Jabłko - właściwości, wartości odżywcze, kalorie, przepisy

JabłkaZłota geneta, lobo, kortland, papierówka… bez względu na to, po jakie jabłko sięgniemy, zawsze wybierzemy zdrowie: te znane i popularne owoce, dostępne są w sklepach praktycznie przez cały rok. Są smaczne i bardzo zdrowe. Można je jeść na surowo, robić z nich ciasta, soki, dżemy, musy czy nalewki. Można dodawać je również do zup i dań mięsnych. Zapoznajmy się z właściwościami jabłek i dowiedzmy się, co dobrego robią dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.

Jabłko - wartości odżywcze

Jabłko to prawdziwa skarbnica witamin i innych cennych mikro- i makroelementów. Co znajduje się w jabłku i dlaczego jest tak cenna dla naszego zdrowia? Jabłka zawierają przede wszystkim pektyny, które pomagają w obniżeniu poziomu cholesterolu. Zjedzenie już dwóch jabłek dziennie pozwala na obniżenie poziomu złego cholesterolu, a "lekarstwo" jest w tym wypadku bardzo smaczne. Jabłka zawierają także witaminę C, która podnosi odporność. Cennymi składnikami, które znajdują się w jabłkach są potas i żelazo, które mają zasadowy odczyn i odkwaszają organizm. Jabłka wykazują szereg właściwości zdrowotnych ale i można je wykorzystywać jako składnik domowej roboty kosmetyków.

Jabłko - właściwości i zastosowanie

Jabłka wykazują szereg zdrowotnych właściwości dla naszego organizmu. Przede wszystkim, aby zachowywać własności jabłek, należy je jeść lub przetwarzać razem ze skórką (wcześniej dobrze umytą!). Jabłka regulują gospodarkę hormonalną naszego organizmu, zapobiegają anemii oraz wzmacniają układ krążenia. Znane są ich właściwości moczopędne, wykazują dobry wpływ na pracę nerek, mają też działanie przeciwobrzękowe. Wspomagają układ nerwowy i poprawiają pracę wątroby. Gotowane jabłka, np. w formie musu, mają dobroczynny wpływ na układ pokarmowy, pomagają w leceniu choroby wrzodowej oraz w uporaniu się w biegunkami i zaparciami. Jabłka doskonale oczyszczają organizm z toksyn, możliwe jest przygotowanie herbatki ze skórek jabłkowych, która wykazuje działanie przeciwzapalnie: doskonale leczy afty i inne urazy w jamie ustnej.

Jabłko - kalorie, indeks glikemiczny

Jabłka są tez doskonałym produktem na odchudzanie: są sycące, a zawierają niewiele kalorii - w 100g surowego jabłka znajduje się około 50 kcal. - można je zatem z powodzeniem uczynić składnikiem wielu diet. Jabłka są produktem polecanym w diecie cukrzyków, posiadają niski indeks glikemiczny - dla jabłka surowego to 35, nie powodują zatem szybkiego wzrostu poziomu cukru.

Jabłko w diecie niemowląt i małych dzieci

Jabłka są zazwyczaj pierwszym owocem, który smakują niemowlęta, kiedy rodzice zdecydują się na rozszerzenie diety maluszkowi. Na początek dziecko może dostać świeżo wyciśnięty sok z jabłka lub mus (2-3 łyżeczki startego soczystego jabłka na specjalnej tareczce dla dzieci). Można również podać mu soczek z jabłka i marchewki lub przyrządzić mus z tych samych składników jabłka rzadko powodują alergie, są zdrowe (o czym czytaliśmy wcześniej) oraz smaczne. Starsze dzieci mogą zjeść mus lub wypić soczek z jabłka i innego owocu, n. brzoskwini, truskawki, maliny: z pewnością to ciekawa propozycja na deser dla każdego małego łasucha. Dla niemowląt najlepiej wybierać jabłka ze sprawdzonego źródła, np. z własnego ogrodu lub od zaprzyjaźnionych sadowników. Pozwoli nam to na zyskanie pewności, że podajemy swojemu dziecku owoce nie tylko smaczne ale i zdrowe.

Jabłko jako składnik kosmetyków

Z jabłek można wykonać szereg domowej roboty kosmetyków, w tym wypadku jabłka będą dbały nie tylko o nasze zdrowie ale i urodę oraz dobre samopoczucie. Warto przygotować pięknie pachnącą maseczkę z jabłek i miodu, która poczyni wiele dobrego dla naszej skóry. Wystarczy zetrzeć na tarce o drobnych oczach dorodne jabłko, dodać łyżkę płynnego miodu, dobrze wymieszać i nałożyć na twarz, zmyć po kilkunastu minutach. Taka maseczka doskonale odżywia, rozświetla twarz, zapobiega procesom starzenia się skóry oraz zmiękcza i wygładza naskórek. Jeśli zależy nam na właściwościach nawilżających kosmetyku, należy do jabłka zamiast miodu dodać łyżkę jogurtu naturalnego. Maseczka jabłkowo-jogurtowa okaże się zbawienna dla przesuszonej po lecie skóry. Warto przygotować również maseczkę jabłkowo-ananasową (do startego jabłka dodać zblendowanego ananasa: maseczka zyska właściwości odmładzające oraz silnie oczyszczające). Aby rozjaśnić przebarwienia skórne warto przygotować maseczkę z jabłka z dodatkiem soku z cytryny.

