Walcz z wysokim cholesterolem

Wysoki cholesterolWysoki cholesterol to niemal znak naszych czasów. Zmagają się z nim i ci młodzi, i ci starsi.

Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że to my mamy największy wpływ na jego poziom.

Zależy on bowiem od aktywności fizycznej i diety. Wystarczy więc zastosować kilka zasad, aby skutecznie z nim walczyć.

Czym jest cholesterol?

Cholesterol jest związkiem organicznym z grupy steroli, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do jego najważniejszych funkcji należy przede wszystkim produkcja i przyswajanie witaminy D, produkcja hormonów (na przykład płciowych), a także ułatwienie procesu trawienia tłuszczów. Poza tym jest budulcem błon komórkowych oraz wchodzi w skład osłonek mielinowych, które chronią włókna nerwowe przed uszkodzeniem. Jedna jego część jest produkowana przez organizm - głównie w wątrobie, skąd wraz z krwią dociera do wszystkich komórek organizmu. Druga z kolei jest dostarczana wraz z pożywieniem. I to właśnie za sprawą nieprawidłowej diety jego poziom może niepokojąco wzrosnąć. Odpowiedzialne są za to między innymi posiłki bogate w tłuszcze nasycone i tłuszcze trans, które można znaleźć w tłustych mięsach i wędlinach, tłustych produktach mlecznych, fast foodach, wyrobach cukierniczych, czy konserwach.

Jak mierzyć poziom cholesterolu?

Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że wysoki poziom cholesterolu przez bardzo długi czas nie daje żadnych objawów podstępnie siejąc spustoszenie w naszym organizmie. Dlatego tak istotne jest jego systematyczne kontrolowanie. W tym celu przeprowadza się badanie biochemiczne krwi. Sprawdza się podczas niego cholesterol całkowity, a więc zarówno ten dobry (HDL), jak i ten zły (LDL). Powinno się je przeprowadzać raz w roku. Są jednak wyjątki - dotyczą one osób z czynnikami ryzyka - między innymi z nadciśnieniem, otyłością, cukrzycą, po zawałach, czy zmagających się z chorobami wieńcowymi. W ich przypadku badanie powinno być przeprowadzone raz na pół roku. Osoby, które borykają się z wysokim cholesterolem mogą również kontrolować jego poziom dzięki domowym testom. Są one dostępne w każdej aptece. Do dyspozycji mam dwa rodzaje - albo jednorazowy test paskowy, albo urządzenie do pomiaru cholesterolu z wymiennymi paskami.

Jak walczyć z wysokim cholesterolem?

Sposobów na obniżenie poziomu cholesterolu jest wiele. Podstawą powinna być przede wszystkim zmiana stylu życia. Zacznijmy więc od diety - powinniśmy wyeliminować bądź chociaż ograniczyć do minimum tłuszcze zwierzęce. Obowiązkowo sięgajmy natomiast po produkty bogate w błonnik. Niezastąpione będą więc wysokobłonnikowe chrupki zbożowe, warzywa strączkowe i liczne owoce. Poza tym zacznijmy się ruszać - regularne ćwiczenia pozwolą na walkę z cholesterolem. Koniecznie udajmy się też do specjalisty - być może do walki z cholesterolem niezbędne będą środki farmaceutyczne. Przy tej okazji zmagań z wysokim cholesterolem, warto również określić stosunek obwodu talii do obwodu bioder. W tym celu można skorzystać ze specjalnego kalkulatora dostępnego na stronie https://dietadlaserca.pl/artykuly/cholesterol/kalkulator-whr-jak-mierzyc-i-interpretowac-wyniki Po zmianie stylu życia - zastosowaniu odpowiedniej diety oraz regularnych ćwiczeniach - wartość ta, w porównaniu z tą początkową, może nas pozytywnie zaskoczyć.

Ocena: 5.0

Komentarze