Poziom cholesterolu a zdrowie

Poziom cholesteroluO cholesterolu i jego szkodliwości dla organizmu powstały już setki publikacji. W całym tym natłoku informacji trudno jest wyśledzić najnowsze wyniki badań i dostrzec zmianę stosunku lekarzy do tematu cholesterolu. Okazuje się, że można na przykład spokojnie spożywać jajka (nawet do 10 sztuk tygodniowo), bez obawy o cholesterol - zawierają one bowiem niezbędne kwasy tłuszczowe, które działają korzystnie na poziom cholesterolu w organizmie.

Czym różni się zły cholesterol od dobrego?

Cholesterol zbudowany jest z lipoprotein, czyli związków tłuszczowo-białkowych. Wyróżnia się w nim dwie frakcje: LDL (złą) oraz HDL (dobrą). Ta pierwsza ma dużo mniejszą gęstość niż HDL i pełni zupełnie inną funkcję w organizmie. Jej zadanie polega na transporcie cholesterolu z wątroby do komórek ciała. Rolą frakcji HDL jest transport zbędnego cholesterolu do wątroby, przez którą jest przetwarzany, a następnie magazynowany lub wydalany z żółcią.

Fakty i mity na temat cholesterolu

Nieprawdą jest, że cholesterol jest szkodliwy dla organizmu. Wręcz przeciwnie - jest on niezbędnym składnikiem komórek, hormonów, kwasów żółciowych oraz witaminy D3. Problem stanowi nadmiar frakcji LDL (powyżej 100mg/dl) i niedobór HDL (poniżej 40mg/dl). Całkowite stężenie poziomu cholesterolu w osoczu nie powinno przekraczać 200 mg/dl, ale najważniejsza jest odpowiednia proporcja LDL w stosunku do HDL. Mitem jest również, że głównym źródłem cholesterolu jest spożywana przez człowieka żywność. Faktem jest natomiast, że tylko 15% cholesterolu pochodzi z pożywienia, pozostałe 85% jest wytwarzane przez wątrobę.

Zły cholesterol

Nadmiar frakcji LDL wiąże się z niekorzystnymi skutkami dla organizmu. Osadza się on w tętnicach wieńcowych (w postaci złogów), co doprowadza do ich zwężenia. Dlatego został zaliczony przez lekarzy do czynników ryzyka choroby wieńcowej i udaru mózgu. Na zwiększenie frakcji LDL wpływa palenie tytoniu, nadwaga, brak ruchu, stres oraz nieodpowiednia dieta. Więcej informacji na temat cholesterolu znajduje się na stronie: https://poznajsienatluszczach.pl/2016/07/11/cholesterol.

Jak dbać o prawidłowy poziom cholesterolu?

Lekarze zalecają prowadzenie higienicznego trybu życia, unikanie stresu, aktywność fizyczną, utrzymanie prawidłowej wagi ciała oraz stosowanie zrównoważonej diety. Zaleca się ograniczenie spożywania serów żółtych, wątróbki, kiełbas oraz nasyconych kwasów tłuszczowych i izomerów trans. Wskazane są produkty nie przetworzone, pieczywo gruboziarniste, orzechy, tłuszcze roślinne (oliwa z oliwek, olej rzepakowy i lniany), tłuste ryby morskie (zawierają kwas omega 3) oraz rośliny strączkowe, owoce i warzywa.

Stosowanie odpowiedniej diety może skutecznie uchronić przed chorobą wieńcową.

Ocena: 5.0