W kosmetyce warto wykorzystać również sok z jabłek. Świeżo wyciśniętym sokiem można przemywać twarz jak tonikiem, warto dodać również szklankę soku do kąpieli: odżywi i rozjaśni skórę. Trochę soku można dodać do ulubionej odzywki do włosów: delikatnie je rozjaśni ale intensywnie odżywi i wzmocni nasze kosmyki. Z kolei octem jabłkowym można potraktować skórę z problemami, np. trądzikiem. Przemywanie nim zmian sprawi, że szybciej znikną i nie pozostawią blizn.

Jabłka - rodzaje i odmiany

Istnieje ponad 10 tysięcy odmian jabłek… z pewnością nie jesteśmy w stanie spróbować wszystkich ale warto wiedzieć, jakie są rodzaje jabłek i jak najlepiej je wykorzystywać.

  • Jabłka deserowe - to jabłka twarde, słodkie, soczyste, winne, do tego rodzaju należą takie odmiany jak: ligol,  golden delicious, jonatan czy gala. Zwykle są to jabłka zimowe. Najlepiej jeść je na surowo, zrobić z nich sok lub dodać np. do surówki czy barszczu.
  • Jabłka do obróbki - to jabłka kwaśne, szybko rozgotowujące się, doskonale nadające się do obróbki termicznej jako produkt na sok, dżem czy mus. Do tego rodzaju należą reneta, antonówka odmiana jesienna, idared, gloster, szampion (odmiany jesienne) oraz papierówki (polska odmiana, letnia)
  • Jabłka uniwersalne - zwane również stołowymi, to jabłka słodko-kwaśne, można je jeść na surowo ale i przetwarzać, np. robić z nich kompot czy mus. Do tego nadają się takie jabłka jak delikates, kortland czy lobo.

Przepisy na dania z jabłkami

Poniżej znajduje się kilka przepisów na ciekawe i smaczne dania z jabłkami. Warto wypróbować je wszystkie!

Szarlotka i jabłecznik
Czym się różnią te dwa ciasta? Czy nazwy można stosować zamiennie? Otóż nie. Szarlotka jest ciastem, w którym jabłka występują w formie przetworzonej, zwykle są to jabłka uprażone lub mus. Jabłecznik to ciasto ze świeżych jabłek, tylko zapieczonych. Tradycyjna szarlotkę przygotowujemy na kruchym cieście i na nie wykładamy masę z jabłek. Możemy dodać do niej rodzynki oraz przyprawić odrobiną cynamonu. Następnie wykładamy na masę pozostałą część ciasta lub robimy z niego kruszonkę. Z kolei jabłecznik możemy wykonać w formie tarty ale ten na tradycyjnym, kruchym spodzie również będzie bardzo smaczny. Możemy jako jedna z warto dodać budyń: ciasto będzie ciekawsze w smaku.

Kaczka z jabłkami
Jabłka doskonale komponują się nie tylko z daniami na słodko, świetnie pasują także do drobiu, zwłaszcza kaczki. Podkreślają smak jej delikatnego mięsa. Kaczkę nacieramy czosnkiem i majerankiem, faszerujemy ćwiartkami jabłek ze skórką. Następnie pieczemy w piekarniku nagrzanym do 200 stopni przez około 1-5 do dwóch godzin, regularnie polewając ją wytapiającym się tłuszczem: mięso będzie bardziej soczyste.

Pieczone jabłka z cynamonem
Doskonałym pomysłem na szybki i smaczny deser jest przygotowanie pieczonych jabłek z cynamonem. Potrzebujemy dużych, dorodnych jabłek, najlepiej wybrać soczystą ich odmianę. Jabłkom odcinamy ich wierzchnią część ale tak, by można było ją z powrotem nałożyć. Wydrążamy jabłka ale zachowujemy miąższ. Mieszamy go ze sparzonymi rodzynkami, dodajemy odrobinę cukru i cynamonu, napełniamy farszem jabłka, przykrywamy wierzchnimi częściami, ustawiamy na blaszce i pieczemy w piekarniku

Placki z jabłkami
Aby przygotować proste i smaczne placuszki z jabłkami, przyrządzamy ciasto z mąki, mleka oraz jajek (2 szklanki mąki na dwie szklanki mleka i 2 jajka), dodajemy cukier waniliowy oraz łyżeczkę proszku do pieczenia. Smażymy na maśle małe placuszki na każdym układając plasterki jabłek. Złociste placki posypujemy cukrem pudrem.

