Zadbaj o bezpieczeństwo podczas treningów EMS

Trening EMSJeśli wiesz na czym polega trening EMS, to zapewne masz świadomość faktu, że to innowacyjna i efektywna metoda rzeźbienia sylwetki oraz budowania masy mięśniowej. Korzystać z niej może praktycznie każdy - zarówno wytrawni sportowcy, osoby aktywne fizycznie, jak i stawiający pierwsze kroki na siłowni, a chcący zadbać o swoją kondycję. Trening siłowy z wykorzystaniem elektrostymulacji mięśni to bezpieczna metoda, jednak warto dowiedzieć się, czy każdy może pozwolić sobie na taką formę ruchu.

EMS: Jak przygotować się do treningu

Nie bez powodu uważa się, że trening personalny z wykorzystaniem technologii stymulacji impulsami elektrycznymi (EMS), jest formą "ekspresowego i mega wydajnego wysiłku fizycznego". Wystarczy ok. 25 minut, by spalić nawet do 1200 kalorii (co odpowiada ponad 1,5 godziny np. szybkiej jazdy na rowerze stacjonarnym). Oznacza to, że utrata tkanki tłuszczowej i masy ciała następuje nawet do 3 razy szybciej niż w przypadku zwykłych ćwiczeń na siłowni (pierwsze efekty zauważalne są po ok. 4 - 6 sesji EMS). Dodatkowo, trening EMS nie wymaga regularnych wizyt na sali treningowej - wystarczy 2 razy w tygodniu, podczas gdy klasyczny trening siłowy na siłowni jest czasochłonny i potrzeba na niego jakieś 3 - 5 wizyt tygodniowo. Jeśli wpisywałeś w wyszukiwarkę zwrot "elektrostymulacja efekty", to powinieneś wiedzieć również, że ćwiczenia EMS pozytywnie wpływają na:

  • poprawę jędrności skóry i utratę cellulitu,
  • przyrost mięśni
  • wzrost wydolności i wytrzymałości,
  • poprawę nastroju oraz lepsze samopoczucie,
  • niwelowanie bólów kręgosłupa,
  • szybszą rekonwalescencję po kontuzjach, urazach albo operacjach np. stawów.

Tak, jak każdy profesjonalny trening, również EMS odbywa się pod okiem doświadczonego instruktora. Zajęcia poprzedza analiza składu ciała i pogłębiony wywiad, oceniający m.in. naszą kondycję, aktualny stan zdrowia, cel ćwiczeń (czy chcemy schudnąć, nabrać kondycji, zbudować masę mięśniową etc.) Na tej podstawie, trener indywidualny wyznacza częstotliwość ćwiczeń, może również dobrać odpowiednią dietę, która jeszcze bardziej zbliży Nas do wymarzonego celu. Co istotne, trener na siłowni wspiera, motywuje i zachęca podopiecznego do wytężonego wysiłku. Może na bieżąco korygować błędy w ustawieniu jego ciała tak, by ćwiczenia były jak najbardziej skuteczne oraz nie obarczone ryzykiem kontuzji. Do tego steruje intensywnością impulsów na specjalnej konsoli EMS.

Jeśli zastanawiasz się, jak powinno wyglądać przygotowanie do treningu EMS, to pamiętaj, by przed ćwiczeniami nie objadać się, żeby uniknąć bolesnej kolki (ostatni posiłek około godzinę przed treningiem). Należy wyposażyć się w butelkę wody, by uzupełniać podczas wysiłku wypocone płyny. Trener personalny będzie miał przygotowany dla Ciebie niezbędny strój do ćwiczeń - bawełniana koszulka i spodenki ułatwią lepsze przewodzenie impulsów elektrycznych. Nakłada się na nie kombinezon w postaci kamizelki, przepasek na biodra, uda czy ramiona, z podpiętymi elektrodami. Całość podłączona jest do panelu/ konsoli, na której trener personalny dobiera moc bodźców kurczących mięśnie. Nie jest to bolesne.

Trening personalny zaczyna się od klasycznej rozgrzewki, która ma przygotować ciało do dalszego wysiłku. Wówczas testuje się impulsy o niewielkiej mocy. Druga faza ćwiczeń to klasyczny trening siłowy, w którym stymulowanych jest 9 partii mięśni np. klatki piersiowej, brzucha, pośladków, ramion i bicepsów, ud. Może to być wysiłek z wykorzystaniem np. hantli, ciężarków itp. Sesję EMS kończy zawsze 2- 3 minutowy relaks i odpowiednik rozciągania tj. tryb masażu. Warto wiedzieć, że trening EMS to odpowiednia forma wysiłku, nadająca się praktycznie dla każdej osoby. Korzystają z niej zawodowi sportowcy, w tym także piłkarze, bokserzy, lekkoatleci ale też osoby, które wcześniej nie miały do czynienia z ćwiczeniami na siłowni. Trenować mogą nawet osoby starsze czy po urazach.

Podczas treningów EMS trzymaj się zasad bezpieczeństwa

Opieka doświadczonego instruktora podczas ćwiczeń sprawia, że trening personalny w bodytec20 metodą EMS uznawany jest za pewny, bezpieczny i nie obciążający stawów. Pomaga dochodzić do sprawności osobom po operacjach czy urazach np. kręgosłupa, kolan etc. Jest stosowany w profilaktyce walki z osteoporozą (stymuluje produkcję masy kostnej), a nawet borykających się z problemem nietrzymania moczu czy stolca.

Jakie są przeciwwskazania do stymulacji mięśni EMS? Przede wszystkim jest to ciąża, choroby serca (zwłaszcza arytmia albo wszczepiony rozrusznik) oraz epilepsja. Elektrostymulacji nie stosuje się również w przypadku osób z nadciśnieniem, cukrzycą, zaawansowaną miażdżycą, stanami nowotworowymi. Elektrod nie rozmieszcza się w obszarze ran, zmian zapalnych, grzybic, podrażnień skóry oraz miejsc, w których występują metalowe implanty, endoprotezy. Trening EMS nie może być dodatkowo wykonany podczas gorączki albo w przypadku nadmiernego osłabienia organizmu. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, czy stan naszego zdrowia pozwala na intensywny wysiłek fizyczny, warto skonsultować się wcześniej z lekarzem prowadzącym.

Komentarze