Tapioka - bezglutenowa kasza z manioku

TapiokaTapioka tworzona jest z manioku - egzotycznej rośliny, pochodzącej z ciepłych krajów i posiadającej szereg właściwości zdrowotnych. Wyglądem przypomina niewielkie kulki. Najczęściej przyjmuje barwę białą, chociaż można też spotkać odmiany w kolorze brązowym. Tapioka to wyjątkowy produkt dostarczający organizmowi energii i przy tym bardzo łagodny dla układu trawiennego.

Z powodzeniem może być więc spożywany przez osoby cierpiące na nietolerancję pokarmową, celiakię, a nawet chorobę Leśniowskiego-Crohna. Jakie właściwości odżywcze i zdrowotne posiada tapioka? Jakie potrawy można z niej przyrządzić? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie poniżej.

Maniok - egzotyczna roślina o szerokim spektrum zastosowań

Tapioka jest to kasza produkowana z wysuszonych i zmielonych bulw manioku - rośliny, której ojczyzną jest Ameryka Południowa. I chociaż jest ona dość słabo znana w Europie, warto pamiętać o tym, że maniok zajmuje trzecie miejsce wśród najpopularniejszych składników diety ludzi na świecie, plasując się zaraz po ryżu i pszenicy.

Bulwy manioka

Obecnie jest on uprawiany przede wszystkim w Brazylii, Boliwii, Peru, a także w Nigerii oraz krajach dalekiego Wschodu, głównie w Tajlandii i Wietnamie. Jego krzewy dorastają do wysokości 3 metrów, zaś bulwy są uważane za odpowiednik doskonale znanych w Europie ziemniaków. Warto jednak pamiętać o tym, że mogą być spożywane wyłącznie po poddaniu obróbce termicznej. Zawierają bowiem manihotoksynę - glikozyd, który w przypadku spożycia surowych bulw błyskawicznie przekształca się w kwas pruski. Maniok należy do rodziny wilczomleczowatych. Dane historyczne pokazują, że krzew ten był znany już 7 tysięcy lat temu. Oprócz bulw jadalne są nasiona oraz liście rośliny. Z soku wydzielanego przez jej kłącza produkuje się z kolei kauczuk. Warto przy tym pamiętać, że maniok jest odporny na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, w tym na suszę. Dobrze rośnie na glebach ubogich w składniki mineralne, przez co mógł rozprzestrzenić się w klimacie tropikalnym i subtropikalnym.

Właściwości i wartości odżywcze tapioki

Kasza pozyskiwana z manioku jest ceniona przede wszystkim za wartość odżywczą. Jest cennym źródłem skrobi rozkładającej się na cukry proste, przez co dostarcza organizmowi energii. Można w niej znaleźć także niewielkie ilości białka oraz kwasy tłuszczowe. Warto wspomnieć również o tym, że tapioka zawiera dość wysokie stężenie witamin z grupy B oraz witaminy A. Obecny w niej kwas foliowy powoduje, że jest zalecana kobietom w ciąży. Nie brakuje w niej również minerałów, przede wszystkim wapnia, potasu, fosforu, magnezu oraz cynku. Na tym jednak nie koniec. Tapioka nie zawiera glutenu, przez co może być spożywana przez osoby cierpiące na celiakię. Jest to także produkt hipoalergiczny, doskonale sprawdzający się w diecie osób borykających się z uczuleniami na tle pokarmowym.

Tapioka jest idealna przy alergiach pokarmowych i w okresie rekonwalescencji po zabiegach chirurgicznych

Po tapiokę powinny sięgnąć przede wszystkim osoby zmagające się z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego, chociażby z tego względu, że jest to produkt bezglutenowy. Na tym jednak nie koniec. W przeciwieństwie do innych kasz, które również nie zawierają glutenu, ta pozyskiwana z manioku cechuje się także niewielką zawartością białka. Większość masy tapioki stanowią bowiem węglowodany. Są one łatwo przyswajalne przez organizm i powodują, że tapioka jest lekkostrawna. Z tego względu można śmiało włączyć ją do diety nie tylko osób cierpiących na alergie pokarmowe, ale także do jadłospisu dzieci oraz seniorów. Tapioka sprawdza się ponadto w przypadku pacjentów z chorobą wrzodową żołądka. Nie wywołuje podrażnień i warunkuje optymalne pH, zapobiegając powstawaniu nadżerek. Kaszę tę można także wykorzystać w żywieniu osób po zabiegach operacyjnych oraz w okresie rekonwalescencji.

