Pomysły na zdrowe desery fit

Naturalny deser fitNie jadasz deserów, bo obawiasz się przytyć? Słowo "deser" kojarzy Ci się z czymś kalorycznym, ciastkiem lub czekoladką? Nie musi tak być, desery również mogą być smaczne i zdrowe oraz co najważniejsze: mało kaloryczne!

Zdrowe desery - czy to możliwe?

Deser do tej pory kojarzył Ci się z czymś słodkim, kalorycznym, niezdrowym ale smacznym… Jeśli nie chcesz rezygnować z deserów, zastąp je zdrowszymi wersjami, przygotowanymi w domu, pełnymi owoców, a nawet warzyw. Wykorzystuj do ich przygotowywania jogurt naturalny, brązowy cukier, miód. Takie desery z powodzeniem można jeść nawet wtedy, gdy jesteśmy na diecie. Poniżej przepisy na smaczne i zdrowe desery: fit-ciasta, ciasteczka, kisiel, galaretkę, koktajle owocowe, ptasie mleczko, a nawet czekoladę! Wypróbuj je wszystkie!

Pełnoziarnista tarta z owocami

Tarta pełnoziarnista jest alternatywą dla ciasta z cukierni, a jest nie mniej smaczna. Aby przygotować to smaczne ciasto potrzebujemy 200 g mąki pełnoziarnistej i tyle samo masła, najlepiej, gdyby było schłodzone. Do tego pół szklanki brązowego cukru, odrobina mleka i łyżeczka proszku do pieczenia. Zagniecione ciasto przełóż do formy i piecz 45 minut w temperaturze 180 stopni z termoobiegiem. Następnie przygotowujemy krem do tarty, potrzebujemy puszki schłodzonego mleczka kokosowego, kilku kostek białej czekolady, mały kartonik malin lub inne owoce, np. banany. Mleczko ubijamy, dodajemy do kremu roztopioną w kąpieli wodnej czekoladę, wykładamy na ciasto, dekorujemy malinami lub innymi owocami. Ciasto najlepiej smakuje schłodzone.

Domowy kisiel z owocami

Lubisz kisiel, ale te z paczki wydają Ci się naładowane chemią i cukrem? Przygotuj w domu fit-kisiel, który bez obaw zjesz i podasz swojemu dziecku. Do garnka przekładamy owoce, np. jagody, wiśnie, truskawki, zalewamy wodą, dodajemy cukier i zagotowujemy, następnie gotujemy kilka minut na małym ogniu. W wodzie rozprowadzamy mączkę ziemniaczaną i dodajemy do owoców kisiel zagotowujemy i zestawiamy z ognia, jest gotowy! Można zjeść go z kleksem z jogurtu naturalnego i dodatkowo posypać pestkami dyni lub słonecznika. Na bazie kisielu można przygotować smaczną zupę owocową i podać ją z makaronem: doskonały deser a nawet może zastąpić obiad w upalne dni!

Koktajl z owocami i jogurtem

Jeśli marzy Ci się zdrowy i smaczny deser, przygotuj pyszny koktajl z owoców, które… masz w domu! Do tego celu nada się praktycznie wszystko: miękkie jabłko, gruszka, truskawki, brzoskwinie, pomarańcze, ananas, banan, winogrono… możesz potraktować owoce blenderem lub wyciskać za pomocą wyciskarki. Do koktajlu dodaj mleko lub jogurt naturalny. A może skusisz się na delikatne połączenie ananasa, banana i mleka kokosowego? Gotowy koktajl możesz posypać wiórkami kokosowymi, zyskasz smaczny koktajl o przyjemnym, wakacyjnym smaku… Pamiętaj jednak, by nie łączyć kiwi czy borówek z mlekiem: koktajl zwarzy się i będzie gorzki! Zamiast cukru osłodź koktajl miodem. Możesz zetrzeć odrobinę wanilii lub dodać cynamonem: aromat koktajlu będzie jeszcze ciekawszy.

A może skusisz się na koktajl warzywny? Przygotuj smaczny koktajl ze szpinakiem. Doskonale smakuje w połączeniu z jabłkiem i bananem, to prawdziwa bomba witaminowa, zawiera również dużo żelaza. Ciekawą propozycją jest również koktajl z buraka, jagód i jogurtu z dodatkiem soku pomarańczowego, doskonale smakuje schłodzony. Kolejna propozycja to połączenie natki pietruszki, zielonego ogórka oraz jabłka. Mikstura przyspiesza przemianę materii. A może miks pomidora, jogurtu naturalnego z odrobiną selera i przyprawy curry?

Domowa galaretka z owocami

Doskonałym pomysłem na fit-deser jest domowa galaretka. Zaczynamy od przygotowania kompotu z owoców: bazy do galaretki. Jeśli chcesz, zrób go więcej, schłodź i otrzymasz smaczny napój, alternatywę dla słodkich soków sklepowych oraz napojów gazowanych, za to o wiele zdrowszy! Aby przygotować z kompotu galaretkę, należy dodać do niego rozrobioną porcję żelatyny: proporcje względem ilości płynu znajdziemy na opakowaniu. Galaretkę możemy przelać do miseczek, pucharków czy słoiczków.  Sama galaretka nadaje się doskonale do przygotowania wielu deserów, można ją jeść samą, dodać do lodów lub pokroić w kawałeczki i zanurzyć w gorzkiej, płynnej czekoladzie, przygotowując domowe cukierki.

