Szpinak - właściwości lecznicze i odżywcze

SzpinakSzpinak - zielone warzywo z dużą zawartością cennych składników. Pochodzi ze środkowo-zachodniej Azji i należy do rodziny szarłatowatych. Na świecie znane są trzy gatunki szpinaku, jednak tylko jeden z nich jest cenionym i znanym warzywem. Szpinak warzywny jest rozpowszechniony i uprawiany na całym świecie. Ta popularna roślina warzywna znalazła zastosowanie niemal w każdej kuchni - jej walorem są niskie koszty uprawy i dostępność.

Warzywo dostępne jest prawie przez cały rok i stanowi bogate źródło soli mineralnych, witamin, karotenoidów i błonnika. Częścią jadalną szpinaku są liście, które spożywane są zazwyczaj po ugotowaniu. Szpinak może być też spożywany na surowo jako dodatek do surówek i zielonych koktajli. Świeże liście warzywa idealnie komponują się w zielonych koktajlach z jabłkiem, bananem, pomarańczą i selerem naciowym.

Szpinak warzywny zawiera w swoim składzie witaminę C, witaminy z grupy B, witaminę A i E, oraz makro i mikroelementy: fosfor, wapń, magnez, potas, sód i żelazo. Warzywo posiada właściwości prozdrowotne i jest niskokaloryczne - polecane jest osobom z nadwagą i na diecie odchudzającej. Szpinak zawiera antyoksydanty, które zapobiegają wcześniejszemu starzeniu organizmu - neutralizują one wolne rodniki, które uszkadzają komórki organizmu i prowadzą do jego przedwczesnego starzenia.

Właściwości lecznicze szpinaku

  • Liście szpinaku posiadają właściwości antynowotworowe - luteina, beta-karoten i witamina C zawierają antyutleniacze posiadające właściwości ochronne.
  • Szpinak posiada właściwości ochronne przed miażdżycą - zawarte w liściach szpinaku antyutleniacze chronią organizm przed rozwojem miażdżycy.
  • Szpinak obniża ciśnienie i reguluję pracę serca - zawarty w szpinaku potas i magnez obniża ciśnienie i korzystnie działa na serce.
  • Polecany jest kobietom w ciąży i osobom z anemią - liście szpinaku zawierają żelazo i kwas foliowy, żelazo odgrywa, istotną rolę w produkcji czerwonych krwinek a kwas foliowy chroni i zapobiega wadom układu nerwowego płodu.
  • Obniża cholesterol i opóźnia efekty starzenia organizmu - zawarte w szpinaku witaminy z grupy B obniżają cholesterol, a witamina E opóźnia procesy starzenia organizmu.
  • Szpinak polecany jest osobom z nadwagą i na diecie odchudzającej - liście szpinaku zawierają 23,2 kcal /100g. Witaminy z grupy B oraz potas zawarty w liściach szpinaku przyspieszają metabolizm, oraz powodują szybsze spalanie tłuszczów.

Osoby cierpiące na kamicę nerkową nie powinny spożywać szpinaku zbyt często i łączyć go w diecie z innymi warzywami zawierającym kwas szczawiowy np. z rabarbarem, botwinką, szczawiem. Kwas szczawiowy łączy się z wapniem w organizmie i tworzą się nierozpuszczalne sole, które w konsekwencji prowadzą do zatkania dróg moczowych i tworzenia się kamienia nerkowego.

Właściwości prozdrowotne szpinaku sprawiają, że warzywo znajdzie zastosowanie w każdej kuchni. Warzywo dobrze komponuje się z owocami, serami pleśniowymi, parmezanem, serem typu feta i oscypkiem. Świeże liści sprawdzą się w sałatkach oraz zielonych koktajlach, mrożony szpinak nadaje się do makaronów lub jako farsz do pierogów, naleśników lub jako surówka do obiadu. Spożywając, szpinak dostarczamy, organizmowi cennych składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Ocena: 5.0