Zioła na sen - jakie zioła wspomagają zasypianie?

Problemy ze snem - zioła na senSen jest naturalną formą odpoczynku całego organizmu, zarówno ciała, jak i ducha. Warto dbać o to, aby jakość snu pozwalała nam odreagować, wyciszyć się oraz nabrać sił na kolejny dzień. Co jednak zrobić, gdy sen nie przychodzi, śpimy krótko i budzimy się niewyspani? Czy od razu należy udać się do lekarza lub apteki po konkretne specyfiki? Warto spróbować naturalnych metod zapewnienia sobie dobrego snu, a dokładniej ziół, które pomagają zasnąć i wspomagają zdrowy sen.

Skąd biorą się problemy z zasypianiem?

Zwykle trudności z zapadnięciem w relaksujący sen mają wiele przyczyn. Do problemów ze snem przyczynić się może tryb życia, w tym nieregularne godziny zasypiania (np. gdy pracujemy na zmiany), zbyt długie drzemki w dzień, przewlekły stres, ale również zbyt mała ilość aktywności fizycznej. Dodatkowo nie bez znaczenia jest również dieta. Sen może utrudniać zbyt duża ilość kofeiny oraz przetworzonej żywności. Sen utrudnia również podjadanie i obfite kolacje, spożywanie alkoholu, ale też zbyt duża ilość węglowodanów prostych, w tym słodyczy. Spokojny sen zapewnia nam również atmosfera w sypialni. Spanie w źle przewietrzonym, zbyt zimnym lub nagrzanym pokoju nie sprzyja spokojnemu zasypianiu. Powinniśmy zadbać również o to, aby nic nie zakłócało nam snu: wyłączmy telewizor, telefon, radio, zakupmy wysokiej jakości materac, poduszkę oraz wygodną, załóżmy przewiewną piżamę, wywietrzmy w pokoju. Problemy ze snem i zasypianiem mogą mieć też osoby, cierpiące na różnorodne schorzenia, w tym choroby kardiologiczne, neurologiczne czy endokrynologiczne. Zaburzenia snu pojawić się mogą w przebiegu wielu zaburzeń psychicznych, w tym depresji.

Jakie zioła są dobre na sen?

Przed zastosowaniem aptecznych specyfików warto wypróbować domowe sposoby na spokojny i relaksujący sen. Poniżej opis 7 ziół, które w naturalny sposób pomagają się zrelaksować, wyciszyć oraz wspomagają zasypianie.

Zioła na sen

1. Melisa

Melisa to chyba najbardziej znany naturalny sposób na sen. Zioło to jest cenionym od lat surowcem leczniczym, posiada lekko cytrynowy zapach, który zawiera olejki eteryczne, w tym cytral A oraz B. Melisa wykazuje działanie uspokajające oraz nasenne, obniża napięcie mięśni oraz pomaga w redukcji stresu. Poza tym wykazuje działanie rozkurczowe. Wypicie przed snem herbaty z melisy rozluźni nas, uspokoi i sprawi, że zaśniemy szybciej i łatwiej. Z uwagi na to, że melisa ma działanie rozkurczowe, jej picie polecane jest także kobietom borykającym się z bolesnymi miesiączkami. Dodatkowo, olejek melisowy wykazuje działanie bakteriobójcze i grzybobójcze, stosowany jest przy użądleniach owadów oraz problemach skórnych. Melisa doskonale redukuje trawienie, wspomaga pamięć i koncentrację. Co ciekawe, jej picie polecane jest także dzieciom, jest dla nich całkowicie bezpieczna.

2. Mięta pieprzowa

Powyższe zioło również polecane jest przy problemach z zasypianiem. Mięta wykazuje działanie uspokajające, wycisza i sprawia, że o wiele łatwiej zasypiamy. Znane jest również jej działanie wspomagające trawienie, wypicie herbaty z mięty może pomóc uporać się nam z niestrawnością. Olejek miętowy działa rozkurczowo na pęcherzyk żółciowy, co wspomaga trawienie tłuszczów. Mięta zwiększa także ilość soku żołądkowego przez co usprawnia przemianę materii. Dodatkowo, picie herbaty z mięty pomaga nam uporać się z wzdęciami i gazami. Warto wiedzieć, że olejek z mięty pieprzowej jest skutecznym naturalnym sposobem w walce z nudnościami. Inhalacje z zastosowaniem olejku mogą być pomocne w przypadku grypy żołądkowej ale i mdłości ciążowych. Inhalacje są pomocne także w leczeniu schorzeń układu oddechowego. Ponadto, olejek znieczula i miejscowo chłodzi, jest więc składnikiem wielu maści.

