Potas w organizmie. Nadmiar, niedobór potasu

PotasPotas w organizmie - rola, nadmiar i niedobór potasu

Potas jest kluczowym pierwiastkiem dla zachowania zdrowia umysłu i systemu krwionośnego. Pełni funkcję elektrolitu. Znaczy to, że rozpuszcza się w wodzie i przewodzi ładunki elektryczne. Obok magnezu i sodu jest najliczniejszym minerałem wydalanym wraz z potem.

Jego niedobory zdarzają się nierzadko, ale bywają niezauważane ze względu na niski poziom wiedzy społeczeństwa o skutkach niedoboru tegoż pierwiastka.

Wielu ludzi zapomina, że ten cenny makroelement jest antagonistą sodu, a więc w środowisku nadmiernie zaopatrzonym w sód potrzeba nam dla równowagi więcej potasu.

Smutna prawda jest taka, że przeciętny Polak wraz z solą spożywa aż czterokrotnie więcej sodu, niż potrzebuje, a to doprowadza do zachwiania równowagi elektrolitowej w organizmie, która może skończyć się rozstrojem pracy serca i nerwów. Potas gromadzi się w komórkach i jest nieodłącznym elementem funkcjonowania tzw. pompy sodowo-potasowej. Sód wyciąga wodę z komórek, a potas ją tam zatrzymuje, a więc logiczne, że trzeba jakoś wyrównać poziom obu pierwiastków. Ludzie zazwyczaj zapominają o potasie, a sodem zapychają się jak maniacy, co doprowadza do wysychania komórek i zwiększenia objętości płynów ustrojowych. To z kolei przyczynia się do wzrostu ciśnienia tętniczego, uszkodzeń DNA (na skutek zbyt małej ilości wody w komórce zaczyna ona powoli obumierać) i rozstroju pracy mięśni. Polecamy więc na wszelki wypadek jeść więcej potasu - nie tylko zrobisz tym wspak soli, która jest plagą dla zdrowia dzisiejszego Kowalskiego, ale też zabezpieczysz swoje ciało przed wieloma niemiłymi przypadłościami.

Zapotrzebowanie na potas

U dzieci do w wieku 7-9 lat zapotrzebowanie na potas sięga 3700 mg dziennie, potem wzrasta do 4100 w przypadku dzieci dwunastoletnich, a u dorosłych jest to 4700 mg. Kobiety w okresie karmienia piersią powinny spożywać go 5100mg. Na utratę potasu są szczególnie narażeni sportowcy, ponieważ, jak już wspomniałem, wydalają go wraz z potem. Sięganie po napoje izotoniczne ułatwia organizmowi uzupełnienie wypoconego minerału. Ważne jest też kontrolowanie podaży tego minerału podczas biegunki- odwodnienie skutecznie pozbawia nas złóż potasu, przez co czujemy się jeszcze gorzej, kiedy mamy grypę żołądkową. Nie ważne, czy masz wymioty, czy tylko biegunkę - zawsze staraj się podczas tej niemiłej choroby uzupełniać elektrolity. Osoby zażywające leki moczopędne również powinny dbać o duże spożycie potasu. Pewne badania pokazują, że spożycie potasu w większej ilości u osób z nadciśnieniem powodowało jego stałe obniżenie o kilka punktów w skali miesiąca. Nie na darmo mówi się, że potas jest sojusznikiem serca.

Potas - źródła w diecie, pokarmach

Nadmiar i niedobór potasu

Nadmiar potasu jest u ludzi zdrowych odfiltrowywany przez nerki i wydalany z moczem, niemniej u tych, którzy borykają się z chorobami nerek, należy zachować ostrożność, jeżeli planuje się zwiększyć spożycie potasu. Niedobory tego pierwiastka są znacznie częstsze, jednakowoż łatwe do uzupełnienia dietą. Zdarzają się osobom chorym na serce, jedzącym dużo słonych produktów, aktywnym fizycznie, lub narażonym na upały. Objawami niedoboru potasu są przemęczenie, brak koncentracji, kurcze mięśni, nieregularna praca serca, czy też zawroty głowy. Niedobór potasu prowadzi do retencji wody i zakwaszenia organizmu.

Występowanie potasu w produktach spożywczych

Nie sięgaj po suplementy potasu - łatwo go przedawkować podając go sobie ze sztucznych źródeł. Na szczęście w żywności mamy go pod dostatkiem. Dużo potasu mają banany, ziemniaki, czy też owoce cytrusowe. Znajdziesz go także w orzechach, kapuście, szpinaku, roślinach strączkowych, grzybach, czy też pomidorach. Pamiętaj, że naturalny potas jest dużo lepszy dla ciała i dużo lepiej się wchłania, niż ten z tabletek. Poza tym dbaj o to, by nie solić swoich pokarmów- i tak zapewne spożywasz już zbyt dużo soli w produktach gotowych, pieczywie, mięsie i serach.

Potas w produktach spożywczych

Źródła potasu

Komentarze