Witaminy i minerały. Najlepsze źródła oraz jak najlepiej uzupełniać niedobory

Witaminy i minerałyWitaminy i minerały odgrywają w naszym organizmie rolę szczególną. Opóźniają procesy starzenia, eliminują toksyny, wpływają na dobre samopoczucie, odpowiadają za kondycję umysłu, dbają o odporność, chronią przed szkodliwymi bakteriami oraz wirusami, a także wpływają na prawidłowe działanie naszych kości, stawów oraz narządów.

Ich niedobory są przyczyną wielu schorzeń, a nawet przewlekłych chorób, do których wyleczenia niezbędna jest długotrwała rekonwalescencja. Z tych względów nawet najmniejsze braki witamin i minerałów należy natychmiastowo zwalczać. Dbanie o ich odpowiedni poziom w organizmie powinno być priorytetem każdego człowieka.

Żywność - najlepsze źródło mikroelementów

Podstawowym źródłem witamin i minerałów są różnego rodzaju artykuły spożywcze - warzywa, owoce, jaja, przetwory mleczne, nasiona roślin strączkowych, produkty z pełnego ziarna, ryby, mięsa, a nawet wędliny. W te drogocenne dla naszego zdrowia mikroelementy obfitują również różnego rodzaju zioła. Możemy dodawać je do potraw jako przyprawy bądź przygotowywać z nich lecznicze napary, a nawet kąpiele, dzięki którym zrelaksujemy się i dostarczymy skórze niezbędnych minerałów.

Jeśli pragniemy uzupełnić niedobory mikroelementów za pomocą odpowiedniej diety, musimy pamiętać o kilku zasadach związanych z gotowaniem. Dzięki temu trakcie obróbki termicznej w maksymalny sposób wykorzystamy witaminy i minerały zawarte w produktach spożywczych.

Jak ograniczyć straty witamin i minerałów podczas gotowania?

W pierwszej kolejności należy zadbać o to, aby produkty pochodziły z upraw ekologicznych, nienarażonych na szkodliwe działanie pestycydów i innych substancji wspomagających ich wzrost. Muszą być również świeże. Jeśli widać na nich uszkodzenia, są miękkie oraz przywiędłe, nie warto ich kupować. Oznacza to bowiem, że utraciły część swoich witamin i minerałów.

Owoce i warzywa należy wykorzystać do przygotowania posiłków tuż po ich kupnie. Jeśli jednak nie jest to możliwe, należy przechowywać je w lodówce. Temperatura pokojowa przyspiesza bowiem utratę substancji odżywczych. Owoce należy jak najczęściej spożywać na surowo. Nie powinno ich się również obierać ze skórki, gdyż to właśnie pod nią znajduje się najwięcej mikroelementów.

Aby zachować minerały i witaminy, warzywa trzeba gotować bez obierania, na parze lub w małej ilości wody. Garnek należy koniecznie przykryć pokrywką, co skróci czas obróbki termicznej, a tym samym sprawi, że mniej mikroelementów przedostanie się do wody.

Witaminy i minerały w formie syntetycznej

Źródłem witamin i minerałów mogą być również suplementy diety, które skutecznie radzą sobie z niedoborem substancji odżywczych w naszym organizmie. Dietetycy oraz lekarze wskazują jednak, że najzdrowszym źródłem mikroelementów jest po prostu żywność, a nie syntetyczne wspomagacze.

W niektórych sytuacjach korzystanie z nich może być usprawiedliwione. Dotyczy to szczególnie osób, które żyją szybko i nie mają czasu na przygotowanie zdrowych, pełnowartościowych posiłków. Oczywiście, dieta tego typu nie jest zdrowa i należy ją zmienić, jednak w przypadku niektórych osób jest to ciężkie do zrealizowania. W tym wypadku warto korzystać z suplementów diety, które uzupełnią niedobory witamin i minerałów.

Substancje odżywcze w formie tabletek należy przyjmować również w trakcie trwania zimy. Wówczas nie zawsze mamy dostęp do świeżych warzyw i owoców. Zmniejszona ilość słońca oraz większa podatność na infekcje w tym okresie sprawia, że przyjmowanie witamin i minerałów w formie syntetycznej jest niezwykle istotne.

Stosowanie suplementów diety, bogatych w mikroelementy jest ważne także w trakcie wzmożonej aktywności fizycznej oraz podczas stosowania niskokalorycznej diety. Działanie te sprzyjają tworzeniu się niedoborów substancji odżywczych w organizmie.

Odżywienie dla włosów, skóry i paznokci

Niedobory witamin i minerałów można uzupełniać także od zewnątrz, zwłaszcza jeśli zauważymy pewne problemy z naszą skórą, włosami i paznokciami. Wówczas należy zastosować kosmetyki pielęgnacyjne obfitujące w mikroelementy. Dzięki temu poprawimy wygląd problematycznych miejsc, złagodzimy podrażnienia oraz zneutralizujemy wolne rodniki, które są główną przyczyną procesów starzenia się w organizmie.

Kremy, maseczki, balsamy, odżywki, szampony oraz toniki również mogą być źródłem witamin i minerałów, zwłaszcza dla naszej skóry. Nie zastąpią jednak odpowiednio zbilansowanej diety, bogatej w warzywa i owoce.

Autor: www.apo-discounter.pl.

Komentarze