Spirulina - właściwości, działanie, rodzaje, dawkowanie, cena

SpirulinaSpirulina potocznie nazywana jest mlekiem Matki Ziemi. Pod względem właściwości odżywczych pokonuje wszystkie rośliny oraz środki spożywcze. Zawiera tyle samo białka, co mięso. Dodatkowo jest bogata w witaminy oraz mikroelementy. Świetnie wpływa na kondycję fizyczną oraz psychiczną. Coraz częściej jest więc stosowana w profilaktyce i leczeniu wielu schorzeń, w tym także cywilizacyjnych.

Świetnie chroni także skórę przed działaniem promieni UV, gwarantując jej młody wygląd i odpowiednie nawilżenie. Spirulina, bo o niej mowa, jak sama nazwa wskazuje jest algą o spiralnym kształcie. Posiada niebiesko-zieloną barwę oraz intensywny zapach. I chociaż swoim wyglądem z pewnością nie rozbudza apetytu, lekarze i dietetycy przekonują, że warto po nią sięgnąć ze względu na szereg właściwości zdrowotnych. Jej suplementację zaleca także Światowa Organizacja Zdrowia, zaś NASA wykorzystuje ją w charakterze żywności dla astronautów odbywających misje kosmiczne.

Czym jest spirulina?

Spirulina jest cyjanobakterią. Swój kolor zawdzięcza obecności dwóch barwników - chlorofilu i fikocyjaninie. Naukowcy zgodnie twierdzą, że jest jedną z najstarszych form życia na ziemi. Szacuje się, że spirulina pojawiła się na naszej planecie już 3,5 miliarda lat temu, odgrywając znaczącą rolę w produkcji tlenu. Do wzrostu i rozwoju potrzebowała jedynie ciepłej wody oraz światła. Ludzie tysiące lat temu odkryli jej niezwykłe właściwości. Po spirulinę sięgali między innymi Majowie czy Inkowie. Aztekowie zbierali ją z jeziora Texcoco i przygotowywali z niej pożywne placki. Była też podstawowym składnikiem codziennej diety rdzennych plemion osiadłych wokół afrykańskiego jeziora Czad. Ten niewielki organizm dziś zamieszkuje przede wszystkim ciepłe wody mórz, jezior oraz rzek. W naturalnych warunkach występuje przede wszystkim w Ameryce Środkowej, Afryce, Australii oraz Azji Południowej, czyli w miejscach, które zapewniają jej optymalne warunku do rozwoju. Warto także pamiętać o tym, że na przełomie lat 60. i 70. zaczęto także zakładać pierwsze hodowle spiruliny, dostarczające surowce dla przemysłu kosmetycznego, farmaceutycznego oraz spożywczego.

Pirulina tabletki

Właściwości i działanie spiruliny

Spirulina to prawdziwe bogactwo wartości odżywczych. Na uwagę zasługuje przede wszystkim wysoka zawartość białka określanego na blisko 70% suchej masy produktu. Szacuje się, że zawiera ona około 4 razy więcej protein niż mięso o tej samej gramaturze. Oznacza to, że może stawić doskonałą alternatywę dla żywności pochodzenia zwierzęcego wykorzystywaną przede wszystkim przez wegan i wegetarian. Spirulina może być także stosowana przez osoby, które wykazują nietolerancję białka pochodzącego z szeregu innych pokarmów wysokoproteinowych. Mówiąc o białku, warto podkreślić, że ta wyjątkowa alga zawiera komplet ośmiu aminokwasów egzogennych, które nie są syntezowane przez organizm człowieka, jakkolwiek są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Stanowią bowiem składnik budulcowy tkanki mięśniowej oraz kostnej, wspomagają układ krwionośny i immunologiczny.

Co ważne, spirulina zaliczana jest do cyjanobakterii, co oznacza, że jej komórki nie posiadają celulozowej ściany komórkowej, przez co zawarte w nich aminokwasy są przyswajane przez organizm niemal natychmiast po spożyciu. Spirulina to także cenne źródło witamin. Zawiera duże ilości beta-karotenu, czyli prowitaminy A. W przeciwieństwie do powszechnie stosowanego retinolu jest ona lepiej syntetyzowana przez ustrój człowieka i nie powoduje poważnych powikłań w przypadku przedawkowania. W spirulinie można znaleźć też dużą zawartość witamin z grupy B oraz tokoferol nazywany witaminą młodości i płodności. Dobrej kondycji organizmu sprzyjają także mikroelementy, szczególnie mangan, cynk, magnez, potas oraz selen. Warto pamiętać o tym, że spirulina dostarcza też duże ilości żelaza, które jest dwukrotnie lepiej przyswajalne niż to zawarte w czerwonym mięsie. Sprzyja temu porfirynowa struktura fikocyjanin tworzących kompleksy z pierwiastkiem, dzięki czemu szybciej i łatwiej przedostaje się on do tkanek organizmu. Spirulina zawiera ponadto tłuszcze, których stężenie waha się w przedziale od 1,5 do 12%. Honorowe miejsce zajmuje wśród nich kwas gamma-linolenowy GLA występujący w mleku kobiecym oraz nasionach wiesiołka. Może on stanowić nawet 30% wszystkich kawasów tłuszczowych zawartych w produkcie. Spirulina zawiera także około 2% glukozaminy, niezbędnej w regeneracji chrząstki stawowej.

