. doustne płyny nawadniające (DPN), w składzie których, w ściśle określonych proporcjach znajduje się woda, glukoza oraz potrzebne przy odwodnieniu nam elektrolity. Należy pamiętać, że po upływie 15 min. od chwili skończenia wymiotowania, picie należy podawać w niewielkich ilościach i lepiej, żeby to nie były soki lub gazowane, czy też "wygazowane" napoje. W trakcie biegunki także powinno się unikać słodzonych napojów lub soków, bo to tylko pogorszy sprawę.

Nasze ciało składa się w 60% z wody, a niestety większość ludzi jest odwodniona. Troszcząc się o swoje zdrowie i sylwetkę, nie można zapominać o dostatecznej ilości wody w ciągu dnia, gdyż jest ona potrzebna dla utrzymania właściwej masy ciała, a w naszym życiu odgrywa ona bardzo ważną rolę.

Komentarze