Suszone śliwki - właściwości, kalorie, zastosowanie w kuchni

Śliwki suszoneChociaż śliwki suszone są kojarzone przede wszystkim ze świętami Bożego Narodzenia, z pewnością warto po nie sięgać przez okrągły rok. Tym bardziej, że są dostępne przez 12 miesięcy. Suszone śliwki to pyszna i zdrowa przekąska. Dlaczego warto po nie sięgać? Najważniejszym powodem jest fakt, że zawierają najwięcej antyoksydantów ze wszystkich owoców. Wspomagają wzrok, poprawiają humor i oczywiście przeciwdziałają zaparciom. Jakie jeszcze właściwości mają suszone śliwki?

Śliwa domowa liczy ponad 6 tysięcy odmian. Wszystkie z nich są krzyżówkami gatunków dziko rosnących - lubaszki, tarniny i ałyczy. Roślina ta występuje na wielu kontynentach kuli ziemskiej. Ze względu na obszar pochodzenia, wyróżnia się śliwki amerykańskie, wschodnie oraz Europejskie. W Polsce jest to popularne drzewo, hodowane w sadach i przydomowych ogródkach. Bez względu jednak na szeroką dostępność owoców, większość suszonych śliwek dostępnych w sklepach pochodzi z Kalifornii. Warto pamiętać, że substancją konserwującą, zapobiegającą psuciu się owoców jest w tym przypadku dwutlenek siarki. Osoby mające skłonności do alergii powinny więc przed spożyciem suszonych śliwek zalać je wrzątkiem. Śliwki można też ususzyć samodzielnie. Do tego celu należy wybrać dojrzałe węgierki, których skóra zaczęła delikatnie marszczyć się przy ogonku. Następnie owoce należy sparzyć wrzątkiem i suszyć w piekarniku w temperaturze około 60 stopni Celsjusza przez kilka godzin. Kolejną czynnością jest pozostawienie owoców na 24 godziny w przewiewnym miejscu tak, aby mogły doschnąć.

Właściwości suszonych śliwek

Suszone śliwki są cennym źródłem wielu substancji odżywczych. Można znaleźć w nich przede wszystkim cukry. Nie brakuje także witamin. Wśród tych ostatnich na prowadzenie wysuwa się beta-karoten. Suszone owoce zawierają jej pięciokrotnie więcej niż świeże. Nie brakuje w nich ponadto witaminy E, będącej silnym przeciwutleniaczem. W suszonych śliwkach są też obecne witaminy z grupy B oraz kwas askorbinowy. Na uwagę zasługują także minerały. Najwięcej jest w nich:

  • potasu,
  • magnezu,
  • wapnia,
  • cynku,
  • fosforu,
  • żelaza.

Warto wspomnieć również o tym, że owoce te obfitują w antyoksydanty. Zawarte w nich polifenole, w tym kwas chlorogenowy oraz katechniny skutecznie zwalczają stres oksydacyjny i hamują procesy starzenia się komórek. Są także niezrównane w profilaktyce chorób serca oraz nowotworów.

Suszone śliwki na odchudzanie - kalorie

Śliwki, pomimo iż są cenione za ogromną ilość antyoksydantów, witamin i minerałów, zawierają też sporą ilość cukrów prostych. Z tego względu chętnie sięgają po nie sportowcy, dla których stanowią przekąskę szybko dodającą energii. Nie można jednak zapominać o tym, że obecność węglowodanów znacząco zwiększa ich kaloryczność. W 100 gramach produktu znajduje się ponad 300 kalorii. Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować ze spożycia suszonych śliwek. Wręcz przeciwnie. Należy jedynie pamiętać o tym, aby nie sięgać po nie w godzinach popołudniowych i przedwieczornych, kiedy metabolizm organizmu spowalnia się, zaś nadprogramowe kalorie mogą stać się widoczne w postaci tkanki tłuszczowej. A jak to możliwe, że tak kaloryczne suszone śliwki wspomagają odchudzanie? Wszystko za sprawą błonnika pokarmowego, który spowalnia wchłanianie cukrów do krwioobiegu. W ten sposób mobilizuje organizm do sięgania po rezerwy zgromadzone w tkance tłuszczowej, powodując utratę masy.