Domowa gorzka czekolada z bakaliami

Uwielbiasz czekoladę, ale nie jesz jej zbyt wiele w obawie przed przybraniem kilogramów? Poza tym wiesz, że w sklepowej czekoladzie znajdują się sztuczne aromaty i konserwanty… A może przygotujesz smaczną i zdrową czekoladę w domu i samodzielnie ustalisz, ile cukru będzie zawierała? Taka czekolada to źródło magnezu oraz sposób na doskonały nastrój. Przystępujemy więc do pracy. Zagotuj szklankę mleka, dodaj pół kostki masła i mieszaj do rozpuszczenia. Następnie wsyp niecałe pół szklanki cukru (lub mniej, będzie bardziej gorzka) i 3 łyżki kakao (lub więcej, będzie mocniejsza w smaku). Wszystko przelej do naczynia, dodaj 200 gramów mleka w proszku i miksuj, aż masa czekoladowa będzie gładka. Jeśli marzy Ci się czekolada z bakaliami, dodaj je teraz: wsyp do miski orzechy, rodzynki, skórkę pomarańczową, suszoną żurawinę, itp. Masę przełóż do foremki i wstaw do lodówki. Kiedy stężeje, czekolada jest gotowa. Możesz pokroić ją na mniejsze kawałki i podać gościom, z pewnością zasmakuje im o wiele bardziej niż ta, którą można kupić w sklepie.

Ciasto marchewkowe z orzechami

Chcesz upiec zdrowe i smaczne ciasto, które nie sprawi, że będziesz czuć się ciężko? Upiecz ciasto marchewkowe, pięknie się prezentuje i smakuje wybornie! Ubij dwa jajka, dodaj do nich niecałą szklankę drobnego cukru (może być cukier brązowy), ubijaj dalej, dolej (cały czas ubijając) pół szklanki oleju. Piekarnik nastaw na 150 stopni, aby się nagrzał i dokończ ciasto. Do masy dodaj szklankę mąki, starte marchewki, orzechy, proszek do pieczenia, dopraw wszystko cynamonem i wymieszaj. Wyłóż ciasto do formy i piecz przez godzinę, sprawdzaj patyczkiem, czy ciasto jest już dobre. Gotowe ciasto możesz przełożyć smacznym kremem z serka mascarpone i masła. Na górze ułóż orzechy do dekoracji. Ciasto marchewkowe można również przygotować w formie babeczek, tam uwielbianych przez dzieci. To dokonały sposób na przemycenie warzyw w… deserze!

Legumina cytrynowa

Białka ubijamy na sztywno, żółtka ubijamy z cukrem, dodajemy je do białka, delikatnie mieszamy. Przygotujemy porcję żelatyny, odstawiamy do przestygnięcia. Do masy jajecznej dodajemy sok z cytryny i żelatynę, od razu przekładamy do miski i wstawiamy do lodówki. Po około godzinie pianka jest gotowa: ten smaczny deser doskonale smakuje z sokiem owocowym, np. domowym sokiem z malin. Możemy przygotować również leguminę w innych smakach, np. dodając do niej zamiast soku z cytryny odrobinę kakao lub zamiast żelatyny galaretkę truskawkową. Leguminę z powodzeniem możesz potraktować również jako masę do ciasta, np. biszkoptu i udekorować na wierzchu owocami.

Domowe ptasie mleczko

Uwielbiasz ptasie mleczko ale to sklepowe ma za dużo kalorii? Przygotuj je w domu! Zawiera co prawda śmietanę ale i zdrowe składniki: dużo białka z serków homogenizowanych oraz galaretkę i owoce. Dobrze schłodzoną śmietanę 30% ubijamy na sztywno, dodajemy dwa serki homogenizowane w danym smaku (np. truskawkowe), słodzimy do smaku, do masy wlewamy galaretkę (np. truskawkową), przekładamy do miski i schładzamy. Na górze możemy przygotować dekoracje z danych owoców (np. truskawek). Takie ptasie mleczko można przygotować również w pucharkach, przełożyć owocami oraz polać jogurtem naturalnym i posypać wiórkami gorzkiej czekolady: smaczny deser gotowy!

Ciasteczka owsiane

Pyszne ciasteczka będą smacznym deserem ale i przekąską, którą można zabrać ze sobą do pracy. Roztapiamy 100 gramów masła, do miski wsypujemy 1,5-2 szklanki płatków owsianych, 3-4 łyżki mąki, tyle samo brązowego cukru (cukier z powodzeniem możesz zastąpić miodem), łyżeczkę proszku do pieczenia oraz dowolnie wybrane ziarna, np. pestki dyni czy słonecznika. Mieszamy z roztopionym masłem, dodajemy2 jajka, mieszamy i odstawiamy całość na około godzinę. Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni, na blaszce układamy papier do pieczenia, robimy kleksy z masy i lekko spłaszczamy. Ciasteczka pieczemy 15-20 minut, smacznego!

Pieczone jabłko z cynamonem

Przepyszny deser dla każdego, bez względu na wiek. Wybierz duże winne jabłko, odetnij czubek (zachowaj go!) wydrąż owoc, wycinając gniazdo nasienne ale zachowując miąższ, dodaj do miąższu sparzone rodzynki i inne ulubione bakalie, np. suszone owoce, dopraw brązowym cukrem i cynamonem do smaku. Farszem napełnij jabłka, przykryj je czubkami i piecz około 15 minut w piekarniku w temperaturze około 170-180 stopni. Pieczone jabłka z pewnością będą ulubionym deserem Twojego dziecka, smacznego!

Komentarze