Spirulina w walce z nowotworami

Badania prowadzone na przestrzeni ostatnich lat udowadniają, że spirulina wykazuje bardzo pozytywny wpływ na zdrowie. Naukowcy, często nazywają ją "żywieniem jutra". Potwierdzono, że osoby spożywające regularnie produkt rzadziej zapadają na choroby nowotworowe. Wszystko za sprawą chlorofilu, który posiada zdolność wiązania szkodliwych produktów przemiany materii oraz substratów pochodzących z zanieczyszczeń środowiska i usuwania ich z organizmu. W ten sposób nie uszkadzają one komórek i w efekcie nie prowadzą do ich niekontrolowanego rozrostu. Właściwości antyoksydacyjne wykazują ponadto zawarte w spirulinie beta-karoten oraz witamina E. Naukowcy z Oregon State University udowodnili, że stosowanie spiruliny może zredukować zachorowalność na nowotwory wątroby nawet o 64%, zaś na raka żołądka o 45%. Nie bez znaczenia są w tym przypadku właściwości detoksykujące produktu. W cyjanobakteriach występuje bowiem metionina przyspieszająca regenerację komórek wątroby.

Spirulina na anemię i  dla osób zagrożonych miażdżycą

Spirulina wykazuje także pozytywny wpływ na układ sercowo-krążeniowy. Zawarty w niej chlorofil znakomicie oczyszcza krew z toksyn, zaś polisacharydy stymulują szpik kostny, śledzionę oraz grasicę do produkcji czerwonych krwinek, powodując pośrednio lepsze dotlenienie tkanek organizmu. Z kolei fikocyjaniny oraz allofikocyjaniny odpowiedzialne za charakterystyczną barwę spiruliny, sprzyjają produkcji białych krwinek odgrywających znaczącą rolę w reakcjach obronnych ustroju. Spirulina może być także stosowana w profilaktyce miażdżycy. Udowodniono, że powoduje znaczący spadek cholesterolu LDL i jednocześnie przyczynia się do wzrostu jego frakcji HDL. Posiada też zdolność uwalniania endogennych związków do układu krążenia, między innymi tlenku azotu, który rozszerza naczynia i powoduje lepsze dotlenienie wszystkich tkanek ciała. Zwiększając przepustowość tętnic i żył, pośrednio chroni przed udarem mózgu. Spirulina hamuje także produkcję substancji odpowiedzialnych za skurcz naczyń, przez co świetnie reguluje ciśnienie krwi.

Wsparcie dla systemu odpornościowego

Spirulina świetnie wspomaga też układ odpornościowy. Nie tylko powoduje zwiększoną produkcję leukocytów, ale także stymuluje komórki NK czyli Natural Killers stojące na pierwszej linii obrony organizmu. Przyjmowana wraz z dietą stymuluje układ immunologiczny do produkcji przeciwciał i jednocześnie podnosi aktywność makrofagów i limfocytów. W praktyce oznacza to, że spirulina nie tylko zapobiega powstaniu chorób zakaźnych i niezakaźnych, ale także w przypadku ich zaistnienia ułatwia i przyspiesza walkę z patogenami. Warto też zaznaczyć, że naukowcy z Uniwersytetu w Toyamie w Japonii wydzielili ze spiruliny wapń, który w następstwie okazał się środkiem wspomagającym niszczenie wirusów pokrzywki, grypy i różyczki. W 2015 roku na łamach Nutrition Journal pojawił się artykuł pokazujący wyniki suplementacji spiruliny u osób zarażonych wirusem HIV. Spożywanie 10 gramów produktu na dobę przez okres 6-12 miesięcy spowodowało znaczący wzrost liczby komórek C4 warunkujących prawidłową odporność organizmu. Spirulina hamuje ponadto wydzielanie histaminy, co sprawia, że świetnie sprawdza się jako środek antyalergiczny.

Bogactwo antyoksydantów

Stres, nieprawidłowe żywienie, szybkie tempo życia i zanieczyszczenie środowiska powodują, że organizm człowieka każdego dnia musi borykać się z usuwaniem szkodliwych produktów. Spirulina zawiera wiele antyoksydantów, które świetnie radzą sobie z wolnymi rodnikami będącymi ubocznymi produktami przemiany materii. Te niewielkie cząsteczki powodują degradację komórek ciała w wyniku czego dochodzi do szybszego starzenia się tkanek. Spirulina pozwala więc dłużej zachować młody wygląd i doskonałe samopoczucie. Przeciwutleniacze redukują też ryzyko wystąpienia chorób autoimmunologicznych. Warunkują ponadto sprawność umysłową. Badania naukowe udowodniły, że spożywanie spiruliny może przyczynić się do zniwelowania ryzyka zapadnięcia na chorobę Alzhaeimera, ponieważ antyoksydanty skutecznie chronią przed śmiercią neuronów. Co ważne cyjanobakterie dodają energii. Wszystko za sprawą zgromadzonych w nich substancji odżywczych pozwalających na szybką regenerację organizmu. Są zalecane w okresie przemęczenia, rekonwalescencji po przebytych chorobach oraz zabiegach chirurgicznych. Nie bez znaczenia są w tym przypadku także biofotony, czyli cząsteczki, w których spirulina magazynuje energię słoneczną gotową do oddania organizmowi.

