Witamina B2 - rola, występowanie, działanie, niedobór, nadmiar

Witamina B2 - witaminy z grupy BWitamina B2, czyli ryboflawina, to - jak każda witamina z grupy B - związek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Ale nie jest to oczywiście jej jedyna funkcja. Ryboflawina zapobiega rozwojowi cukrzycy, wspomaga proces widzenia oraz reguluje proces przemiany materii.

Mimo dobrej dostępności w diecie, niedobór witaminy B2 spotykany jest stosunkowo często.

Witamina B2 - wszechstronna rola w organizmie

Ryboflawina jako koenzym wielu enzymów reguluje szereg fizjologicznych procesów organizmu. Warunkuje m. in. prawidłowy przebieg przemian aminokwasowych, tłuszczowych oraz węglowodanowych. Zaburzenia tych ostatnich bezpośrednio wpływają na rozwój insulinooporności i finalnie cukrzycy, stąd witamina B2 zapobiega rozwojowi tej przewlekłej, nieuleczalnej choroby. Nasilając działanie insuliny, ryboflawina normalizuje poziom glukozy we krwi. Inną, niezwykle istotną funkcją witaminy B2 w organizmie jest regulowanie procesów utleniania i redukcji, które stoją u podstaw wszystkich procesów życiowych. Jako antyoksydant chroni organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników, a zatem działa przeciwzapalnie i spowalnia procesy starzenia.

Witamina B2 dba o utrzymanie równowagi kwasowo - zasadowej, a zatem odpowiedniego pH organizmu. Wpływa na produkcję czerwonych krwinek krwi, zapobiegając tym samym anemii. Ponadto reguluje syntezę lokalnych hormonów tkankowych, regulujących m. in. napięcie ścian naczyń krwionośnych i ciśnienie krwi czy pracę serca. Poza takim korzystnym wpływem na układ sercowo - naczyniowy, witamina B2 jest niezwykle potrzebna dla sprawnego funkcjonowania układu nerwowego Poprzez wpływ na syntezę dopaminy, serotoniny i kwasu aminomasłowego warunkuje dobry nastrój oraz sprawne przewodnictwo nerwowe. Zapewniając sprawny dopływ tlenu do soczewki oka, ryboflawina dba o sprawny proces widzenia oraz chroni przed zaćmą.

Kolejny zakres działania ryboflawiny to korzystny wpływ na błony śluzowe przewodu pokarmowego i układu oddechowego oraz nabłonek naczyń krwionośnych i skóry. Ponadto ryboflawina wspomaga procesy regeneracyjne i gojenia się ran oraz moduluje działanie układu odpornościowego.

Zapotrzebowanie na witaminę B2 i jej występowanie - źródła pokarmowe

Dzienne zalecane spożycie witaminy B2 zależy od grupy wiekowej i przedstawia się następująco:

  • dzieci od 1 do 3 roku życia - 0,5 mg
  • dzieci od 4 do 6 roku życia - 0,6 mg
  • dzieci od 7 do 9 roku życia - 0,9 mg
  • chłopcy od 10 do 12 roku życia - 1 mg
  • chłopcy od 13 do 18 roku życia - 1,3 mg
  • dziewczęta od 10 do 12 roku życia - 1 mg
  • dziewczęta od 13 do 18 roku życia - 1,1 mg
  • mężczyźni - 1,3 mg
  • kobiety - 1,1 mg
  • kobiety w ciąży - 1,4 mg
  • kobiety karmiące - 1,6 mg

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B2 towarzyszy m. in. stosowaniu doustnej antykoncepcji hormonalnej, antybiotykoterapii oraz zażywaniu leków psychotropowych. Niekiedy zapotrzebowanie na witaminę B2 wyrażane jest jako ilość mg witaminy w stosunku do zapotrzebowania kalorycznego; wtedy szacunkowa norma to 0, 6 mg witaminy/ 1000 kcal.

Witamina B2 jest wrażliwa na działania promieniowania UV, odporna jest natomiast na działanie wysokich temperatur. Wchłaniana jest w jelicie cienkim, skąd dociera do komórek docelowych. Ustrojowe zapasy ryboflawiny są niewielkie, zatem jej brak w diecie szybko prowadzi do rozwoju awitaminozy.

Witamina B2

Najlepsze źródła witaminy B2 to mleko i jego przetwory oraz jaja. Ryboflawina występuje także w cielęcinie, wieprzowinie, wołowinie oraz wędzonej makreli. Zawierają ją także pełnoziarniste produkty zbożowe. Niewielkie ilości witaminy B2 syntetyzowane są także w jelicie grubym przez florę bakteryjną.

Niedobór witaminy B2 - dość częsty problem

Niedobory witaminy B2 nie należą do rzadkości. Pierwsze symptomy niedoboru dotyczą zazwyczaj pękania kącików ust i zajadów oraz suchości i łuszczenia się skóry. Zmiany chorobowe zauważalne są także na języku oraz śluzówce jamy ustnej. Z czasem pojawiają się zaburzenia widzenia, niedokrwistość, zawroty głowy, osłabiona koncentracja oraz bezsenność. Awitaminoza skutkuje także występowaniem migren, dystrofiami mięśniowymi czy wypadaniem włosów. Często stwierdzane są zaburzenia odporności, a u kobiet odnotowywana jest większa częstość zachorowań na infekcje pochwy. Możliwe są zaburzenia funkcji jelit i ograniczone wchłanianie innych składników pokarmowych. Niedobór ryboflawiny u małych dzieci prowadzi do spowolnienia wzrostu.

Nadmiar witaminy B2

Nadmierne spożycie witaminy B2 z dietą prowadzi do wzmożonego jej wydalania z moczem, zatem hiperwitaminoza B2 jest rzadka. Najczęściej wynika z niekontrolowanej suplementacji preparatami witaminowymi. Nadmiar B2 nie jest jednak szkodliwy dla zdrowia, a przy znacznym nadmiarze B2 wystąpić mogą jedynie nudności i wymioty.

Ocena: 5.0

Komentarze