Tapioka jest cennym źródłem tzw. skrobi opornej

Jest to związek chemiczny, który stanowi doskonałe pożywienie dla dobrych bakterii bytujących w przewodzie pokarmowym. Dzięki temu, spożywanie kaszy z manioku pozwala utrzymać prawidłową mikroflorę układu trawiennego. Przywraca też właściwe środowisko po przebytej antybiotykoterapii. Pod wpływem bakterii jelitowych skrobia oporna przekształca się w krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Te z kolei z jednej strony dostarczają energii komórkom jelitowym, z drugiej zaś obniżają pH niestrawionych resztek pokarmowych znajdujących się w okrężnicy. W ten sposób przeciwdziałają powstawaniu ognisk zapalnych, pośrednio zapobiegając rozwojowi raka jelita grubego. Można ją również stosować przy zaparciach, ponieważ wzmaga perystaltykę jelit. Kasza z manioku sprawdza się ponadto przy zatruciach pokarmowych. Co ważne, tapioka, jako jeden z nielicznych produktów, jest zalecana osobom cierpiącym na wrzodziejące zapalenie jelita grubego, czyli schorzenie Leśniowskiego-Crohna, ponieważ łagodzi dolegliwości wywołane przez chorobę.

Dla diabetyków i sportowców

Zawartość w tapioce skrobi opornej sprawia, że pomimo wysokiego stężenia węglowodanów, jest to produkt idealny dla diabetyków. Kasza z manioku świetnie reguluje bowiem poziom cukru we krwi, ponieważ zwiększa wrażliwość na insulinę. Insulinooporność jest z kolei bezpośrednio związana z występowaniem cukrzycy typu II, czyli tej, wywoływanej przez błędy żywieniowe. Dzięki temu, tapioka może być także wykorzystywana w profilaktyce zaburzeń metabolizmu, wywołanych nieprawidłową pracą trzustki i niewłaściwą reakcją organizmu na wydzielane przez nią hormony. Nie można jednak zapominać o tym, że jest to produkt o wysokim indeksie glikemicznym, dlatego jego zastosowanie w jadłospisie diabetyków należy uprzednio skonsultować z lekarzem lub dietetykiem. Warto także zaznaczyć, że kasza z manioku jest zalecana przez osoby uprawiające sport. Duża zawartość łatwo przyswajalnych węglowodanów powoduje, że tapioka jest znakomitym posiłkiem regeneracyjnym po wysiłku fizycznym pozwalającym na szybką odbudowę glikogenu w tkance mięśniowej.

Przeciwutleniacze walczące z wolnymi rodnikami

Tapioka jest także bogatym źródłem antyoksydantów. Oprócz witaminy A, można w niej znaleźć skopolinę, skopoletynę oraz diterpenoidy, Przeciwutleniacze znakomicie redukują stres oksydacyjny wywołany przez wolne rodniki. W ten sposób zapobiegają przedwczesnemu starzeniu się komórek, a także pośrednio chronią przed miażdżycą oraz rozwojem nowotworów. Należy pamiętać, że witamina A znakomicie wpływa na wzrok. Zapobiega zwyrodnieniom plamki żółtej powodującym rozwój zaćmy. Wyostrza widzenie i przynosi ulgę zmęczonym oczom. Z kolei zawarte w tapioce trójglikozydy katechinowe wykazują pozytywne działanie na układ krążenia, wzmacniając mięsień sercowy i uszczelniając naczynia krwionośne. Ciekawostką jest ponadto fakt, że spożywanie tapioki ma bezpośredni wpływ na produkcję glukozaminy. W ten sposób kasza z manioku warunkuje odbudowę stawów i chroni układ kostny przed chorobami zwyrodnieniowymi.

Tapioka w kuchni - do obiadu i na deser

W Polsce najbardziej popularnym produktem tworzonym z manioku jest tapioka, czyli kasza oraz kassawa - mąka. Pierwsza z nich jest zupełnie bezsmakowa, przez co może stanowić zdrowy dodatek do wielu potraw. Po ugotowaniu przybiera zwykle przezroczystą barwę. Obróbka termiczna tapioki, w zależności od wielkości kuleczek, trwa od 20 do 40 minut. Dietetycy radzą, aby dodawać ją do zup i dań obiadowych, jako zamiennik kasz oraz do deserów. Można ją również podawać w rosole, w charakterze alternatywy dla makaronu lub przygotować na jej bezie sałatki warzywne. Tapioka stanowi bowiem ciekawy składnik kisielu czy przecierów owocowych.

Z kolei mąka może służyć do tworzenia wypieków oraz do zagęszczania zup i sosów. Doskonałym pomysłem są też przyrządzone z niej placki, naleśniki, racuchy oraz omlety.

Mąka z tapioki

Coraz większym zainteresowaniem w Europie cieszy się także tzw. bubble tea - herbata, najczęściej zielona lub biała wzbogacona aromatami owocowymi lub mlekiem, w której są zanurzone chrupiące ziarna tapioki.

Ocena: 5.0

Komentarze