Suszone śliwki na zaparcia!

Nie od dziś wiadomo, że suszone śliwki są niezastąpione w walce z zaparciami. Wszystko za sprawą obecnego w nich błonnika. Suszone owoce zawierają go dużo więcej niż świeże. Ten wielocukier, który nie jest trawiony przez organizm człowieka, nie tylko pobudza perystaltykę jelit, ale wraz z kwasem winowym i pektynami, stwarza idealne środowisko dla rozwoju pożytecznych bakterii. Na tym jednak nie koniec. Błonnik hamuje też wchłanianie lipidów i węglowodanów przez kosmki jelitowe, przeciwdziałając pojawieniu się cukrzycy typu II czy chorób serca.

Pomagają w walce z chorobami sercowymi

Pozytywny wpływ suszonych śliwek na układ sercowo-naczyniowy jest podyktowany nie tylko obecnością błonnika. Niebagatelna rola przypada także potasowi. To pierwiastek, który pomaga zachować równowagę wodno-elektrolitową organizmu. Skutecznie obniża ciśnienie krwi, przeciwdziałając w ten sposób pojawieniu się choroby wieńcowej. Zawarte w suszonych śliwkach antyoksydanty zwalczają z kolei wolne rodniki. Te uboczne produkty przemiany materii powodują mikrouszkodzenia nabłonka wyściełającego naczynia krwionośne, sprzyjając w ten sposób odkładaniu się w nich blaszki cholesterolowej.

Niezbędne w diecie kobiet w każdym wieku

Dlaczego suszone śliwki są przyjazne kobietom? Powodów jest wiele. Owoce zawierają wysokie stężenie wapnia i magnezu. Pierwiastki te, wraz z zawartą w śliwkach witaminą K, pomagają zadbać o dobrą kondycję kości. Ma to szczególne znaczenie w przypadku kobiet w okresie menopauzy, u których często dochodzi do demineralizacji kości i rozwoju osteoporozy. Suszone śliwki są też cennym źródłem witamin z grupy B. Dzięki zawartości kwasu foliowego są wskazane dla kobiet w ciąży. Pozwalają także redukować symptomy związane z huśtawkami hormonalnymi. Łagodzą objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego i zapobiegają pojawianiu się spadku nastroju. Są zalecane w profilaktyce i leczeniu depresji. Dzięki obecności miedzi, wpływają też pozytywnie na pracę mózgu, usprawniając pamięć i koncentrację. Zawarte w suszonych śliwkach żelazo pomaga walczyć ze zmęczeniem.

Suszone śliwki - zastosowanie w kuchni

Mięso z suszonymi śliwkami

Suszone śliwki można jeść na wiele sposobów. Najlepiej smakują oczywiście solo. Spożycie 3 sztuk owoców dziennie pozwala świetnie wyregulować pracę układu pokarmowego. Nie należy jednak przesadzać z ilością zjadanych owoców, ponieważ mogą prowadzić do wystąpienia biegunki. Suszone śliwki świetnie sprawdzają się jako składnik kompotów. Można dodawać je do musli i jogurtów. Bez względu na słodki smak, są powszechnie wykorzystywane do przygotowywania mięs. Dobrze komponują się też z serami. Dodając suszone śliwki do bigosu, można sprawić, że potrawa stanie się bardziej lekkostrawna. Wszystko za sprawą zawartym w owocach związkom zasadotwórczym, redukującym nadmiar kwasów trawiennych. Śliwki suszone świetnie wzbogacą ponadto smak wypieków. Sprawdzą się jako składnik ciast oraz domowego chleba.

Komentarze