Pozytywne myślenie i jego moc. Jak myśleć pozytywnie?

Pozytywne myślenieWe wszystkim widzi pozytywy, zakłada, że mu się uda, jest zawsze uśmiechnięty i namawia wszystkich do działania i ryzykowania. Taki właśnie jest optymista, czyli osoba myśląca pozytywnie: radosna i ciekawa świata. Czy warto być optymistą i myśleć pozytywnie? Co dobrego daje nam pozytywne myślenie?

Czym jest pozytywne myślenie? O założeniach psychologii pozytywnej

Pozytywne myślenie to termin, któremu wiele uwagi poświęca współczesna psychologia. Ta rozległa dziedzina wiedzy stworzyła osobną gałąź, która zajmuje się badaniem pochodzenia szczęścia. Nadano jej nazwę… psychologii pozytywnej. Odłam jest dość młody, jego początki sięgają XX wieku, a dokładniej lat 80-tych i 90-tych, kiedy to kształt tej dziedziny nauki nadał amerykański psycholog, Martin Seligman. To on jest "ojcem" pojęcia psychologii pozytywnej, on sprecyzował jej założenia i poświecił się badaniom, dotyczącym szczęścia w życiu. Co ciekawe, wcześniej Seligman zajmował się cierpieniem i depresją, jest autorem teorii wyuczonej bezradności (czyli biernego zgadzania się na cierpienie).

Psychologia pozytywna, jako młoda dziedzina nauki, ma wielu zwolenników, wiele osób poświęca się badaniom, które mają odpowiedzieć nam na pytanie: co daje nam szczęście w życiu? Jak się domyślamy, prace naukowe na ten temat nie należą do najłatwiejszych, szczęście bowiem jest pojęciem bardzo subiektywnym, oznacza to, że dla każdego z nas jego definicja może być zupełnie inna.

Nie mniej jednak, w procesie poszukiwania życiowego szczęścia, bardzo ważne jest pozytywne myślenie, czyli umiejętność dostrzegania dobra w małych rzeczach oraz optymistyczne spojrzenie na świat.

Pozytywnie myśli - optymista: kim jest i jak się zachowuje?

Osoba, która myśli pozytywnie, nazywana jest optymistą. Człowiek ten kojarzy się nam z kimś uśmiechniętym, radośnie usposobionym. Poza tym, optymista to osoba, która:

  • wszystko widzi w pozytywnym sensie, patrzy na świat niejako przez "różowe okulary";
  • potrafi cieszyć się z małych rzeczy, radują ją drobnostki;
  • ludzi z natury postrzega jako dobrych;
  • ma dobre zdanie o sobie i jest świadomy swojej wartości (choć może - ale nie musi być narcyzem);
  • jest aktywna, chętnie działa, lubi ryzykować, zachęca innych do działania;
  • męczy się nudą, stagnacją, nic nierobieniem;
  • nie obawia się porażek, a traktuje je jako wyzwanie, mobilizację do dalszego działania, cenną lekcję na przyszłość;
  • bywa naiwna i zanadto beztrosko pochodzi do życia, może mieć problemy z przejmowaniem odpowiedzialności za to, co robi.

Moc pozytywnego myślenia, czyli dlaczego warto myśleć pozytywnie?

Zapytasz: dlaczego warto być optymistą? Co pozytywne nastawienie może zmienić w naszym życiu? Poniżej argumenty, które z pewnością przekonają wielu do zmiany myślenia na… pozytywne.

    W psychologii taki mechanizm nazywa się mechanizmem samospełniającego się proroctwa i na pewno przynajmniej raz w życiu doświadczył go każdy z nas. Jeśli o czymś długo myślimy, w końcu się to spełnia. Jeśli więc wyobrażamy sobie porażkę: w końcu ja ponosimy. A co, jeśli myślimy o sukcesie? Tak, po pewnym czasie nasze marzenia staną się rzeczywistością. Warto więc myśleć pozytywnie, optymistycznie i tym samym przyciągać do siebie to, co dobre.

    Optymiści, czyli ludzie myślący pozytywnie są po prostu milej widziani. Ludzie lubią optymistów, ponieważ są to osoby życzliwe, uśmiechnięte, chętne do pomocy, otwarte, aktywne. Ich przybycie sprawia, że wszystkim poprawia się humor, optymiści potrafią "zarazić" swoim sposobem bycia i energią życiową.