Jabłka w cieście francuskim
Doskonałym pomysłem na deser są jabłka w cieście francuskim. Ciasto francuskie kroimy na kwadraty, na każdym układamy farsz z pokrojonych w kosteczkę jabłek, rodzynek, cukru, cynamonu oraz odrobiny maki pszennej. Zakładamy rogi kwadratów tak, aby postały zgrabne koperty, pieczemy w temperaturze 200-220 stopni przez około 20 minut.

Jabłka w cieście naleśnikowym
Doskonałą przekąską i alternatywą dla słodyczy są placki jabłka w cieście naleśnikowym. Aby je przygotować potrzebujemy dużych jabłek, które kroimy na półksiężyce, następnie moczymy je w przygotowanym cieście naleśnikowym (warto dodać nieco gazowanej wody mineralnej, placuszki będą smaczniejsze) i smażymy na maśle na chrupko. Gotowe placuszki możemy posypać cukrem pudrem lub polać odrobiną syropu klonowego.

Kompot z jabłek
Warto przygotować także smaczny kompot z jabłek. Wystarczy obrać jabłka (ze skórką!) i gotować do miękkości z wodzie z dodatkiem cukru oraz goździków: 2 litry wody i pół kilo cukru na kilogram jabłek. Kompot możemy pić ciepły lub zimny, latem doskonale orzeźwia. Kompot możemy przelać do wyparzonych słoiczków, zakręcamy i odwracamy do góry dnem, aby "zaciągnęły". Kompot można wzbogacić również dodatkiem cynamonu ale i innych owoców, np. gruszek, truskawek czy czereśni.

Sok i mus z jabłek
Jeśli posiadamy wyciskarkę do soków, przygotowanie soku i musu z jabłek zajmie nam dosłownie kilka chwil. Przepuszczamy jabłka w kawałkach przez wyciskarkę, otrzymujemy smaczny i zdrowy sok, który możemy przelać do wyparzonych wcześniej słoiczków i zagotować. Z kolei miazga, która powstała po odciśnięciu soku z jabłek jest smacznym i zdrowym musem. Taki mus doskonale nadaje się jako słodki deser dla naszego dziecka, można posmarować nim placki, naleśniki, wafelki ale i dodać do ryżu, ugotowanego na mleku czy kaszy manny. Jeśli nie mamy wyciskarki możemy sok przygotować za pomocą sokowirówki. Smaczny mus uzyskamy uzyskać poprzez gotowanie jabłek do miękkości i delikatne ich zblendowanie. Pamiętajmy jednak, że wyciskarka jest inwestycją w nasze zdrowie: wyciskany zostaje sam sok, bez dodatku wody i cukrów wraz z zawartością wszystkich cennych składników, zawartych w jabłkach, które zostały wymienione w tym artykule.

Domowe chipsy z jabłek
Aby przyrządzić zdrowe i smaczne chipsy z jabłek musimy pokroić jabłka na plasterki grubości około 5mm, ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia oraz posypać cukrem pudrem. Chipsy pieczemy w piekarniku nagrzanym do 150 stopni przez 20 minut, odwracamy i pieczemy jeszcze 40 minut w tej samej temperaturze, pod koniec suszenia można ją lekko zmniejszyć. Jabłka możemy wykorzystać także do przygotowania surówki, przyrządzić ryż z jabłkami oraz zdrowe koktajle z ich wykorzystaniem. Z jabłek można przyrządzić również smaczne napoje alkoholowe, w tym cydr oraz zdrowotną nalewkę z jabłek. Poniżej przepisy.

Cydr z jabłek
Cydr to smaczny napój alkoholowy z soku jabłkowego z dodatkiem drożdży wykazuje bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Ma niewielką zawartość alkoholu, do około 7-8%. Aby przygotować cydr wybierajmy jabłka kwaśne (poniżej połowy) oraz słodkie (więcej niż połowę). Powinniśmy mieć około 15kg jabłek, dodatkowo drożdże specjalistyczne oraz pożywkę dla nich. Z jabłek wyciskamy sok (ze skórką!), umieszczamy w naczyniu, dodajemy drożdże z pożywką. Sok fermentuje w temperaturze około 24 stopni. Gdy dodamy nieco cukru, otrzymamy cydr musujący. Po dwóch tygodniach pierwszy raz zlewamy cydr znad osadu. Trunek musi dojrzeć jeszcze 2-3 tygodnie, po tym czasie możemy go przelać do butelek i szczelnie zamknąć.

Nalewka z jabłek
Do wyprodukowania nalewki jabłkowej potrzebujemy około kilograma soczystych, winnych jabłek, 0,7 litra spirytusu, szklanki cukru, szklanki wody oraz ulubionych dodatków: goździków, wanilii oraz cynamonu. Wszystkie składniki umieszczamy w słoiku (jabłka umyte i pokrojone, ze skórką, zalewamy je wodą i alkoholem, odstawiamy na około 1,5 miesiąca w ciemne i ciepłe miejsce. Gdy przelejemy ją do butelek powinna postać jeszcze około 2 tygodni, po tym czasie możemy się nią raczyć, nie tylko w jesienne i zimowe wieczory.

Komentarze