3. Rumianek

Nie można zapomnieć również o rumianku. To jedna z najbardziej znanych i cenionych roślin leczniczych. W ziołolecznictwie wykorzystuje się kwiaty rumianku, zawarte w nich olejki eteryczne i inne związki sprawiają, że znajduje szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach naszego życia. Po pierwsze, rumianek jest cenionym ziołem stosowanym na bezsenność. Skutecznie uspokaja, rozluźnia mięśnie, niweluje stres i ułatwia zasypianie. Po drugie, działa przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie. Doskonale radzi sobie w łagodzeniu objawów alergii, w tym zapalenia spojówek. Co ciekawe, herbatkę z rumianku można z powodzeniem podać także dzieciom i niemowlętom.

4. Kozłek lekarski

Nazwa kozłka lekarskiego może nam niewiele mówić, ale o walerianie słyszał już każdy. To dokładnie to samo zioło, używane w medycynie ludowej już od bardzo dawna. W ziołolecznictwie używany jest suszony korzeń kozłka lekarskiego. Wykazuje on działanie uspokajające, pomaga się odprężyć w sytuacji stresowej, działa rozkurczowo. Ponadto kozłek lekarski jest znanym ziołem nasennym i przeciwbólowym. Zastosowanie naparu z kozłka pomoże nam zasnąć - sprawi, że sen będzie dłuższy i bardziej relaksujący. Warto wiedzieć, że kozłek jest składnikiem leków przeciwdepresyjnych, a dawniej stosowany był w łagodzeniu napadów padaczkowych.

5. Męczennica

Męczennica cielista jest rośliną mniej znaną, ale bardzo skutecznie walczącą z trudnościami z zasypianiem. Co ciekawe, w medycynie ludowej była już od dawna stosowana jako naturalny lek nasenny. W ziołolecznictwie wykorzystuje się ziele męczennicy. Cenione jest ze względu na zawartość wielu cennych składników, w tym flawonoidów. Męczennica polecana jest nie tylko osobom z trudnościami w zasypianiu, ale również tym, które borykają się ze niepokojem, stanami lękowymi, a nawet nerwicami. Co ciekawe męczennica zwana również jest zielem męki pańskiej. Ziele męczennicy parzy się około 15 minut pod przykryciem. Zaleca się picie jednej szklanki naparu przed snem.

6. Szyszki chmielu

Kolejna naturalna propozycja to szyszki chmielu. Są one wykorzystywane w ziołolecznictwie z uwagi na swoje działanie uspokajające, rozluźniające i nasenne. Zawierają lupulinę, substancję, która hamuje działanie kory mózgowej. Chmiel doskonale złagodzi napięcie, ukoją nerwy oraz pomogą zasnąć. Przed snem zaleca się picie naparu z szyszek chmielu. Przygotowujemy go zalewając szyszki (świeże lub suszone) wrzątkiem. Całość parzymy pod przykryciem około15 minut.

7. Lawenda

Ze spokojnym snem kojarzy się również lawenda. Kwiat lawendy zawiera olejek eteryczny, który skutecznie radzi sobie z bezsennością. Olejek lawendowy łagodzi stres, koi nerwy i sprawia, że łatwiej się wyciszamy i relaksujemy. Jest składnikiem wielu gotowych herbatek na sen, ale również kosmetyków. Jeśli nie chcemy pić naparów i herbatek, zadbajmy o lawendowy zapach w sypialni. Możemy umieścić niedaleko łózka woreczek suszu z lawendą i pozwolić, aby przyjemny aromat przyniósł spokojny sen.

Zapachy, które pomagają zasnąć

Lawenda to tylko jeden z zapachów, który wspomaga zasypianie. Poza nim warto wspomnieć o skutecznym działaniu:

  • olejku z jałowca - uspokaja i przeciwdziała zaburzeniom snu;
  • olejku majerankowego - rozluźnia i działa rozkurczowo;
  • olejku z kminu rzymskiego (kuminu) - działa bardzo łagodnie, można go stosować już u małych dzieci.
  • Lawenda w sypialni

Zioła na sen - jak podawać je bezpiecznie?

Choć zioła uznawane są za naturalne metody leczenia warto pamiętać, że z ziołami trzeba postępować ostrożnie. Kurację powinno się prowadzić maksymalnie 2-3 tygodnie, następnie zrobić przerwę. Przy pojawieniu się niepożądanych objawów, np. bólów głowy, brzucha, nudności i innych należy przerwać stosowanie danego zioła i skontaktować się z lekarzem.

Ziołolecznictwa bez porady lekarza nie powinny stosować kobiety w ciąży i karmiące, osoby starsze oraz przewlekle chore. Przed podaniem naparu ziołowego dziecku także należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem pediatrą.

Komentarze