    Pozytywne myślenie dobrze wpływa na nasza samoocenę i pewność siebie. Jeśli powtarzasz sobie "Uda mi się, na pewno zrobię to dobrze" - Twoja samoocena szybuje w górę. I bardzo słusznie: jesteś wspaniałą, wyjątkową osobą, a ludzie zalęknieni i zakompleksieni rzadko odnoszą sukcesy.

    Pozytywne myślenie pomaga nam również lepiej znosić porażki. Nawet, jeśli coś nam się nie uda, to - będąc optymistą - o wiele łatwiej i szybciej poradzimy sobie z niepowodzeniem. Pesymista zwykle długo rozpamiętuje porażki, optymista traktuje je jako cenną lekcję na przyszłość i motywację do podejmowania wysiłku po raz kolejny.

    Pozytywne myślenie a zdrowie

    Czy pozytywne myślenie ma jakiś związek z naszym zdrowiem? Oczywiście! Wpływa na nie jak najbardziej… pozytywnie! A dokładniej? Pozytywne myślenie uwalnia endorfiny, czyli hormony szczęścia, które:

    • poprawiają nastrój,
    • rozluźniają mięśnie,
    • poprawiają koncentrację,
    • a także wpływają dobroczynnie na nasz wygląd fizyczny.

    Ponadto, pozytywne myślenie pomaga nam lepiej radzić sobie ze stresem, sprawia, że spokojniej podchodzimy do życia i lepiej radzimy sobie w sytuacjach napięcia emocjonalnego. Myślenie optymistyczne może dodatkowo pomóc obniżyć ciśnienie krwi! A to już doskonała wiadomość dla wszystkich tych, którzy borykają się choć z widmem chorób układu krążenia;

    Pamiętaj, czasami sama myśl wystarczy: oczywiście myśląc o tym, że schudniesz, nie zaczniesz tracić kilogramów, ale… bardzo możliwe, że Twoje pozytywne myśli sprawią, że zaczniesz mądrzej komponować dietę i zaczniesz więcej się ruszać, a ruch to zdrowie i dobre samopoczucie więc… pozytywne koło się nakręca!

    Kiedy pozytywne myślenie jest szczególnie ważne?

    W istotnych momentach naszego życia, kiedy stoimy przed podjęciem ważnej decyzji, kiedy stoimy w obliczu zmian lub troszczymy się nie tylko o siebie…. Przykłady? Jest ich sporo. Pozytywne myślenie przyda się bardzo przed i na pierwszej randce, jest niezwykle pomocne przed rozmową kwalifikacyjną, w trakcie przeprowadzki oraz u kobiet… ciężarnych! Tak, przyszłe mamy powinny wziąć sobie głęboko do serca wszelkie kwestie, związane z pozytywnym myśleniem i przez 9 radosnych miesięcy oczekiwania na maluszka (później oczywiście także!) myśleć jak najbardziej pozytywnie. Dziecko czuje emocje matki, a gdy będą one dobre: maluszek będzie spokojny i zadowolony.

    Jak myśleć pozytywnie? - porady dla każdego

    Zapanuj nad swoimi emocjami i myślami (głównie tymi negatywnymi!)
    Kluczem do włączenia pozytywnego myślenia jest zapanowanie nad emocjami i myślami, zwłaszcza tymi negatywnymi. Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że ogarniają Cię negatywne emocje i myśli oraz nauczyć się z nimi walczyć. Pomocne mogą okazać się techniki relaksacyjne czy znalezienie własnych sposobów na odreagowanie, np. wyjście na spacer, rozmowa z kimś czy posłuchanie ulubionej muzyki.

    Bądź dobra/y dla siebie
    Nie bądź dla siebie zbyt krytyczna/y. Jeśli chcesz myśleć pozytywnie, zacznij myśleć pozytywnie o… sobie. Wypisz na kartce swoje zalety i ciesz się nimi, jesteś naprawdę wyjątkową osobą, musisz tylko to docenić!

    Otaczaj się optymistami!
    Jeśli chcesz myśleć pozytywnie, posiadanie w swoim otoczeniu marudnych i zakompleksionych pesymistów z pewnością Ci tego nie ułatwi. Staraj się otaczać optymistami, ludźmi radośnie nastawionymi do świata, którzy zachęcą Cię do działania i sprawią, że zaczniesz patrzeć na wszystko dokładnie tak, jak oni!