Spirulina a odchudzanie

Spirulina znajduje także zastosowanie w odchudzaniu. Alga zawiera komplet łatwo przyswajalnych składników odżywczych, przez co może stanowić alternatywę dla wysokokalorycznych pokarmów. Co ważne, jest niskokaloryczna. Duża zawartość białek powoduje, że organizm zużywa do ich spalania więcej energii niż ma to miejsce w przypadku tłuszczów oraz cukrów. Spirulina jest także źródłem fenyloalaniny, czyli aminokwasu, który bezpośrednio oddziałuje na ośrodek w mózgu odpowiadający za uczucie głodu. Efekt sytości pozwala z kolei zmniejszyć ilość przyjmowanych pokarmów, jak również kontrolować określoną liczbę posiłków w ciągu dnia. Osoby sięgające po spirulinę łatwiej radzą sobie z chęcią podjadania między posiłkami osiągając w ten sposób lepsze efekty diety redukcyjnej.

Warto też pamiętać o tym, że spirulina jest bogata w jod. Pierwiastek ten stymuluje tarczycę, przyspieszając w ten sposób procesy metaboliczne organizmu. Dzięki temu spalanie węglowodanów i lipidów przebiega szybciej, co z kolei powoduje, że w mniejszej ilości odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej. Nie można zapominać także o tym, że spirulina doskonale obniża glikemię poposiłkową, przez co jest rekomendowana osobom cierpiącym na cukrzycę. Jej niebieski barwnik, czyli fikocyjanina, hamuje bowiem wydzielanie lipazy trzustkowej - enzymu rozkładającego trójglicerydy do glicerolu i kwasów tłuszczowych. Za obniżenie poziomu tłuszczów we krwi odpowiada również glikolipid H-b2.

Rodzaje spiruliny

Przed zakupem spiruliny, warto zapoznać się z podstawowymi rodzajami produktu.

  • Najpopularniejszą odmianą jest spirulina platensis. Występuje w wodach słodkowodnych. Zasiedla głównie wysokogórskie jeziora, dzięki czemu nie istnieje ryzyko skażenia jej metalami ciężkimi czy innymi zanieczyszczeniami. Tym, co ją wyróżnia jest śladowa ilość jodu, dzięki czemu może być stosowana nawet u osób cierpiących na nadczynność tarczycy.
  • Jej morskim odpowiednikiem jest spirulina maxima pochodząca z wód słonych. Uprawiana jest przede wszystkim w Meksyku. Charakteryzuje się dużym stężeniem jodu, przez co zalecana jest osobom cierpiącym na niedobory tego pierwiastka.
  • Dobrym wyborem jest także spirulina pacifica zwana spiruliną hawajską. Jak sama nazwa wskazuje pochodzi z Hawajów, gdzie jest uprawiana w basenach przyoceanicznych. W ten sposób alga bytuje w mieszaninie wody słonej oraz słodkiej.

Dawkowanie spiruliny i przeciwwskazania do jej stosowania

Preparat występuje w formie proszku, sprasowanych tabletek lub plasterków. Dzienna dawka spiruliny morskiej nie powinna przekraczać 1,5 gramów, zaś słodkowodnej - 6 gramów. Zużycie większej ilości produktu spowoduje nadmierne dostarczenie do organizmu substancji odżywczych, które zostaną wydalone. Należy zaznaczyć, że spirulina pochodząca z hodowli, w których nie stosuje się herbicydów oraz nawozów sztucznych jest całkowicie bezpieczna dla zdrowia człowieka.

Nie zmienia to jednak faktu, że istnieją nieliczne przeciwwskazania do jej stosowania. Produkt nie może być przyjmowany przez osoby cierpiące na fenyloketonurię. Zawiera bowiem duże ilości fenyloalaniny. Spożywania spiruliny powinni też unikać pacjenci uczuleni na owoce morza. Nie zaleca się jej suplementacji w okresie wysokiej gorączki. Cyjanobakterie zawierają bowiem dużą ilość białka. Jego spalanie powoduje wydzielanie ciepła i podwyższenie temperatury ciała. Kobiety w ciąży oraz karmiące piersią, a także osoby borykające się z chorobami autoimmunologicznymi powinni przed zażyciem preparatu skonsultować się z lekarzem.

Chlorella i spirulina - superfood

Cena

Spirulinę można nabyć w postaci tabletek lub proszku. Ceny tabletek to około 40-60zł za 120 sztuk tabletek 500mg. Ceny proszku - około 30zł za 500g. Na rynku dostępne są również preparaty - chlorella oraz spirulina w jednym opakowaniu. Ich cena to około 90zł za 300 tabletek/kapsułek 500mg.

Ocena: 4.8

Komentarze