    Wykazuj wdzięczność za to, co masz i ciesz się z drobnostek
    Bardzo ważne w nauce pozytywnego myślenia jest cieszenie się z drobnostek, docenienia tego, co mamy oraz wdzięczność za to. Marzysz o domu z ogrodem i basenem, dużej gotówce i wakacjach za granicą? Pomyśl, czy Twoje przytulne mieszkanie i wakacje nad Bałtykiem nie są lepsze, gdy wszędzie jesteś z najbliższymi, ze współmałżonkiem, dziećmi, na weekend jedziesz do rodziców na smaczny obiad, a w tygodniu spotykasz się z przyjaciółką w ulubionej kawiarni?

    Nie porównuj się zbyt często z innymi
    Staraj się unikać porównać z innymi lub jeśli je robisz, skoncentruj się na celu, np. ktoś jest szczuplejszy niż Ty, to powiedz sobie: "Ania ma ładną figurę, ale ja również mogę taką mieć. Chcę wyglądać podobnie do niej, więc muszę…" - i już myśl jest pozytywna: Ty też możesz tak wyglądać!

    Nie wymagaj zbyt wiele i czasem odpuść, czyli nie bądź zawsze perfekcyjna/y
    Nie musisz zawsze wszystkiego robić idealnie. Nie wymagaj od siebie zbyt wiele, miej ambicje - ale rozsądne i pamiętaj, żeby czasem odpuścić, wrzucić na "luz" i porzucić perfekcjonizm. To męczy i bywa niezdrowe, a perfekcjonizm nie idzie w parze z pozytywnym myśleniem.

    Zaakceptuj porażki i wyciągaj z nich wnioski!
    Każdemu zdarzy się ponieść porażkę, spokojnie: Tobie również i nie jest to nic złego, wręcz przeciwnie! Każdy człowiek popełnia błędy, ale powinien się na nich uczyć. I Ty tak samo traktuj porażki i życiowe niepowodzenia: nie jako katastrofy, ale jako cenne lekcje na przyszłość, które pozwolą Ci drugi raz zrobić wszystko tak, jak umiesz najlepiej.

    Nie oceniaj, zaakceptuj
    Wielu z nas ma tendencję do oceniania innych, jeśli nie głośno, to przynajmniej w myślach. Spokojnie, to nic złego, ale staraj się od razu nie oceniać innych, np. nie myśleć o nowej dziewczynie brata: "Jaka ona jest gruba!". Być może brat jest szczęśliwy z tą osobą, jest ona wartościowa i nie ma dla niego znaczenia jej nadwaga.

    Daj z siebie coś dobrego dla innych, bądź bezinteresowna/y
    Altruizm może dać wiele radości, przekonaj się o tym i zrób czasami dla kogoś coś zupełnie bezinteresownie, pomóż komuś, okaż mu wsparcie, wyświadcz przysługę. Pamiętaj, by nie pomagać na siłę, a być obok zawsze, gdy druga osoba tego potrzebuje. Uśmiech wdzięczności może być lepszy niż jakakolwiek zapłata, a Ty od razu poczujesz się lepiej!

    Doceń moc uśmiechu!
    I jeszcze złota rada, która jest jednocześnie najprostsza: uśmiechaj się! Szczery i radosny uśmiech ma wielką moc, pozwala zjednywać sobie ludzi, poprawia nastrój, uwalnia od złych emocji. Śmiej się nawet przez łzy i nigdy nie trać wiary w to, że będzie dobrze!

    Pozytywne myśli - cytaty

    Pomocne w pozytywnym myśleniu może być również posiadanie motta, inspirującego cytatu, który pozwoli Cię doceniać to, co dobre każdego dnia. Poniżej kilka ciekawych i niezwykle inspirujących cytatów na temat optymizmu i pozytywnego myślenia, wybierz idealny dla siebie:

    • "Jeśli nie mogę robić wielkich rzeczy, mogę robić małe rzeczy w świetny sposób" - Martin Luther King Jr.
    • "Optymizm jest wiarą, która prowadzi do osiągnięć. Nic nie da się zrobić bez nadziei i zaufania" - Helen Keller
    • "Wszyscy mamy gorsze dni ale jedno jest pewne: nie ma takich chmur, przez które słońce nie umiałoby się przebić" - Miranda Kerr

    I na koniec piękne słowa Richarda Bransona, które powinny stać się myślą przewodnią dla każdego z nas i doskonale podsumuje powyższe porady: "Rób to, co pragniesz. Myśl pozytywnie. Stawiaj przed sobą nowe wyzwania. Miej cel, do którego dążysz. Ciesz się tym, co robisz. Staraj się zmieniać świat na lepsze. Stój na własnych nogach. Bądź lojalny wobec innych. Żyj pełnią życia".

    Komentarze